Hej,

Jag har ett relativt gammalt badrum (cirka 20 år gammalt skulle jag gissa, inget skräckscenario eller fel på det) som jag skulle vilja fräscha upp lite rent estetiskt, byte av blandare, dusch, tvättfat etc..
Min släkting som är arkitekt kom förbi och sa att jag minsann kunde lägga på nytt kakel ovanpå själv utan att behöva riva något, vilket låter ganska mycket enklare i mina öron (Har fått lite offerter på cirka 200-300 tkr för att göra en totalrenovering vilket kändes rätt onödigt då badrummet fungerar bra i dagsläget).

Någon som har erfarenhet av detta? Jag är något av en hemfixare så jag skulle kunna tänka mig att göra detta arbete ensam om det är tillåtet så klart. Eventuella problem vid försäljning då det inte riktigt är "nyrenoverat" utan "uppfräschat"..

Vill påpeka att jag inte är ute efter att fuska med något, vill göra allt korrekt men komma undan så billigt som möjligt..

T
Jo, det funkar bra att lägga klinker på klinker fast med förutsättningen att där är ett bra fall åt rätt håll i hela badrummet. Minsta bakfall någonstans så är det kört med den ursprungliga planen.

BirgitS
Även efter en uppfräschning är det ju fortfarande ett badrum som är ung. 20 år gammalt och därmed har ju tätskiktet antingen uppnått eller kommer inom några år att ha uppnått sin tekniska livslängd och då får man just inte någon ersättning från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada.

Välkommen till forumet också!

Om befintligt kakel/klinker sitter ordentligt är det inte något problem men är det glaserade plattor kan man behöva slipa av glaseringen.

De flesta försäkringsbolag har heller inte några invändningar mot dubbla lager klinker/kakel men om det redan är 20 år gammalt spelar det ingen roll ändå.

Rörgenomföringar kan vara lite knepiga men det går att lämna dem "nedsänkta".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.