Har köpt ett litet hus och precis fått tillträde (inte flyttat in än) men på en vägg inne på en toalett finns en mörkare rand som går horisontellt. Det är ingen dusch i rummet utan bara handfat och toalett. Det är våtrumsmatta och tapet från -75. Både mattan och tapeten är stenhårda, även där den mörka/bruna randen går är tapeten stenhård.
Min man är dock övertygad att det är en vattenskada. Hur kollar vi detta? Utifrån går det ju inte att bedöma utan antar att man måste öppna väggen? Vi ska renovera om toaletten men inte nu, vi har tyvärr inte råd med det just nu då massa annat måste renoveras först och vi inte vill låna till renovering utan vi vill spara till renoveringen.
Har mailat en förfrågan till Anticimex för att se om de kan komma och kika på det, men de måste väl också öppna väggen för att kolla? Och då börjar kostnaderna rinna iväg antar jag.
Min man är dock övertygad att det är en vattenskada. Hur kollar vi detta? Utifrån går det ju inte att bedöma utan antar att man måste öppna väggen? Vi ska renovera om toaletten men inte nu, vi har tyvärr inte råd med det just nu då massa annat måste renoveras först och vi inte vill låna till renovering utan vi vill spara till renoveringen.
Har mailat en förfrågan till Anticimex för att se om de kan komma och kika på det, men de måste väl också öppna väggen för att kolla? Och då börjar kostnaderna rinna iväg antar jag.
Bild, råkade dock ha sönder tapeten 
i ett hörn sitter den inte dikt an väggen så jag råkade ha sönder tapeten lite, väggen var snustorr men när jag tryckte in fingret sprack tapeten. Så jag antar att jag måste dra bort tapeten och sätta upp ny våtrumstapet (eller matta heter det väl även på väggen). Kommer dock anlita någon för det. Förutsatt att det inte är vattenskada då för då får vi ju renovera ordentligt.
Kändes som att tapeten/mattan/vad de nu kallas har torkat totalt. Den har spruckit på ett annat ställe högst upp vid taket också. Men den är från 1975 så det är kanske inte konstigt.
i ett hörn sitter den inte dikt an väggen så jag råkade ha sönder tapeten lite, väggen var snustorr men när jag tryckte in fingret sprack tapeten. Så jag antar att jag måste dra bort tapeten och sätta upp ny våtrumstapet (eller matta heter det väl även på väggen). Kommer dock anlita någon för det. Förutsatt att det inte är vattenskada då för då får vi ju renovera ordentligt.
Kändes som att tapeten/mattan/vad de nu kallas har torkat totalt. Den har spruckit på ett annat ställe högst upp vid taket också. Men den är från 1975 så det är kanske inte konstigt.
Redigerat:
Behöver du göra något alls innan det är dags att renovera badrummet? Spelar det någon roll att du råkat skada den gamla tapeten? Det är ju en toa och du kommer väl inte att spola väggen med vatten?
Den är så förbannat ful så tänkte måla golv + vägg. För vill helst vänta nått år innan vi renoverar. För vi ska slå ut väggar och bygga ett stoooort badrum där och det lär gå på minst 300k. Därav lite tid innan vi kan göra det ☺️
Det ser ut som att det stått vatten på golvet som sugits upp i väggen.
Jag hade tagit loss golvlisterna och testat med en skruvmejsel om det är mjukt i bakomliggande väggskiva.
Om inte (Vilket är mest troligt) hade jag tätat mellanrummet med byggfog och målat om alltihop och sen på med listerna igen (ommålade). Kanske en sträng byggfog i rätt kulör utmed golvet. Sen hade jag glömt att det existerat en "fuktrand".
Är det lite 'mösigt': In med en avfuktare och lite extra värme i några veckor, gör sen enl ovan.
Jag hade tagit loss golvlisterna och testat med en skruvmejsel om det är mjukt i bakomliggande väggskiva.
Om inte (Vilket är mest troligt) hade jag tätat mellanrummet med byggfog och målat om alltihop och sen på med listerna igen (ommålade). Kanske en sträng byggfog i rätt kulör utmed golvet. Sen hade jag glömt att det existerat en "fuktrand".
Är det lite 'mösigt': In med en avfuktare och lite extra värme i några veckor, gör sen enl ovan.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Säljarna säger att det inte stått vatten, de har bott där sen huset byggdes så de borde ju veta. Men ska testa ta bort listerna. Vilket mellanrum ska jag täta, där jag råkade ha sönder tapeten? Kan jag inte bara dra ner tapeten och sätta upp en ny? Måste det ens va våtrumsmatta med tanke på att det inte finns dusch där inne? Tänker om man kan ha vanlig väv/nått och sen badrumsprimer och så våtrumsfärg?J Jan_G skrev:Det ser ut som att det stått vatten på golvet som sugits upp i väggen.
Jag hade tagit loss golvlisterna och testat med en skruvmejsel om det är mjukt i bakomliggande väggskiva.
Om inte (Vilket är mest troligt) hade jag tätat mellanrummet med byggfog och målat om alltihop och sen på med listerna igen (ommålade). Kanske en sträng byggfog i rätt kulör utmed golvet. Sen hade jag glömt att det existerat en "fuktrand".
Är det lite 'mösigt': In med en avfuktare och lite extra värme i några veckor, gör sen enl ovan.
Det luktar inte fukt i rummet och det är inte mjukt eller blött nånstans. Men det är vårt första hus så vi kan inte jättemycket så vi kanske missar något uppenbart?
Det är ett kök på andra sidan så det blir nog svårt. Huset är redan köpt och betalt så nu är det vårt problem och inte säljarnas.B Bongtor skrev:
Jag tänker också det. Men min man tror vattenskada. Min pappa hade likadant i sitt badrum och där var det inte vattenskada utan fett och smuts och annat äckel som samlats under 30 år (han städade inte varken ofta eller noga…) och helt enkelt missfärgat.A anis16 skrev:
Visst är det en vattenskada! Absolut! Har svårt att se att något annat än "uppsugen fukt"L Lohose skrev:
kan orsaka detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men en vattenskada är ju inte alltid synonymt med något katastrofalt som måste åtgärdas omedelbart. Verkar det bara torrt nu har jag väldigt svårt att tro att något förvärras av att du helt enkelt låter det vara tills det är dags att renovera.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast socklarna ser misstänkt nya ut? Kanske var nåt där innan som skvallrade om mer...Vem har såna på en toa sådär?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag misstänker också vattenskada, men sen är det ju en annan fråga om det är ett aktuellt problem eller gammalt.
Om det bara är toalett och handfat på platsen så skulle jag inte oroa mig allt för mycket, men en fuktmätare kan man ju testa att mäta med.
I och med att det är ett kök på andra sidan så är ju frågan om det sitter vatten/avlopp där som kan vara boven i dramat?
Om det bara är toalett och handfat på platsen så skulle jag inte oroa mig allt för mycket, men en fuktmätare kan man ju testa att mäta med.
I och med att det är ett kök på andra sidan så är ju frågan om det sitter vatten/avlopp där som kan vara boven i dramat?
