Badrum
J-O: Så länge uttaget ligger på jfb och det är mer än 60 cm utanför ytterkant dusch är det väl inga konstigheter.
johnhenriksson: [citat] Ja, såg väldigt lika ut! Måste vara den
Viktor80: Ledsen att väcka upp en så här gammal tråd men vill bara berätta hur det gick för någon annan i samma läge: De satt med silikon och dubbelhäftande tejp inuti. Lyckades bräcka av dem utan att någon kakelplatta gick sönder :)
Hildor: Läcker gör det, mer än kondensvatten- kan bli en pöl på 2 femkronor - tror det varit ännu mer vid nått annat tillfälle så det runnit vatten på golvet. Trodde först det var toan som läckte. Det verkar vara när det regnar ute, regnade för 2-3 dagar sen o då läckte det. Spolar toan då o då o har inte sett att det läckt i samband med det. Vi bor på enplans så inget ovanför.
matsimmeln: [citat] Jag har samma problem. Hur får jag ut insatsen? Blir inte klok på det.
cfs75: Köpte ett äldre hus fg år och är nu igång med att renovera badrummet. Huset är ett prefab från Eksjöhus byggt tidigt 60 tal. Väggkonstruktionen på mellanväggar/innerväggar är något jag aldrig sett tidigare; 45 reglar med stående 17 mm panel på varje sida samt trätex alt gips ytterst. 45 reglarna cc 130 med liggande kortlingar var 60 cm i höjd. Således 13 mm ytterskiva, 17 mm
Thomas i Tollarp: Ok, en gammal kåk. funkar säkert, betongen lär ju va torr efter 100 år ;-)
hamo-: Jag vill öka vattentrycket i mitt hus. Vi har egen brunn, kopplad till en Well-Rite hydrofor i badrummet. Exakt modell okänd pga klisterdekalen är bortsliten, men kan nog ta reda på om det behövs. [bild] Trycket ligger på 2,3 bar när vattnet är inkopplat, enligt den tillhörande mätaren. På sidan av den 'externa enheten' (ursäkta lekmannalingon) finns ett hjul som ser ut som att det
a.non: [citat] Vad jag har läst så är det fackmannamässigt att lägga silikon i hålet innan man sätter i skruven. Det kan säkert bildas kondens bakom skåpet. Beror kanske lite på hur skåpet är utformat på baksidan men en plåtbaksida lär inte "andas" så bra.
Ulltand: Den fungerar säkert. Skulle det vara problem med avrinningen från badkar kan man strypa flödet i karet så der rinner ut långsammare.
Claes Sörmland: Då är det nog inlägg #2 som är svaret. Men då borde det inte rinna alls alldeles efter spolning för då har nivån i tanken ännu inte nått bräddavloppet.
Claes Sörmland: [citat] Men det bestämmer inte bostadsrättsinnehavaren, det är föreningens kanal. Så då får man övertyga styrelsen om att bygga om ventilationen i huset.
lindsmik: Det går knappt att avgöra diameter på röret men utan vattenlås så flödar det jättebra. Nu måste man ju ändå ha vattenlåset där. En strypning är nog det enda som hjälper. Tack för tipset.
Paul-Staffanstorp: [citat] Nä men jag hade tydligen blivit förvirrad när det skrevs både toalett och badrum i samma fråga. Självklart är det ett mindre problem om det bara är en toalett för då är det endast hållfastheten som kan påverkas om inte det första lagret sitter ordentligt.
Cider: [citat] Så klart att du bara kan fylla i hålen, om det är rent och fint runt omkring. Då behöver inte ta bort gammalt silikon heller. Renheten duger som "primer". Det beror på hur det ser ut - och det vet bara du. En skarv mellan gammalt och nytt silikon är ingen fara heller, om det är samma färg på silikonet. (Det går också att mixtra lite med maskeringstejp, stryka ut de nya
Jonathan Svensson: Hej! Skulle vilja ha tips på vettiga firmor som kan göra totalrenovering av badrum i närheten av Karlskrona. Jag bor i en BRF centralt i Karlskrona och ska renovera ett 3 kvm stort badrum.
genes: [citat] Jäkligt sent svar men... Ja min funkar kanon igen. Smörjde runt sensorn och dom olika plastdetaljerna med 5-56.
SlamFreddan: [citat] Precis :crysmile: Corona är igentligen branchen som gått samman på högre ort.
BirgitS: Det är kanske läge att fråga Fredrik hur resultatet blev då i maj.
doubleH: Förutsatt att ni gett klara instruktioner innan de utförde jobbet så är det väl deras ansvar att återställa/laga de skador och fel som uppstått. De borde veta hur det skall göras. Beroende på var i badrummet hålen är så är det ju inte bara kaklet som behöver lagas utan som är mer viktigt tätskiktet bakom kaklet.
Nuggit: [citat] Stort tack för svaret, det var detta jag misstänkte, misstänker att golvvärmeslingor inte har blivit mindre effektiva med åren så att det bör att ha likvärdig värme som den 20 år gamla slingan ger. Ber nog hantverkarna att hoppa över isolering då. Den lilla takhöjden som är vårdas ömt. Tack återigen för svaret.
roli: Det är sådana här saker som t.ex rör dragningar från toa och dusch som gör att rörstammar sitter där de gör. Det är inte bara att placera ut dessa saker hur som helst. Man måste tänka till med rördragningen också. Inte alltid att det blir precis som man vill alla gånger. :thinking:
kylbalsam: [citat] Precis så löste det sig! :D EPS (frigolitkulor) blandat med betong och rören ingjutna. Blev skitbra!!!! Sen flytspackel på det, sen klinker. Men jäklar vilken gammal tråd som drogs upp. Kul! Just det huset är sålt ca 2013...nu 3 hus senare har man lärt sig en hel del! :rofl::rofl::rofl:
Kortling: [citat] Vi har ett av dessa i badrummet. De ska vara självrensande men det samlas skit i dom och sedan sprids lukten genom breddaloppet. Vi har tvättmaskin kopplat till detta och det verkar samla upp allt damm och smuts som pumpas ut från denna.
hempularen: Som sagt. Om detta är i ett badrum så blir ett fel direkt livsfarligt. Utöver hur inkopplingen skall gå till, så finns det en del livsviktiga regler att följa för ett uttag i badrum. 1. Det MÅSTE ovillkorligen finnas en jordfelsbrytare som skyddar uttaget. 2. Det finns placeringsregler för våtrum. Ett uttag får inte monteras var som helst. Lite förenklat gäller att ett uttag måste
Agge8080: Jag är i samma läge som du, behöver lite mer tid på mig. Våga vägra ha fall åt fel håll i badrummet...