Badrum
S0MMER: Det är ju i vilket fall ett fel. Så där ska det inte se ut. Tänker då på hålet under tvättstället. Vad heter firman? Du kan ju söka på dom på bkr.se och kolla att dom verkligen har behörighet. Om dom är behöriga och ditt kvalitetssokument är äkta så kan du höra av dig direkt till firman eller bkr. https://www.bkr.se/hitta-foretag
SM7FBJ: Tack Stefan! Det var nog det han menade.
Patrik Hazard: Du lär nog behöva dra om vattenrören lite också då en paxfläkt bygger mer än donet som sitter där. Du kanske även ska förlänga med ett rör på utsidan, så att inte den fuktiga luften släpps ut under bjälklaget till uterummet (om jag fattade rätt). Lite elegantare vore kanske att sätta en fläkt utvändigt så slipper du elinstallation i duschutrymmet.
kniv: [citat] Enkelt att med ett skjutmått, från undersidan, mäta hålets diamter och därefter jämföra med blandarens diameter. Har ni otur så han "hantverkaren" gjort ett för stort hål.
Bondra: Tack! Då gör man kanske bäst i att anlita någon som får sätta sån där sandfog istället antar jag.
Ludde Jakobsson: Jag skulle inte köra med eps.. Det är för dyrt och jag kan inte förstå varför man vill köra med det? Jag skulle kortla och isolera och sedan på med golvspån .
Byggareberg: [citat] Här kan du läsa på mer, finns PDFer till höger där. https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211
pebiloma: Hej! Notera att detta gäller en genomföring i en tvätttuga! Kommer att riva befintliga väggar och sätta osb samt gips! Det medför att det bygger på 11 mm och jag är lite osäker på hur jag skall göra med genomföringen som finns idag! Det är vatten till tvättho! Se bilden hur det ser ut idag! Tack för tips!
evaerixon: Hej Jag fick ett ryck att soppa i en WC In-tank toalett rengöring i vår vägghängda toalett. Nu efter några dagar så sluter inte flottören rätt. Misstänker att all beläggning som var i tanken har lossnat och hamnat emellan packningen. Nu till problemet. Jag kan inte få loss flottören från sitt fäste. Är är det någon som har tips hur man gör. Fästet är av plast och på ena sidan
tank77: [citat] Var åtta år sedan nu det var krav på våtrumsskivor. Vanlig pappgips är godkänt.
BirgitS: Det förstår jag. Håll koll på Blocket och liknande ställen eftersom den jag länkade till är vad kommunerna brukar sätta in som bostadsanpassning när äldre inte längre klarar att gå i och ur ett badkar och sen blir det nya ägare som inte vill ha kvar duschkabinen.
kniv: [citat] Vi har sån kommod som sitter i en nybyggd vägg där jag kortlat i väggen (liggande 45x120) så det får extra bra fäste. Sen 15mm plyfa och 13mm våtrumsgips på det. Sitter med 6mm franska träskruv. Så det sitter som berget. Svaga punkten i det hela är snarare de små skruvarna och infästningen i själva kommoden. Väggfästena är jag inte ett dugg orolig över. Håller än
Alexn72: Grattis, du har antagligen ett badrum med rätt fall. Och som redan påpekats så har du mätt fel.
atomlab: Hela rummet måste ha fall mot golvbrunnen. Och flytspackel på spånskiva behöver ha 25mm för att självbärande. Blir väldigt omständigt att blanda så som du menar. Ta in några som spacklar till golvet åt dig. Det kostar inte många kr extra.
Claes Sörmland: [citat] Du får kolla i föreningens stadgar vem som ansvarar för frånluftsdonen. En vanlig avgränsning är att föreningen ansvarar för donen med undantag för rengöring som lägenhetsinnehavaren ansvarar för. Om det är fallet så är det litegrann upp till föreningens styrelse hur de vill lösa detta med ventilationssystemet och vilka lösningar som de har accepterat med den tidigare
BirgitS: [citat] Det blir inte mögel under kakel eftersom det inte finns någon näring för mögel där.
Alex med brunnen: [citat] Och det här svaret var korrekt visade det sig efter närmare undersökning! Nu återstår det att se om Trygg Hansa ger oss ersättning.
emjeysimone: Boklöss… eller dammlöss som du skriver. Aldrig sett i badrum, utan de är oftast där det finns stärkelse (typ tapetklister, böcker) men gillar mögel med tydligen :-/ Har dykt upp i två hus jag bott i men bara enstaka och i tapetserade rum. Dammsug och håll städat och se om de fortfarande är kvar efter några veckor. https://stick.se/skadedjur/bokloss/
Krikkan: [citat] Hur gick det? Blev det snyggt eller fick ni byta nåt?
Claes Sörmland: Tråkigt nog så är ju upplägget med BRF-nyproduktion som juridiskt konstruerat för att skydda byggfusk av denna typ. Den enskilde bostadrättshavaren kan ju formellt bara ställa krav mot föreningen - som man själv är medlem i. Och sen ligger företaget som har byggt huset ett steg bort.
Lilllen: En sak som kan vara värt att tänka på är att LED-belysning inte alltid håller så länge som den borde kunna göra. Därför tänker jag att det kan vara vanskligt att designa badrummet efter en viss integrerad panel, som kan vara borta från marknaden om ett par år. Finns kanske nya liknande, men kan ju vara mycket bökigare att byta än en vanlig glödlampa. LED-list känns ju dock som
phattrance: [citat] jag har noll kunskap över hur man rengör ett filter eller liknande. kollade med fastighetsskötaren och en felsökning skulle kosta 2500 kr exklusive moms. Billigare för mig att anlita en rörmokare som kommer och byter ut Blandaren mot en ny. :)
Gunvald99: Hej! Jag googlade mig in till denna gamla tråd och detta fina forum, då jag också har en sötaktig konstig doft i badrummet som kan hänga samman med handfatsröret ned i golvet. Under kåpan ser det ut såhär. Gummit ser ok ut men det vita är papp-likt. Tyvärr är jag helt okunnig på området så jag undrar hur man isåfall går vidare för att komma tillrätta med problemet? Ursäkta en
karrb89: Hej, Tack för era profssiga svar. Ber om ursäkt för sen återkoppling kring detta. Som ni skrev själv är detta inget besiktningsmannen kunde anmärka på. När jag endå har er här tänkte jag lyfta en fråga kring vad som sägs om klinkerfog kring rördragningar i golv, dels under VP samt bakom WC stol. Som jag förstått det skall det vara så pass bra fogat att damm och smuts ej skall