Har köpt ett litet hus och precis fått tillträde (inte flyttat in än) men på en vägg inne på en toalett finns en mörkare rand som går horisontellt. Det är ingen dusch i rummet utan bara handfat och toalett. Det är våtrumsmatta och tapet från -75. Både mattan och tapeten är stenhårda, även där den mörka/bruna randen går är tapeten stenhård.

Min man är dock övertygad att det är en vattenskada. Hur kollar vi detta? Utifrån går det ju inte att bedöma utan antar att man måste öppna väggen? Vi ska renovera om toaletten men inte nu, vi har tyvärr inte råd med det just nu då massa annat måste renoveras först och vi inte vill låna till renovering utan vi vill spara till renoveringen.

Har mailat en förfrågan till Anticimex för att se om de kan komma och kika på det, men de måste väl också öppna väggen för att kolla? Och då börjar kostnaderna rinna iväg antar jag.
 
Lite bilder kanske?
 
Har inga bilder, bor inte i huset så kan inte ta just nu heller. Ska dit i eftermiddag så kan ta nån bild då.
 
Bild, råkade dock ha sönder tapeten :p

i ett hörn sitter den inte dikt an väggen så jag råkade ha sönder tapeten lite, väggen var snustorr men när jag tryckte in fingret sprack tapeten. Så jag antar att jag måste dra bort tapeten och sätta upp ny våtrumstapet (eller matta heter det väl även på väggen). Kommer dock anlita någon för det. Förutsatt att det inte är vattenskada då för då får vi ju renovera ordentligt.

Kändes som att tapeten/mattan/vad de nu kallas har torkat totalt. Den har spruckit på ett annat ställe högst upp vid taket också. Men den är från 1975 så det är kanske inte konstigt.
 
  • Vägghörn med skadad, delvis släppt tapet, grön matta och VVS-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Behöver du göra något alls innan det är dags att renovera badrummet? Spelar det någon roll att du råkat skada den gamla tapeten? Det är ju en toa och du kommer väl inte att spola väggen med vatten?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Den är så förbannat ful så tänkte måla golv + vägg. För vill helst vänta nått år innan vi renoverar. För vi ska slå ut väggar och bygga ett stoooort badrum där och det lär gå på minst 300k. Därav lite tid innan vi kan göra det ☺️
 
Det ser ut som att det stått vatten på golvet som sugits upp i väggen.
Jag hade tagit loss golvlisterna och testat med en skruvmejsel om det är mjukt i bakomliggande väggskiva.
Om inte (Vilket är mest troligt) hade jag tätat mellanrummet med byggfog och målat om alltihop och sen på med listerna igen (ommålade). Kanske en sträng byggfog i rätt kulör utmed golvet. Sen hade jag glömt att det existerat en "fuktrand".
Är det lite 'mösigt': In med en avfuktare och lite extra värme i några veckor, gör sen enl ovan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det ser ut som att det stått vatten på golvet som sugits upp i väggen.
Jag hade tagit loss golvlisterna och testat med en skruvmejsel om det är mjukt i bakomliggande väggskiva.
Om inte (Vilket är mest troligt) hade jag tätat mellanrummet med byggfog och målat om alltihop och sen på med listerna igen (ommålade). Kanske en sträng byggfog i rätt kulör utmed golvet. Sen hade jag glömt att det existerat en "fuktrand".
Är det lite 'mösigt': In med en avfuktare och lite extra värme i några veckor, gör sen enl ovan.
Säljarna säger att det inte stått vatten, de har bott där sen huset byggdes så de borde ju veta. Men ska testa ta bort listerna. Vilket mellanrum ska jag täta, där jag råkade ha sönder tapeten? Kan jag inte bara dra ner tapeten och sätta upp en ny? Måste det ens va våtrumsmatta med tanke på att det inte finns dusch där inne? Tänker om man kan ha vanlig väv/nått och sen badrumsprimer och så våtrumsfärg?

Det luktar inte fukt i rummet och det är inte mjukt eller blött nånstans. Men det är vårt första hus så vi kan inte jättemycket så vi kanske missar något uppenbart?
 
B
Du kan ju kanske öppna upp från andra sidan väggen? Gjorde så i ett av våra duschrum för att undersöka om det var blött. La det som en klausul i köpekontraktet.
 
B Bongtor skrev:
Du kan ju kanske öppna upp från andra sidan väggen? Gjorde så i ett av våra duschrum för att undersöka om det var blött. La det som en klausul i köpekontraktet.
Det är ett kök på andra sidan så det blir nog svårt. Huset är redan köpt och betalt så nu är det vårt problem och inte säljarnas.
 
Kan det vara stänk från handfatet som runnit ner eller dropp från läckande vattenlås? Om det inte är mjukt i underlaget så är det bara en missfärgning.
 
A anis16 skrev:
Kan det vara stänk från handfatet som runnit ner eller dropp från läckande vattenlås? Om det inte är mjukt i underlaget så är det bara en missfärgning.
Jag tänker också det. Men min man tror vattenskada. Min pappa hade likadant i sitt badrum och där var det inte vattenskada utan fett och smuts och annat äckel som samlats under 30 år (han städade inte varken ofta eller noga…) och helt enkelt missfärgat.
 
L Lohose skrev:
Jag tänker också det. Men min man tror vattenskada.
Visst är det en vattenskada! Absolut! Har svårt att se att något annat än "uppsugen fukt"
kan orsaka detta.

Vägg med fuktskador nära golvet bredvid en vit pelare, vilket tyder på vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men en vattenskada är ju inte alltid synonymt med något katastrofalt som måste åtgärdas omedelbart. Verkar det bara torrt nu har jag väldigt svårt att tro att något förvärras av att du helt enkelt låter det vara tills det är dags att renovera.
 
  • Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
Fast socklarna ser misstänkt nya ut? Kanske var nåt där innan som skvallrade om mer...Vem har såna på en toa sådär?
 
Fairlane
Jag misstänker också vattenskada, men sen är det ju en annan fråga om det är ett aktuellt problem eller gammalt.
Om det bara är toalett och handfat på platsen så skulle jag inte oroa mig allt för mycket, men en fuktmätare kan man ju testa att mäta med.
I och med att det är ett kök på andra sidan så är ju frågan om det sitter vatten/avlopp där som kan vara boven i dramat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.