Byggahus.se

Tidsåtgång montering plattor i storformat

1. F
    Självbyggare · Blekinge · 87 inlägg

Freniño

Självbyggare
    Hej,

Går det, utifrån min fina (men absolut inte skalenliga) handskiss, att uppskatta ungefär hur lång tid det skulle ta för en plattsättare att fixa vårt badrum. Det som ska göras är primer på golvspån, armering, flytspackel, tätskickt golv + vägg, klinker 60x60 golv + vägg och i en grund fönstersmyg. Totala ytan att sätta klinker är 32,15m2 + fönstersmygen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20230315_124019.jpg

Fått en uppskattning av tidsåtgång på 79 timmar.

2. davvelito
    Medlem · 11 inlägg

davvelito

Medlem
    Det känns inte orimligt med 79 timmar, sen beror det mycket på hur många håltagninar, vilket märke på flytspacklet(hur lång torktid).
    Ska det vara gerade ytterhörn? Många safear också med några timmar

3. F

Freniño

Självbyggare
    5 håltagningar för tappvatten och en håltagning för elrör så det är ju inte speciellt många. Inga gerade ytterhörn! Men varför skulle torktiden spela in?

4. davvelito
    Medlem · 11 inlägg

davvelito

Medlem
    Vissa märken på flytspackel tar längre tid att torka tills man kan beträda ytan, och vissa tar längre tid . Nu är det inte någon jätteskillnad på ett snabbtorkande flytspackel vs ett som tar längre tid, vi pratar 2-3 timmars skillnad . Jag tycker tiden verkar rimlig,

5. davvelito
    Medlem · 11 inlägg

davvelito

Medlem
    Sen ska ju primern torka viss lång tid innan man kan flyta, så där kan det också rinna iväg några timmar, sen beror det också på hur tjockt dom ska flyta, är det tjockt så hinner dom nog inte skrapa fallet utan får flexa fallet istället. Vissa flytspackel har också en viss torktid innan man får lägga tätskikt, Höganäs tex har en torktid på 16 timmar innan man får lägga tätskiktet om jag inte missminner mig

• Laddar…
  6. T
    Allvetare · Skåne · 6 047 inlägg

tank77

Allvetare
    För en någorlunda snabb och erfaren plattsättare ska det ta runt 40-50 timmar och då relaterar jag till mig själv. Max 60 timmar ska du godta då det inte är något avancerat badrum du har.

Angående torktiden på flytspacklet vet jag inte hur davvelito tänker:confused:

7. T

tank77

Allvetare
    Öh...va, vilka hantverkare låter kunden betala för torktider? Lustigaste jag har hört på länge.

Flytspackla den ytan tar 4-5 timmar och med det spacklet jag använder så flyter jag hela badrummet, tvättar verktygen, käkar och sedan är det dags att gå in och snygga till fallet med en liten skrapning vilket tar 10 minuter att göra.

• Laddar…
  8. F

Freniño

Självbyggare
    Tack för svaret. Misstänkte att det var lite högt. Badrumsbygget har dragit ut på tiden så det är en offert från ett företag vi även fick offert av för två år sedan. Då hade de räknat på 70 timmar. Det är dessutom mindre arbete för dem nu än då. Projektledaran skyllde på att kalkylprogrammet räknat lite lågt förra gången...

Jag tror Davvelito bara försöker vara rolig och trolla.

• Laddar…
  9. Tr8
    Medlem · 5 inlägg

Tr8

Medlem
    Tycker å andra sidan att 79timmar är rimligt om du får ett rätt utfört arbete, storformat med kuvertfall och smygar med lister / gerning och bakstrykning av alla plattor.
    Underlaget med flytspackling kräver extra nogranhet.
    Kuvertfall, lister runt nisch etc tar tid om man skall få det bra. Alså inte bara klicka av plattorna o lägga dom. Snarare vinkelslipa / vattenkapning med uppslipning av nya fasade kanter.

