T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Jag håller på och bygger ett Attefallshus. Har precis påbörjat badrummet och ska ta in en offert för flytspackling samt lägga våtrumsmatta på golvet. Har blivit rekommenderad en firma så tänkte inte ta in så mycket offerter.
Men tänkte bara kolla här om ni vet ungefär vad ett sånt här jobb brukar ligga på?
Förutsättningar:
Badrummet är 1.6x2.5 meter.
Golvet består av golvspån.
Golvet har en golvbrunn som ska gjutas in samt två rör som kommer upp ur golvet. Ett till WC och ett till handfat
Väggarna består av spånskivor.
Jobbet består av:
Flytspackla golvet
Lägga in våtrumsmatta på golv. Ej vägg.
Men tänkte bara kolla här om ni vet ungefär vad ett sånt här jobb brukar ligga på?
Förutsättningar:
Golvet har en golvbrunn som ska gjutas in samt två rör som kommer upp ur golvet. Ett till WC och ett till handfat
Jobbet består av:
Flytspackla golvet
Ca: 17850 ink material och servicebilT Ejmelie skrev:Jag håller på och bygger ett Attefallshus. Har precis påbörjat badrummet och ska ta in en offert för flytspackling samt lägga våtrumsmatta på golvet. Har blivit rekommenderad en firma så tänkte inte ta in så mycket offerter.
Förutsättningar:
Jobbet består av:
Flytspackla golvet
Ungefär hur mycket skall du Flytspackla. Är det "bara för att få slätt golv? mao avjämning, och fall. Eller skall det gjutas in golvvärme etc? Skilland på om det skall spacklas fall 2-10mm, elelr gjutas upp 30mm.
Nu skriver jag lite gissningar utifrån egna beställningar. Så inte som utförare.
Åtgång spackel ca 3mm per säck (Snitt 250:-/säck)
spackel ca 1000:- (3-4 säckar om max 10mm).
primer och förbrukning 500:-
Med så lite spackel så bör detta göras på max 3-4h för en man. Detta baserat på vad de jag hade hjälp av nyligen behövde för 2x2,5m2.
Då Flytade dom, och spacklade fall samtidigt. 2 man höll då på i runt 3h, men mer spackel, därför 2p. Måste torka lite innan de kör fallet..
Så rimligt 2500- inkl bil för denna resa. Sen måste det torka runt 1V Innan de lägger matta.
På landet, lade vi plastmatta men både väggar och golv, i badrum och tvättstuga för 2 år sen på landet. Gav ca 350:-/m2 för mattorna, ma ca 1200-1500:- för ditt golv. Plus lim.
En så liten matta lär vara enmansjobb. Bör inte ta över 1/2 dag. Så rimlig arbetskostand och bil här är väl också 2500:-
Så om du hittar någon som verkligen bara debiterar verklig tid, och inga större materialpåslag, så borde detta gå att få från:
Material inkl plastmatta från tex pergo, bra kvalitet ca 3500:-
Arbete och bil ca 5000:- (varav merparten är rot berättigat, så netto kanske 4000
.
Så i min värld är ditt egna antagande om hälften väldigt rimligt. Beror ju på hur långt bort du bor mm. Sen är man ju som beställare alltid lite överoptimistisk, Men jag hade nog ryggat för allt över 10000:-
Med så lite spackel så bör detta göras på max 3-4h för en man. Detta baserat på vad de jag hade hjälp av nyligen behövde för 2x2,5m2.
Då Flytade dom, och spacklade fall samtidigt. 2 man höll då på i runt 3h, men mer spackel, därför 2p. Måste torka lite innan de kör fallet..
Så rimligt 2500- inkl bil för denna resa. Sen måste det torka runt 1V Innan de lägger matta.
På landet, lade vi plastmatta men både väggar och golv, i badrum och tvättstuga för 2 år sen på landet. Gav ca 350:-/m2 för mattorna, ma ca 1200-1500:- för ditt golv. Plus lim.
