Badrum
mojjen: [citat] Jag lägger vattenburen värme. Kommer lägga den mitt emellan 2 rör.
Düsseldorff: [citat] Klart det går fortare men om man någon gång har varit med om när det går åt pipan så väljer man att skruva,
adamwaallgren: Då gör vi så, får gömma badkaret nånstans sålänge . Återkommer med hur det går!
Vesh: Min erfarenhet av styrelsearbete i BRF är att man som styrelse har en rätt så begränsad makt i vad man kan kräva av de boende i föreningen när det kommer till det de äger i sin bostadsrätt. Framförallt om det inte finns tas upp av stadgar, regler, eller lagar. Så har man inte specifik fört in ett krav på mjukstängande blandare i stadgar eller reglemente så har inte styrelsen något
Landsbygden: Hej! Mitt första inlägg här på byggahus, hoppas de hamnade rätt. Håller för tillfället på att sätta igen två stycken gamla dörrhål in till blivande badrummet. Hittade ingen som sålde 45mm spontat virke som väggen är uppbyggd av, huset är byggt 36. Hade 45x70 reglar låg så skruvade ihop dessa på andra ledden till en "stum" vägg. Eftersom det rekommenderas minst 70 reglar i
losskägg: Följer man detta forum känns det som att man behöver hängslen, livrem och kanske ett par till hängslen när man anlitar hantverkare. Antagligen är det väl så att de som inte fått så bra byggda badrum är överrepresenterade här på forumet. Jag tänker att det tyvärr är massa nybyggda badrum där ute som inte skulle godkänts om de hade fått en översyn av besiktningsman.
billyby: [citat] Jo jag såg den lösningen alldeles för sent. Jag köpte blandaren för över ett år sedan, när stambytet var planerat att ske. lite surt att behöva köpa en till blandare. Allt annat på toaletten är i mässing så det skulle också bli väldigt dyrt. som tex denna.
RedAir: Ska 3D -printa en speciallösning för detta. Har tyvärr inga mått. Gammal brunn från sent 60 -tal. Vad kan innermåttet vara?
Mange H: [citat] Hej! Magnus heter Jag. Vart har du köpt sten och fix? Jag är plattsättare och har fått liknande problem. Hoppas att det ordnar sig för er! mvh Magnus
Hejsansvejsan: Finns ju naturligtvis billigare varianter på dekorplast, t.ex. https://www.paxlux.se/dekorplastmetervara/alla-dekorplaster-over-80-cm-bredd/. Där står det ju också ''De är alla vattenavstötande, och för dig med extra höga krav på hållbarhet har vi även fukt & temperaturbeständiga dekorplaster (se märket Infeel, 123 cm bredd)'' men frågan är hur det blir med eventuell fukt under?
mojjen: [citat] Känner lite samma att fallspacklingen känns lite oöustig. Det har ju stor funktionell betydelse. Har kaklat/klinkat både tvättstuga toalett med helt ok reultat. Nu är det motsvarande nybyggnation. Så jag känner att för att säkerställa top finnish så vill jag ha hjälp med kaklingen. Nog rätt vist att även ta hjälp med fallen
Claes Sörmland: [citat] Ja företaget kan ju också helt enkelt bryta mot konsumenttjänstlagens krav på fackmässighet. Klagar inte konsument så kommer de ju undan med det. Det finns ju ingen avloppsrörspolis som åker runt och letar efter lagförbrytelser från företagarens sida. Och hela branschen är ju full av oseriösa företag så det är inte bara en teoretisk möjlighet om man säger så.
ådal: Tror det är ganska standard i dagens våtrumssilikon att den är antimögel. Men slå till på ett bättre märke än dem billigaste, så håller dem lite längre i alla fall. Sen är det väl fog som gäller mellan golv/vägg och silikon i hörnet vägg/vägg? Jag skulle tagit bort silikonet och fogat istället!
Demmpa: Vad är det för typ av rör? Järnrör, kopparrör, plast, etc? Ska golvet öppnas? Bilder? Öppna taket på våningen under?
BirgitS: [citat] Blev så i ett tidigare badrum och golvspånskivan under byttes ut under totalrenoveringen. Det var kring 10 år sen och då var det huset lite drygt 20 år. [citat] Det är inte per kvm som gäller för väggytan minskar inte alls i samma takt som golvytan. Dessutom är det mer svårjobbat på små ytor så det tar längre tid per t.ex. gipsskiva. Det finns en tråd där just folk har
myrstack: Givet hysterin på marknaden och risken att hitta ett intresserat objekt med en säljare som absolut inte vill ha en besiktningsklausul så är det väl i högsta grad rekommendabelt att kolla så mycket som möjligt på en visning. Att ta lite bilder, sniffa runt uppreglade konstruktioner, att ha en ficklampa med beredd ser jag som standard och givet att jag personligen letar hus i en stil där
BirgitS: [citat] Går det inte att sätta toarullen på väggen en bit ovanför benen?
krillek: [citat] Jag har ingen mjukfog någonstans. Timmerhus från 1832 men inte en sprucken kakelfog. Eller jo förresten, jag har en mjukfog mellan kakel och taklist - den mjukfogen rör sig och spricker konstant. Målad latex iofs, men den mest "flexibla" latexen jag hittade.
Magrand: Dim 20 (3/4") dessa funkar https://www.bauhaus.se/krankagla-3600-2029-2-st
byabin: [citat] Sådärja, täckbricka till antenn minsann! Mycket bra förslag, får åka dit och göra en spaning!
SOJOS: [citat] Jag har googlat runt och det verkar som om det inte finns regler:-) Bara rekommendationer?
Thomas.Hansson: Tack. Har tänkt lite så. Har kontakt med besiktningsman.
Düsseldorff: [citat] Tvätta, prima två gånger, fyll fogar med microcement, sen hela ytan. Klart.
Douglas029: [citat] Helt rätt! Du kommer sova lite bättre än mig på nätterna.