Badrum
Stefan1972: Krafsa ur och foga om istället. Är ju hur enkelt som helst. Spricker det igen och blir fult efter nå år så gör man om det.
tank77: [citat] Öh, va!:cry::mad: Vilka såsare. Sjukt vad många oseriösa klåpare det verkar finnas ute i landet. Jag och en kollega har just färdigställt ett projekt med tre duschrum på sammanlagt 80 kvm vägg (kakel 20x25 cm) samt 240 kvm klinker (30x60 cm rektifierad) i vilt förband med sockel i rum såsom kök, konferanslokal, teknikrum, wc m.m. Flytspackel och tätskikt i duschrum och
KJD: Men är "säker-vatten-väggen" ett absolut krav för att säker-vatten ska vara uppfylld och försäkringar ska gälla?
thellstrom: Hejsan! Tack för alla svar. Eftersom det är ett nybygge med slutsamråd på plats med risk för slutbeskedet tog jag kontakt med inspektören på Stadsbyggnadskontoret och fick följande svar, så tätskikt blir det. "Hej, Det vanliga är att man ställer värmepump, vvb i exempelvis en tvättstuga där man har tätskikt. Läser man i GVK branchregler som bygger på BBRs regler så skall det
BirgitS: Kemikalier bör man inte använda. Har du kollat även rören nedanför vattenlåset? Rensband eller högtrycksspolning är bra sätt att rensa längre in. Har du en golvbrunn i övre badrummet? Kolla i så fall om vattenytan i den rör sig när du spolar på toaletten eller i handfatet. Om du anlitade ett företag för att renovera badrummet så kan du pröva reklamera jobbet eftersom det kan
hempularen: Om man tänker sig -20 utomhus, och plus 20 inne. Så blir det fryspunkt vid röret om både ytterväggen och innerväggen är lika bra/dåligt isolerade. Men har du lyckats få in ex. 10mm isolering mot ytterväggen, så borde det vara avsevärt bättre isolerat än skivmaterialet du har på innerväggen. Röret borde värmas upp tillräckligt av innetemperaturen. Men om det kan dra in kall luft
Wickevire02: Om man inte duschar flera gånger om dagen så behöver man ingen handdukstork, det räcker med en luftig upphängning så är handduken torr till nästa dag. En handdukstork drar bara onödig dyr energi.
gullegrizen: [citat] Jo, om man bara är överens med alla innan så kan man ha vilka upplägg man vill. Säkerställ bara att det är tydligt i kontraktet vem som står för ansvarsbitarna (samordning, garanti m.m) kopplat till den del som inte ingår från generalentreprenören.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det är väl troligen kalkavlagringar, ev. inblandat med tvålrester och annat, och det blir väl i vissa fogar därför att det samlar sig mer vatten där.
mrgert: [citat] Japp, det var så det fick bli. Verkar funka!
Dilato: Mera våld. Antingen lossar dom eller så går dom av, oavsett vilket får du loss kranen.
Jocke Best: [citat] Så är det nog. Hade detta problem i dotterns lägenhet då det fått sitta länge. Till slut hjälpte inget annat än att skrapa med verktyg. I första skedet kan det räcka med ättika och bikarbonat eller starkare medel men när det bildats en kaka är det rent fysiskt påverkande som är det enda.
Pangsjis: [citat] Vi satte upp dem själva, på 12 mm plywood så vi slapp anpassning till reglarna som sitter med cc 400. Monteringen krävde noggrannhet med laserpass och måttband. Det var också lite risk för kletiga händer och kläder pga fogmassan som skulle in i skarvarna. Jag skulle tro att snedtak bjuder på "utmaningar", om det ens är möjligt med Fibo. Kolla med Fibos svenska säljare som är
Fotografen: Hursomhelst så behöver ni bryta/bila upp golven för att flytta om avlopp och golvbrunn, och nya rör lär behövas, man flyttar inte om och lägger tillbaks de gamla. I en helrenovering är det ett delmoment, och helrenoveringen är ett stort projekt.
HEM2121: [citat] Är det ett hyreshus är det väl hyresvärden/bostadsrätten som skall undersöka vad felet ligger. Du har ju gjort vad du kan, dvs bytt ut blandaren. Ett samtal till Hyresgästföreningen och/eller Hallo Konsument för att få klarhet.
Hans G2: Det kan också vara smuts/mögel på själva fogen. Tvålrester och hudavlagringar lägger sig på fogen och gottar till sig över tid. Regelbunden städning och bra ventilation är två saker som förhindrar uppkomst.
nwin: Efter att ha besökt länken ovan blev det ett par förslag till och nedan ses det färdiga resultatet, helt nöjd. [bild]
Laxoman: [citat] Matteläxan kunde du men acceptans för att många fortfarande inte har en aning om vad våtrumsskivor är,det fattades!!!!
engvallg: Tack för svar, då provar jag att göra som jag tänkte. tack!
BirgitS: De bättre tillverkarna använder oftast fukttrög spånskiva i kombination med flera lager lack eller massivt trä som Jonatan79 skrev. Budgeten ser inte ut att räcka till inredning från de mest betrodda tillverkarna som INR och Macro Design. Kanske till de billigare modellerna från Svedbergs. Jag har sett många i andra trådar som tycker att Ikea Godmorgon är bra men inte Ikeas andra
Demmpa: De tre punkterna, välj radera istället för redigera, skriv in varför, klart. [bild]
Minnie Mesola: Behövs inget skydd på järnrör. Däremot ser det ut som om du använt gängtape till propparna. Är det permanent bör du byta ut det till lin. Minnie
BirgitS: Vi är väldigt nöjda med de kakel och klinker som vi har köpt från Konradssons och Höganäs, bra kvalitet och bra service.
Frågan: Nej tyvärr har inget hänt. Det är sonens badrum och han härdar ut med nuläget. Men om du skulle få tag på information så är jag intresserad. Du kanske kan starta en tråd kring såna här back to wall. I teorin tycker jag det verkar som en perfekt lösning på problemet. Och det har ju säkert sålts och installerats på många ställen.
Kallebo: Du bör nog leta efter en annan lösning. Var glad att du inte byggt in väggdosan och börjat kakla. Att fila ner dosan och kaklet hade förstås fungerat, men risken är att den inte sticker ut tillräckligt för att manschetten ska sitta bra. - Det och att du måste ha en nippel i väggdosan känns inte bra...