2 052 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Gips under våtrumsgips
Jag bygger badrum och försöker följa "säkert vatten väggen" till punkt och pricka. Jag har reglat 45x70 cc 45, 15 mm kontruktionsplywood och sedan "vanligt" gips (eftersom våtrumsgips inte längre är krav).
Nu när jag läser intruktionerna för tätskiktet (Kiilto KeraSafe) så säger de dock att det ska vara våtrumsgips under. Jag funderar på om jag antingen ska ta bort det vanliga gipset och skruva våtrumsgips eller om jag ska sätta våtrumsgips ovanpå det vanliga gipset?
Min tanke med att sätta ovanpå det vanliga gipset är dels att jag slipper skruva ner och köra det till tippen, men även att jag då får dubbel gips vilket borde ge en ännu stabilare vägg? Å andra sidan kanske det finns risk för mögel på gipset som sitter under våtrumsgipset?
Vad säger ni?
Nu när jag läser intruktionerna för tätskiktet (Kiilto KeraSafe) så säger de dock att det ska vara våtrumsgips under. Jag funderar på om jag antingen ska ta bort det vanliga gipset och skruva våtrumsgips eller om jag ska sätta våtrumsgips ovanpå det vanliga gipset?
Min tanke med att sätta ovanpå det vanliga gipset är dels att jag slipper skruva ner och köra det till tippen, men även att jag då får dubbel gips vilket borde ge en ännu stabilare vägg? Å andra sidan kanske det finns risk för mögel på gipset som sitter under våtrumsgipset?
Vad säger ni?
Ja det där är lite knepig, egentligen så säger dom skivor godkända för våtrum. Det kan vara vanliga gipsskivor om tillverkaren av gipsskivorna säger att det är ok, vilket förmodligen inte många gör eftersom dom säkert tillverkar dyrare våtrumsskivor som dom förmodligen hellre säljer. Jag använde kerasafe när jag byggde om hos mig och körde vanliga gipsskivor.
Men ja, klart att du kan göra som du skriver med dubbelgips. Men ska du ändå sätta våtrumsskivor så hade jag nog valt att ta bort gipsen.
Men ja, klart att du kan göra som du skriver med dubbelgips. Men ska du ändå sätta våtrumsskivor så hade jag nog valt att ta bort gipsen.
Gå in på https://tatskiktsprodukter.se/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=12680349550&utm_content=117746671382&utm_term=tätskiktsprodukter&gclid=EAIaIQobChMIhP-Ky9vl9wIV2NrVCh2ODADFEAAYASAAEgJ-OPD_BwE och ring supporten och fråga.
Jag satte vanlig gips med kiilto och det var inga problem med själva installationen i alla fall. Vad garantierna säger vet jag dock inte.
Jag satte vanlig gips med kiilto och det var inga problem med själva installationen i alla fall. Vad garantierna säger vet jag dock inte.
Tack för svaren! Det låter som många kör vanligt gips så jag kanske borde göra det jag också då
Det skulle ju vara skönt att slippa byta gipsen 
Klicka här för att svara