Byggahus.se

Cistern som bygger minimalt på djupet

1. FamiljenL
    Lägenhetsfixare · 78 inlägg

FamiljenL

Lägenhetsfixare
    Hej,

jag undrar om någon har tips på en cistern för vägghängd toalett som inte bygger så mycket på djupet?

Tanken är att göra en hylla liknande den som på den bifogade bilden. Kommoden som ska stå nedanför kommer vara 46 djup. Problemet är att jag inte vill hamna för långt från spegeln. Cisternen får alltså inte bygga ut för mycket. Alla tips mottages tacksamt!

(Tvättmaskinen som ska stå bredvid kommoden är endast 40 djup och skåpet ska vara på motstående sida.)

2. B
    Medlem · Stockholms län · 17 931 inlägg

BirgitS

Medlem
    Det är ju inte bara cisternen som ska få plats utan avloppsröret och det med tillräcklig marginal mot väggen så att det går att få dit tätskiktet emellan. Ett avloppsrör från toaletten brukar vara 11 cm i diameter och sen ska det vara minst 6 cm från väggen så bara där har du 17 cm.

3. FamiljenL

FamiljenL

Lägenhetsfixare
    Tack för svar.
    Jag har kollat på sk sprängritningar och sett det du pratar om.

Kanske var jag otydlig. Jag vill alltså att lådan som man bygger bakom och sätter fast toaletten på ska vara så smal som möjligt - min fråga blir således vad är minsta tänkbara mått?

Jag ska såklart fråga både snickaren och röris, men nu när jag sitter och skissar kom frågan upp och då vill man ju såklart ha ett hum om saken i alla fall.

Redigerat 18 okt 2020 21:37
  4. B

BirgitS

Medlem
  5. L
    Husägare · Stockholm · 549 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Instämmer med Birgits, det som tillkommer bör ju vara gips, fix och kakel. Så färdig finklädd låda bör hamnar på ca 20cm

• Laddar…
  6. FamiljenL

FamiljenL

Lägenhetsfixare
    Tack för svaren båda två! Vill verkligen inte hamna för långt från spegeln.

7. B

BirgitS

Medlem
    Avståndet till spegeln beror ju också på hur djup kommod man väljer.

• Laddar…
  8. FamiljenL

FamiljenL

Lägenhetsfixare
    Vi ska ha en kommod som är 46 cm, igår testade jag med ett avstånd som var 63 (köksbänken) och det var helt ok. Min man tyckte det var bra, men han sminkar sig å andra sidan inte. Haha! Tänker att kakel och fix bygger ju lika mycket på väggen som lådan runt cisternen, så bygger det ut 17-18 cm blir det nog bra. Jag får köpa en bra sminkspegel som komplement.

• Laddar…
  9. B

BirgitS

Medlem
    Du behöver antagligen räkna med att det behövs kakel på väggen bakom cisternen också. Hantverkarna brukar göra så i alla fall.

• Laddar…
  10. FamiljenL

FamiljenL

Lägenhetsfixare
    Jaha, det visste jag inte. Varför sätter de kakel där? Trodde de byggde ut en låda från väggen som cisternen ska sitta i och sen tätade allt på utsidan. Fast jag kan ju ingenting om detta så...

Toaletten sitter förövrigt ungefär 2 meter från duschen.

11. B

BirgitS

Medlem
    CIsternen innehåller ju vatten så den måste vara på insidan av tätskiktet så man sätter tätskikt på väggen och kaklar och sen monterar man dit fixturen för att slutligen bygga ihop några skivor till en låda som man kaklar på.

12. FamiljenL

FamiljenL

Lägenhetsfixare
    Inser att jag får överge idén med hyllan bakom handfatet. Det blir ett för långt avstånd till spegeln. Jag kommer inte bli nöjd med det. Men känns lite tråkigt faktiskt. Funderar istället på att låta hyllan över cisternen vara på samma höjd som bänkskivan som ska ligga på kommoden och tvättmaskinen - så att det upplevs som en hylla, kanske kan stenhuggeriet låta allt vara i en del så man slipper skarvar. Det finns ju cisterner som är på rätt höjd för att ha det så här iaf.

Pratade lite med hantverkaren nu och vi får fundera tillsammans sa han.

13. gryden
    Medlem · Uppsala · 152 inlägg

gryden

Medlem
    Kapar tråden lite, då även jag ska installera en fixtur vad tiden lider. Gällande kakling bakom så kanske det är vanligt att det görs så, men det kan väl inte krävas pga tätskikt, kaklet har ju inget med tätskiktet att göra. Eller har jag fel?

14. B

BirgitS

Medlem
    Jag vet inte utan kommer ihåg att ett proffs på det skrev så i forumet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.