Hej,
jag undrar om någon har tips på en cistern för vägghängd toalett som inte bygger så mycket på djupet?
Tanken är att göra en hylla liknande den som på den bifogade bilden. Kommoden som ska stå nedanför kommer vara 46 djup. Problemet är att jag inte vill hamna för långt från spegeln. Cisternen får alltså inte bygga ut för mycket. Alla tips mottages tacksamt!
(Tvättmaskinen som ska stå bredvid kommoden är endast 40 djup och skåpet ska vara på motstående sida.)
jag undrar om någon har tips på en cistern för vägghängd toalett som inte bygger så mycket på djupet?
Tanken är att göra en hylla liknande den som på den bifogade bilden. Kommoden som ska stå nedanför kommer vara 46 djup. Problemet är att jag inte vill hamna för långt från spegeln. Cisternen får alltså inte bygga ut för mycket. Alla tips mottages tacksamt!
(Tvättmaskinen som ska stå bredvid kommoden är endast 40 djup och skåpet ska vara på motstående sida.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är ju inte bara cisternen som ska få plats utan avloppsröret och det med tillräcklig marginal mot väggen så att det går att få dit tätskiktet emellan. Ett avloppsrör från toaletten brukar vara 11 cm i diameter och sen ska det vara minst 6 cm från väggen så bara där har du 17 cm.
Tack för svar.
Jag har kollat på sk sprängritningar och sett det du pratar om.
Kanske var jag otydlig. Jag vill alltså att lådan som man bygger bakom och sätter fast toaletten på ska vara så smal som möjligt - min fråga blir således vad är minsta tänkbara mått?
Jag ska såklart fråga både snickaren och röris, men nu när jag sitter och skissar kom frågan upp och då vill man ju såklart ha ett hum om saken i alla fall.
Jag har kollat på sk sprängritningar och sett det du pratar om.
Kanske var jag otydlig. Jag vill alltså att lådan som man bygger bakom och sätter fast toaletten på ska vara så smal som möjligt - min fråga blir således vad är minsta tänkbara mått?
Jag ska såklart fråga både snickaren och röris, men nu när jag sitter och skissar kom frågan upp och då vill man ju såklart ha ett hum om saken i alla fall.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Gerberit anger 17 cm djup på sprängskisserna i dokumentet: https://assets.geberit.se/local-media/nedladdning/2020-1/kvalitet-bakom-vaeggen-2020-lo.pdf
Du får själv kolla om du behöver lägga på något på det för t.ex. kaklet.
Du får själv kolla om du behöver lägga på något på det för t.ex. kaklet.
Vi ska ha en kommod som är 46 cm, igår testade jag med ett avstånd som var 63 (köksbänken) och det var helt ok. Min man tyckte det var bra, men han sminkar sig å andra sidan inte. Haha! Tänker att kakel och fix bygger ju lika mycket på väggen som lådan runt cisternen, så bygger det ut 17-18 cm blir det nog bra. Jag får köpa en bra sminkspegel som komplement.
Jaha, det visste jag inte. Varför sätter de kakel där? Trodde de byggde ut en låda från väggen som cisternen ska sitta i och sen tätade allt på utsidan. Fast jag kan ju ingenting om detta så...
Toaletten sitter förövrigt ungefär 2 meter från duschen.
Toaletten sitter förövrigt ungefär 2 meter från duschen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
CIsternen innehåller ju vatten så den måste vara på insidan av tätskiktet så man sätter tätskikt på väggen och kaklar och sen monterar man dit fixturen för att slutligen bygga ihop några skivor till en låda som man kaklar på.
Inser att jag får överge idén med hyllan bakom handfatet. Det blir ett för långt avstånd till spegeln. Jag kommer inte bli nöjd med det. Men känns lite tråkigt faktiskt. Funderar istället på att låta hyllan över cisternen vara på samma höjd som bänkskivan som ska ligga på kommoden och tvättmaskinen - så att det upplevs som en hylla, kanske kan stenhuggeriet låta allt vara i en del så man slipper skarvar. Det finns ju cisterner som är på rätt höjd för att ha det så här iaf.
Pratade lite med hantverkaren nu och vi får fundera tillsammans sa han.
Pratade lite med hantverkaren nu och vi får fundera tillsammans sa han.
Kapar tråden lite, då även jag ska installera en fixtur vad tiden lider. Gällande kakling bakom så kanske det är vanligt att det görs så, men det kan väl inte krävas pga tätskikt, kaklet har ju inget med tätskiktet att göra. Eller har jag fel?BirgitS skrev:
Klicka här för att svara


