Renoverade badrummet på nedanvåningen för ca. 5år sedan och lät då en "proffs"-firma utföra renoveringen på helentreprenad.
Nu när badrummet på ovanvåningen ska renoveras, så började jag titta på hur vattnet är draget, och det visar sig att vvs-killen skarvat vattenrören till ovanvåningen(från nedanvåningen) inne i det schakt där avlopp+vatten är draget.
De PEX-rör som drogs innuti väggarna i renoverade badrummet är skarvade till kopparrör (som går till OV).
Får man göra så? Måste det inte finnas skvallerrör och inspektionslucka med möjlighet till avstängning?
Skarvarna verkar vara klämda på, inte gängade.
Bilderna visar den lucka som monterades för rensluckan, och höjden(rött) på skarvarna i schaktet.
Lyckades ta en bild med inspektionskamera på skarven.
Nu när badrummet på ovanvåningen ska renoveras, så började jag titta på hur vattnet är draget, och det visar sig att vvs-killen skarvat vattenrören till ovanvåningen(från nedanvåningen) inne i det schakt där avlopp+vatten är draget.
De PEX-rör som drogs innuti väggarna i renoverade badrummet är skarvade till kopparrör (som går till OV).
Får man göra så? Måste det inte finnas skvallerrör och inspektionslucka med möjlighet till avstängning?
Skarvarna verkar vara klämda på, inte gängade.
Bilderna visar den lucka som monterades för rensluckan, och höjden(rött) på skarvarna i schaktet.
Lyckades ta en bild med inspektionskamera på skarven.
Det är till varmt+kallt tappvatten.E epw skrev:
Är inspekterbart med inspektionskamera genom luckan.
PEX rören är ju dragna rör-i-rör, och jag är väldigt tveksam till att det yttre skvallerröret får sluta på detta sättet inne i väggen ... ?
Klicka här för att svara

