Hej!
Jag hade en gammal badrumsfläkt, en Pax 231, som nyligen Jag tänkte att det skulle vara en enkel match att byta ut den mot en likadan, men nyare modell. Och detta utan att ens behöva anlita en dyr elektriker, för jag skulle ju "bara" flytta från en befintlig fläkt till en annan.

Nu gjorde jag misstaget att demontera den gamla utan att fotografera exakt hur plinten var placerad, och naturligtvis ser inte heller den nya fläkten precis likadan ut inuti.

På bilderna ser ni att innanmätet skiljer sig åt på de två och stiften på själva motorn har annan placering. Det gör mig nu fundersam över de ingående blås/brun/svart och deras ordning/placering.

Det är otroligt pilligt och trångt som alltid, och jag kan inte för mitt liv passa in plinten vare sig i den gamla fläkten eller den nya och har inte längre något minne alls hur det såg ut när jag öppnade.
(Fläkten satt i huset då jag köpte det för ett par år sedan så jag vet inget om den tidigare inkopplingen)

Är det någon som råkar ha en bild på innanmätet på en monterad Pax passad 30?
Eller kan ge mig några tips på hur jag ska lyckas passa in plinten och kabeln i den nyare modellen.

• Demontage av vit plastventilator, delar utspridda på grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elinstallation med oskyddade kablar och kopplingsdosa på vägg. Farligt, bör åtgärdas av elektriker.
    Skapa konto
  • Eluttagets delar demonterade, kablar synliga, under installation eller reparation, inomhus.
    Skapa konto
Du lär nog mäta men rent kast. Fast, Nolla, ev Tändtråd från lampan eller brytare.

står ju rätt tydligt ut i papperna hur den ska kopplas. Du ska bara veta vad som är vad på kabeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.