Sen såklart är alla badrum unika MEN, 80timmar för med en ordentlig slutfinish är inte orimligt.

Har sätt många som sätter upp ett storformat på 40-50timmar, men det ser ju ut därefter med.

10. V
    Medlem · 231 inlägg

VetarN

Medlem
    Jag hade 60 60 plattor och vår plattsättare lutade allt till ett unidrain. Jag fattar inte varför fler har det. Måste vara enklare med fall och slipper göra konstycken som inte är jättefina.
    On topic: han tog inget extra utan påstod att det är färre plattor så tiden är knappt någon skillnad. Jag är nöjd med det badrummet i det stora hela och absolut med plattorna. Dock tycker jag inte att hörnen är tiptopp men jag va lite dålig och önska rätt där. Han höll på långt under en vecka själv. Det är dock lite för olikt för o jämföra

• Laddar…
  11. Tr8
    Medlem · 5 inlägg

Tr8

Medlem
    Fråga till dig tank, sätt något annat inlägg där du sätter upp kakel på 1 dag, 1/2 dagar på golv beroende på om det var raksågat så hör man ju bara att du kan flå ett stambyte, och kvaliten är därefter. När du kör storformat på 40-50tim. Polerar du kanter? Gör du kuvertfall? Bakstryker du alla plattor? Fogföljning? Vilken kamstorlek kör du på 60x60? Väldigt nyfiken på att få se detaljbilder på dina jobb :)

edit: ta det inte på fel sätt, är bara genuint intresserad över ditt sätt att jobba. Hatten av om du får till fina 60x60 badrum på 40timmar.

Redigerat 23 maj 21:18
  12. Fulkemisten
    Husägare · Enskede · 2 213 inlägg
    Tyvärr handlar det ju om att många oseriösa hantverkare tar betalt för torktid utan att skämmas. Man får eventuellt räkna med detta även för vissa "seriösa" firmor då de kanske kan (något snyggare? ) debitera en extra arbetsdag och således ta betalt för arbetsbil x 4 (2 gånger fram och tillbaka då hälften är för lunchrast).

Edit: Själv är bäste dräng.

13. F

Freniño

Självbyggare
    Uppdatering. Firman som offererade 79h hade flera sjukskrivningar och väntetid till efter sommaren, därför blev det en annan.
    Vi accepterade en offert där man beräknat 5 arbetsdagar istället. Stor skillnad. Men det blev inte 5 arbetsdagar heller. Det tog sammanlagt två veckor. Det har inte varit heldagar. Så den totala tidsåtgången har nog hamnat runt 60-65h.
    Men det är tyvärr fortfarande inte färdigt... Tillverkaren av fogen vi valt ska idag komma ut och kolla på resultatet av fogningen. Vi valde dark grey men har istället fått 50 shades of grey i vårt badrum. Får väl se om tillverkaren och hantverkaren skyller på varandra eller om någon av dem tar det på sig.

Edit. Det som inte ingår i tiden är att flytta alla plattorna från firman och upp till badrummet på övervåningen. Det gjorde jag själv. Jag ritade även själv hur sättningen skulle vara, men just den biten tar knappast speciellt lång tis för någon erfaren.

14. T

tank77

Allvetare
    Fogade dom dagen efter sista plattan var satt?

Man ska nämligen aldrig foga storformat dagen efter sättning då fixet inte hinner torka och missfärgar då fogen.

Om inte så har dom använt för mycket vatten vid tvättning eller använt en skitfog. Jag själv kör endast med PCI Nanofug Premium!

Fast om du har fått en offert på 5 arbetsdagar så ska du endast betala för detta och inte några 60-65 timmar.

15. T

tank77

Allvetare
    Ja, det går snabbare att lägga plattor till en UniDrain eller liknande än att hålla på och kuvertskära runt en vanlig brunn. Men en UniDrain är mycket dyrare än en vanlig brunn samt att det lätt kan bli fuktskador om man inte tätskiktar rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.