nikasp
Jag menar att all dokumentation är en fördel. Står det att allt är gjort enligt spec och det sedan inte är det har man ett starkare case gentemot byggare eller säljaren (om man köpt huset) vill jag tro. Jag menar att de känns bättre att ha hundratals bilder på bygget OCH våtrumsintyg än ”bara” bilder. Nu lät jag ju en stor och stabil firma bygga så jag kan ju själv ha det att vifta med om jag åker på någon skada själv. Dessutom väldigt bra att ha med bland dokumenten vid försäljning. Men jag förstår att firmorna måste betala en slant för att få vara med och sen kunna utfärda intyg.

Kanske TS hantverkare inte är behörigt även om man kan bygga badrum? Och därför inte kan utfärda intyg.

anders07 anders07 skrev:
Oj, man undrar vad för plattsättare du rör dig med... De jag träffat/anlitat kunde inte bry sig mindre och gör vad de får betalt för.

Vad det gäller försäkringsbolag så har jag kollat medan jag renoverat och de jag haft, TryggHansa, Moderna och Länsförsäkringar säger alla att intyget varken gör till eller från eftersom de gör sin egen besiktning ändå vid skada.
När jag bytte till Länsförsäkringar skickade de hit en snubbe för besiktning men han var mer intresserad av att få en kaffe och njuta av utsikten än att besiktiga...

Anledningen jag stött på där jag inte fått intyg har varit, antingen där något gått snett eller där jag själv gjort vissa moment.
Intyget kan ha viss inverkan vid en försäljning men för försäkringsbolag är bilder mycket viktigare i så fall.

https://hemmet.trygghansa.se/renovering/om-och-tillbyggnad/renovera-badrum-men-undvik-en-kalldusch/
R Rubb skrev:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det en stor firma eller egenföretagare?

Lånar tråden.

Finns det firmor som endast utför tätskikt och våtrumsintyg? Hur vanligt är det? På så sätt gör man allt annat själv, dokumenterar och kommer undan billigare.

E Element-Bosse skrev:
Lånar tråden.

Finns det firmor som endast utför tätskikt och våtrumsintyg? Hur vanligt är det? På så sätt gör man allt annat själv, dokumenterar och kommer undan billigare.
Ja du kan ju be nån limma upp tätsiktet och kakla själv.

Hej
Lätt att vara efterklok men det är ju ett kardinalfel att betala innan allt är levererat. Men det sagt så om du har avtal så stäm dem, så kommer nog intyget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.