marrebus
marrebus: Hej, Vi har köpt en lägenhet där de tidigare ägarna målat med någon färg på kakelgolvet och även på en länga kakel på väggen. Färgen på golvet har nu börjat flagna vilket skapar ett groteskt golv i både blått och grått. Vi undrar vad bästa sätt är att få bort färgen på kaklet. Fungerar vanlig färgborttagningsmedel eller bör vi titta på något annat? Vi vill behålla
0 svar · 5,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: https://www.byggahus.se/forum/threads/microcement.446818/
8 svar · 3,4k läst
C
carlekvist: [citat] Väggfästet på den nya sitter fast, den skruvas på den undre delen, sen är det ett smalare rör upptill på den övre delen av duschen. Jag har inte köpt den nya i butik utan av en privatperson som köpt hus och ville bli av med den så modellnamnet saknar jag. Jag tänker att det borde finnas nån förkläna eller liknande och att jag inte behöver använda det riktiga fästet.
2 svar · 3,8k läst
·
Johannes Karlsson 1985
Johannes Karlsson 1985: [citat] Tack där stod det ju klart o tydligt
8 svar · 2,6k läst
nino
nino: Funkar bra åt oss i en hyreslägenhet [bild] Har varit där i 15år tyvärr kommer jag inte ihåg vad vi använde, men säkert nån typ av oljebets
4 svar · 1,3k läst
·
I
intelligence: [citat] Fattar jag rätt att detta är för montage mellan reglar? Vi har betongvägg (lägenhet) så gissar att det inte är möjligt?
5 svar · 4,9k läst
A
Annasss: Åh tack så mycket! Hittade lösningen
6 svar · 3,7k läst
·
T
Tompafix: Om ni har el i närheten så kan ni installera en kombo el/ vatten. Då är det varmt året runt.
6 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: Förmodligen för att dom säljer dyrare specialskivor?
15 svar · 3,4k läst
·
M
mossanbo: Hej! Det är frånluft från avlopp jag menar, så det inte luktar. Finns inga tidigare rör, allt är rivet. Finns nylagad rör under nylagd betongplatta med uppdragna rör för avlopp och vatten. Men inget annat finns.
2 svar · 897 läst
K
kahnilainen: Hej, vi ska byta värmesystem i huset nu snart och ska i samband med det byta ut duschen på övervåningen till ett badkar. Jag skulle vilja ha lite hjälp att hitta ett badkar som passar badrummet. Vi kommer ta bort nuvarande duschväggar och VVS gubben som ska installera bergvärmen får hjälpa till med ny rördragning kring badkaret. Jag har försökt leta lite själv och fastnade för Hafa
0 svar · 791 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Vattnet kommer fortfarande leta sig mellan fogar och följa första fallets väg, hoppas inte det är så mycket bakfall att vattnet letar sig mot dörröppningen, ligger den nära?
13 svar · 1,9k läst
·
B
birgitbolennart: [citat]
40 svar · 3,6k läst
·
P
para: Nej. Det finns väggfästen att köpa till även för de nedre fästena.
1 svar · 919 läst
·
S
Stefan1972: Det kanske mer är så att du dragit skruvarna för hårt så att de ligger för djupt. Troligen ska ju plastlocket snäppas över skallen på skruven men det kräver ju då att den är så pass mycket "utanför" att plasten kan klättra över skallen och snäppa fast.
11 svar · 1,5k läst
·
C
CarroBJohanson: Vi har försökt få in offert från ett par företag men de är antingen väldigt sega på att svara eller hör inte av sig alls. Inte ens när vi bokat möte för att ses. Har ni tips på seriösa bra firmor som renoverar badrum i Högsbo/Frölunda i Göteborg? Tack för hjälp!
0 svar · 875 läst
K
Klarssonpåtuket: Nä vi sket i det och slet ut hela badrummet efter att ha hört att det var fusk med tätskiktet i andra lägenheter med svartmögel som följd.
5 svar · 20,1k läst
·
A
Alice Wilhelmsson: Tack för svar! Har testat att lufta men kommer bara vatten, kallt.
2 svar · 4,5k läst
·
B
Bagarns28: Kolla Macro Designs utbud!
1 svar · 1,7k läst
·
T
tank77: [citat] Åh...nej, du får kanske åka in till akuten för dina skador:rofl:
2 svar · 2,1k läst
Hep
Hep: @ClasseClas Tack för bra tips, men vi lägger ut allt. Det är för många andra saker som ligger i kön. Eftersom vi hyr ut det huset vill jag ha alla intyg som försäkringsbolaget kan vilja ha när något händer. Bra timing att brorsan just får sitt badrum fixat och är helnöjd med företaget som gjort det, så de fortsätter här direkt när de är klara hos honom.
11 svar · 3,4k läst
·
O
Obnoxious: Jag kommer strax att börja renovera mitt gamla badrum (2,8m x 2,1m) och kommer i samband med detta att dra in vattenburen golvvärme (12 mm pex). Nuvarande golv i består i övriga huset av oisolerad platta på mark med liggande reglar samt det ursprungliga trägolvet. Ovan på detta Uponor 30mm golvvärmeskiva i cellplast och slutligen parkett. Sluthöjd 180mm ovan plattan. I badrummet är det
0 svar · 1,2k läst
Pjorre
Pjorre: [citat] [citat] jag vill varna för Fredrik som äger Lunds kakeltjänst. Hans bolag är även delägare i Lunds kakelvarubutik ute vid Nova Lund. De fick uppdrag hos mig att flyta, tätskikta och kakla badrummet och hall bland annat. Resan blev mycket kort för dem hos mig, inte längre än 3dagar där de hann flytta fram elektrikern som skulle lägga golvvärmen för att de inte hann klart i
20 svar · 7,1k läst
Jaramide
Jaramide: [citat] Tack! Bra idé att fråga om referenser. Jo tänkte också att de kanske pressar marginalerna för att få in kunder men man är ju också rädd för att bli lurad. Jag tackar.
3 svar · 1,6k läst
K
kentyts: Går inte att få ett uppvik då tröskeln är 45 grader Golvet är flytspacklat och lutar 2 cm till brunnen från tröskeln. 2.5 m långt är badrum. Hade ni avslutat mattan med minmalt uppvik och silikonat och satt nån list? Eller moddat om dörrtröskeln och fått ett riktigt uppvik? Är det så viktigt med uppvik när de lutar hela vägen?
0 svar · 1,2k läst
·
F
Feratin: [citat] Det var ingen dum idé alls! Då blir det ju lätt att återställa om man skulle ångra sig.
8 svar · 12,7k läst
·
Kristofferm
Kristofferm: [citat] Jag förstod det som att det var mindre risk att det skulle kunna bli utbuktningar på mattan. Lite som att skruvskallar kan få för sig att träda fram med tiden på väggar. Att skallen inte är spacklad ger lite "rörelsemån" för skruvskallen.
2 svar · 4,7k läst
C
Clara Lgren: Tack! Förhoppningsvis fattar även styrelsen det.
24 svar · 6,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det var ju tråkigt. Är det så att försäkringsbolaget inte har med vissa delar därför att det ingår inte i att bara återställa badrummet?
3 svar · 1,3k läst
useless
useless: Ja, det eventuella problemet existerar i princip bara i teorin. Får man in såna mängder fukt där att det orsakar problem så har man större problem än dubbla täta skikt.
49 svar · 9,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.