En så liten matta lär vara enmansjobb. Bör inte ta över 1/2 dag. Så rimlig arbetskostand och bil här är väl också 2500:-
Så om du hittar någon som verkligen bara debiterar verklig tid, och inga större materialpåslag, så borde detta gå att få från:
Arbete och bil ca 5000:- (varav merparten är rot berättigat, så netto kanske 4000
Så i min värld är ditt egna antagande om hälften väldigt rimligt. Beror ju på hur långt bort du bor mm. Sen är man ju som beställare alltid lite överoptimistisk, Men jag hade nog ryggat för allt över 10000:-
M mojjen skrev:Nu skriver jag lite gissningar utifrån egna beställningar. Så inte som utförare.
Arbete och bil ca 5000:- (varav merparten är rot berättigat, så netto kanske 4000.
Du måste till att börja med ha rotnät när du spacklar, sen får du inte rot på attefallshus. Dina övriga uppskattningar av tid osar sån okunskap så det inte är värt att kommenteraM mojjen skrev:Nu skriver jag lite gissningar utifrån egna beställningar. Så inte som utförare.
Arbete och bil ca 5000:- (varav merparten är rot berättigat, så netto kanske 4000.
Redigerat:
Mao så täcker inte dina 3-4 säckar spackel ens rotnätet! Sen behövs det en viss tjocklek på kakan så den inte spricker. Min uträkning är ett snitt på 2,5 cm. Vidare så har jag aldrig hört eller varit med om under mina 35 år i yrket en mattläggare som arbetar på timme, utan det är alltid kvadratmeterpris på läggning av matta.B Berntpeter skrev:
Du verkar ju vara en riktigt trevlig prickB Berntpeter skrev:
Bakgrunden till min beräkning, men det bygger i och sig på mycket effektiv kunnig och erfaren personal.
5m2 Badrum gjort under Våren i år. Flytspackling med fall mot hörnbrunn. Jag Primade själv , och lade ut nätet. Firman kom och spacklade vid ett tillfälle. 2p Var där kortare än en halvdag. Jag hade 11 säckar i den spacklingen med Golvvärme, så lite mer än TS. Jag monterade därefter själv Folietätskikt på väggar och tak, varefter de kom och Kaklade väggar och tak, Detta gjordes vid 3 tillfällen, ett längre, 2 kortare tillfällen. Jag betalade totalt 11000:- exkl material ex moms. Det är en bra mycket större insats än en flytspackling av 4m2 utan golvvärme, och en plastmatta.
För 2 år sen byggde vi till mina föräldrars sommarstuga utanför Göteborg, så inga norrlandspriser, Utfördes av GVK godkänt företag. Vi gjorde ingenting själva.
Bestående av 1 badrum ca 9m2, och en tvättstuga ca 16m2. Detta betalade vi 34000:- inkl moms, och inkl material. Då monterades en Forbo golvmatta på båda golven, En forbo väggmatta hela vägen upp inkl bård, i badrummet. Tvättstugan endast golvmatta. Detta var dock med rot. Kommer inte ihåg exakt men total innan Rot var strax över 40000:- varför materialkostnad resp arbete borde varit runt 20000:- vardera. Här talar vi dock om totalt 25m2 Golv, brunn i båda rummen, dock bara fallspackling i badrummet, samt runt 30m2 vägg. Så jag kan utifrån båda mina rätt färska egenupplevda scenarier ändå tycka att min hypotes (En hypotes är en intelligent gissning enligt min gamla matte/fysiklärare), känna att jag har en relativt korrekt syn utifrån mitt perspektiv. Blev lite nyfiken på den exakta fördelningen så skall leta i arkivet efter fakturan. Bifogad bild är från sistnämnda jobb.
Ps. Efter som detta verkar vara ditt område, och du presenterade en väldigt exat siffra. hur kom du fram till den? Hur ser du arbets/kostnadsfördelning. Är det bara arbetskostnad du tycker jag är fel ute, eller har du även en annan syn på material etc? Vad anser du är rimlig tidsåtgång för de olika delmomenten? Hur många tillfällen etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B Berntpeter skrev:Mao så täcker inte dina 3-4 säckar spackel ens rotnätet! Sen behövs det en viss tjocklek på kakan så den inte spricker. Min uträkning är ett snitt på 2,5 cm. Vidare så har jag aldrig hört eller varit med om under mina 35 år i yrket en mattläggare som arbetar på timme, utan det är alltid kvadratmeterpris på läggning av matta.
