Badrum
Anna_H: Har inte hel glasdörr, men ett "skepparfönster", det är väldigt trevligt, ger lite ljus i hallen dagtid och kvällstid ser man om någon är där. Har sådant på alla nya sovrumsdörrar också, väldigt smidigt att kunna se om den som är därinne fortfarande är vaken utan att behöva öppna dörren och störa.
Påhöjden: Har fått igång den gn att lossa ingående rörledningen och blåsa luft i den med munnen, då kom vattnet igenom sedan jag moterat ihop det. Tack för mig.
BirgitS: Vilka tillverkare har du kollat? Duschbyggarna, INR, Macro Design är de tre som jag på rak arm har måttanpassning men jag vet inte om det gäller höjden.
Linda Anderson: [citat] Tack, ja lika bra att kolla tjocklek och bredd
Jonatan79: Lägg ut en presenning under där ni ska göra hål så det blir enklare att samla upp och ev. trycka tillbaka delar. Annars kan ni köpa lite vanlig glasfiber och komplettera med för spån dammar så in i....
Väften: Kanske dags att någon lägger in ett bra tips på att korta en slang genom att lossa allt i ena sidan. Detta är ju fullt möjligt men, bra tips kanske behövs. (Värma slangen för att få ut tätningen och metallhylsan. För att sen sätta tillbaks dessa i den kortade slangen. Borde inte vara en raketforskningarna, eller?)
Slägggan: [citat] En ”dum fråga” men behöver man vara röris för att byta denna del på pumpen? Eller räcker det att man är händig…
hars: Vi fick okej från butik att byta då det var inom garanti, men modellen hade utgått och vi orkade inte driva det vidare och dessutom blanda möbler. Så nu fokuserar vi på att hålla det torrt så att det inte blir värre, funderar på lite epoxy eller liknande för att motverka ytterligare skada.
Joni414: Vi har nu gjort en slutlig reklamation med juridisk hjälp mot företaget, så hoppas vi får rätt och att företaget hjälper oss. Men det är så frustrerande hela grejen! [citat]
BirgitS: [citat] Ja, det är nog vanligast och det är ju trevligt att slippa se vattenlåset.
Alfredo: [citat] Jag trodde det var någon fackterm på ett universalmedel som ni proffs tog till när ni gjort bort er. :cool: Ungefär som målarens latexfog. :crysmile::rofl:
BirgitS: [citat] Om företaget man anlitar är medlem i BKR så har den organisationen besiktningsmän. Man kan också söka på www.sbr.se.
BirgitS: Med tanke på att de flesta sådana produkter säljs till nyrenoverade badrum och då vill man göra så få hål som möjligt tror jag att det är svårt att hitta vad du vill ha, särskilt med tanke på att det även blir viktigt att dina nuvarande fästpunkter passar. Men en liten fläck med vit silikon på över 2 m höjd bakom en stång lär vara väldigt svår att se.
MDWSE: Har du kollat så att maskinens transportsäkring tagits bort? Någon kan ha glömt detta. Säkringarna är skruvar som håller trumman på plats när maskinentransporteras. Sitter dessa kvar är trumman direkt fastsatt maskinens ytterskal. Då är risken stor att elektroniken skadas, kan vara fallet hos dig.
Anna_H: [citat] Mycket bra tips! Öppna dosan och titta vågar jag utan elektriker :-)
Screew: [citat] Helt erstättningslöst tror jag inte, där emot så brukar självrisken bli mycket högre. Man bör ringa och kolla med sitt försäkringsbolag iallafall
Gimp: Jag har kört drygt 200m2 med spårade plåtar och flytspackel. Var noga med att prima spånskivor innan du lägger dit plåtar, det är inte helt enkelt att få in primer i sidorna på spåren, jag körde våldsamt med en pensel så att det blir som skum. Jag har kört dubbla lager putsnät och klammat med ca 50mm mellanrum, klammer längd avgör hur nära slangen du ska klamma, en skruv under
Fikaproffs: Ja precis, stag i överkant på passbiten. [bild] Bilden tagen inifrån duschen.
Linda Anderson: Har tidigare postat om mitt problem https://www.byggahus.se/forum/threads/kakelplattor-lossnar-foerebygga-orsak.376457/ Har nu tagit bort dem vilket var ett evighetsjobb och ända sprack hälften 10-15 st. När man gör badrum ska man ju ha samma bränning Hur gör jag nu? Åka runt bland byggvaruhusen och hitta en bränning som passar bäst Själv bryr jag mig inte men när man säljer vill man
Niklas Rickardsson: Behöver lite hjälp o tankar ang slutbesiktning av badrum som strax är klart. Har ni tips eller råd på firma i Göteborgsområdet? Och när görs en slutbesiktning är det när alla är uppskruvat o klart eller när kakel o golv e lagt? Enligt avtalet skall det va gjort enligt Byggkeramikrådets BBV 21:1 Niklas
Bobbobula: [citat] Hej. Nä det blev till slut en ”vanlig” dubbelkommod.
BirgitS: När du ska sätta upp något på väggarna, handfat, spegel etc. så måste du ha så långa skruvar att de går in i planken. Nackdelen med masoniten är då att skruvarna blir längre.
Hildor: Tusen tack för era svar! Det löste sig med att spänna vask-mojängen
hempularen: Det kan nog vara risk att dörren kollapsar. Innerdörrar har ju ofta bara masonisskivor på ytorna, och tvärstälda "kartongdragspel" mellan skivorna.
sunnis: Det är ju "duken" som är tätskiktet, denna ser man sedan ända ner till brunnen där tätar mot klämringen. Så det är helt rätt.
Jesaug: Tack för svar, det är konstigt nog svårt att fånga på film också men jag laddar upp en för bedömning.
Nygge72: [citat] När gjorde du detta, och vad fick du då ge för att sätta matta igen? Vinstår mellan fibo våtrumsskivor eller sätta våtrumsmatta. Känns som vi kan komma undan med en del jobb om man tar fibo skivor
Haanna: Vi har ett nytt badrum med svart kakel. Längs med taket är det det fläckar som ser ut som att nåt har runnit. Om man gnuggar på fläckarna smetas de ut och känns som fett. Torkat bort dem men de kommer tillbaka. Nån som vet vad det är för nåt? [bild]