Som jag skrev nedan så hade jag inte koll att man behövde nät vid matta. Så omd et behövs så krävs självklart spackel. Du har erfarenheten till skillnad mot mig. Mitt kaklade badrum har ungefär den tjockleken. men då är det för att även täcka Golvvärmerör. Vi har definitivt inga 2,5cm i vårt badrum med matta i snitt. Dock var jag inte med när det gjordes. Därför jag har betydligt mindre koll där. Men ditt m2 pris på 4460.-/m2 skulle innebära en kostnad på 110500:- bara för golvet där.B Berntpeter skrev:Mao så täcker inte dina 3-4 säckar spackel ens rotnätet! Sen behövs det en viss tjocklek på kakan så den inte spricker. Min uträkning är ett snitt på 2,5 cm. Vidare så har jag aldrig hört eller varit med om under mina 35 år i yrket en mattläggare som arbetar på timme, utan det är alltid kvadratmeterpris på läggning av matta.
@Berntpeter är säkert en sån hantverkare som snackar bort halva dagen med likasinnade på Ahlsell över en eller ett par koppar kaffe, därav det hutlösa prisetM mojjen skrev:Som jag skrev nedan så hade jag inte koll att man behövde nät vid matta. Så omd et behövs så krävs självklart spackel. Du har erfarenheten till skillnad mot mig. Mitt kaklade badrum har ungefär den tjockleken. men då är det för att även täcka Golvvärmerör. Vi har definitivt inga 2,5cm i vårt badrum med matta i snitt. Dock var jag inte med när det gjordes. Därför jag har betydligt mindre koll där. Men ditt m2 pris på 4460.-/m2 skulle innebära en kostnad på 110500:- bara för golvet där.
M mojjen skrev:Som jag skrev nedan så hade jag inte koll att man behövde nät vid matta. Så omd et behövs så krävs självklart spackel. Du har erfarenheten till skillnad mot mig. Mitt kaklade badrum har ungefär den tjockleken. men då är det för att även täcka Golvvärmerör. Vi har definitivt inga 2,5cm i vårt badrum med matta i snitt. Dock var jag inte med när det gjordes. Därför jag har betydligt mindre koll där. Men ditt m2 pris på 4460.-/m2 skulle innebära en kostnad på 110500:- bara för golvet där.
M mojjen skrev:Som jag skrev nedan så hade jag inte koll att man behövde nät vid matta. Så omd et behövs så krävs självklart spackel. Du har erfarenheten till skillnad mot mig. Mitt kaklade badrum har ungefär den tjockleken. men då är det för att även täcka Golvvärmerör. Vi har definitivt inga 2,5cm i vårt badrum med matta i snitt. Dock var jag inte med när det gjordes. Därför jag har betydligt mindre koll där. Men ditt m2 pris på 4460.-/m2 skulle innebära en kostnad på 110500:- bara för golvet där.
Jag skrev att det är kvadratmeterpris på montering av matta! inget annat.M mojjen skrev:Som jag skrev nedan så hade jag inte koll att man behövde nät vid matta. Så omd et behövs så krävs självklart spackel. Du har erfarenheten till skillnad mot mig. Mitt kaklade badrum har ungefär den tjockleken. men då är det för att även täcka Golvvärmerör. Vi har definitivt inga 2,5cm i vårt badrum med matta i snitt. Dock var jag inte med när det gjordes. Därför jag har betydligt mindre koll där. Men ditt m2 pris på 4460.-/m2 skulle innebära en kostnad på 110500:- bara för golvet där.
Våtrumsgolv 800 kr m2 + moms ink material. Underarbeten tillkommer.
Väggmatta 5-600 kr m2 + moms beroende på storlek mm. Underarbeten tillkommer