Badrum
nmeden: Aha. 36 mm yttermått. Inte öppnat och sett innermått än. Kanske skjuta in annan del i det, och det inte blir för litet. Funderar på om man kan smalna av till en 32mm plaströr och sen dra sockan på det. Börjar även luta mot att skarva redan i badrummet, istället för garderoben. Tror dock att det är samma rörtyp.
Patrikkkk: Tack för alla svar, jag pratade med han som ska renovera badrummet. Det var bara en tillfällig lösning, de har nu bytt ut alla slangar. Tack igen för era svar!
martinradbo: Nu har jag läst alla trådar i ämnet men blir inte klok. Ett nytt badrum som ska byggas, med separat dusch och även ett badkar. Ser att det oftast följer med lågbyggande vattenlås till badkaret, som man alltså skulle kunna leda ner direkt i ett avloppsrör, antingen som kommer ur golvet, eller ur väggen precis nere vid golvet. Eftersom det är nybygge och man har chansen att göra det
PappasHammare: IKEA's instruktioner har mycket att önska när det gäller just detaljer. Ofta svårt att se vad som skiljer bilder. Att kanten på anslutningen är olika är inte lätt att se. Hoppas att IKEA's manualskrivare läser denna tråd.
Donkarnage: Hej. vi har ett badrum i källaren med bastu som vi inte längre skall använda som badrum då vi redan har 2. frågan är: kan vi plugga brunnen och flytspackla golvet på ett sådant sätt att om någon i framtiden vill göra badrum igen har möjlighet till det!?
BirgitS: I instruktionerna för de godkända målade systemens väv bör det stå vad det är för krav på underlag. https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/ Motsvarande bör ju gälla våtrumsmattan också.
Isakare: [citat] Nej, den står på golvet.
Biggi89: Hej. Ska i dagar flyta vårt badrum. Valvet under består först av 17-22 cm betongvalv sen 40-100 mm eps betong som vi gjutit upp med. Tänkte inte mig för att lägga ut armering innan dom la slingorna till vattenburna golvvärmen. Till frågorna. 1. Behöver man armera flytspacklet när det är eps betong under? Eller räcker fiberbaserad flytspckel? Tänker att eps betongen i sig själv inte
Bwiman: [citat] Hej! Vi köpte en Mora-dusch med förlängning. Det blev bra. Dessa blev det https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/duscharmatur/takdusch/takduschset-mora-inxx-shower-system-kit/p-993487-993489 https://www.inredningsvaruhuset.se/badrumsblandare/50480-mora-armatur-209648ae-underroer-1147-mm.html lycka till!
anders07: [citat] Nej, det kommer inte att hjälpa med fog. Vatten går ju in bakom plattorna (så fungerar ett kaklat badrum). Min gissning är att plattsättaren har lagt in kopplingar och kopplat fixturen för era inbyggda blandare/kranar och sen har han "duttat" fix på plattan och tryckt fast den och då har det uppstått fickor på baksidan där vatten samlas. Om det det beror på det så är enda
Limpewe: [citat] Hej! Har exakt samma problem som ni. Hittade ni en lösning?
tank77: Ja, men man brukar foga runt avloppet också, annars inga konstigheter.
hampouspous: [bild] Hej Vill byta lucka på en Villeroy badrumsmöbel. Innan man gör sönder ngt , vet forumet om denna montagemekanism går att ta lös från luckan utan att skada luckan eller mekanismen - se fotot. [bild]
putte22: Jag är säker inget hål i golvet. Hade en likadan Svedberg. Mkt lätt att plocka isär.
Rickard.: [citat] Nej jag har webers folie, snyggt eller inte är väl upp till beskådaren men vi är nöjda. Skarvarna och avsluten (en helmålad vägg) syns inte alls men man kan känna dom med handen om man vet var dom är.
Krilleman: Köp en mindre golvmopp då! :p:p Skämt å sido så ska man ju även beakta att allt över 60mm fritt för tätskiktet, äter upp fri yta framför porslinsguden, och det är just denna ytan som många värdesätter. Vill just du ha mer yta bakom din WC så bör du välja en med öppet S-lås istället för dolt som på bilden. (y)
BirgitS: Du vill inte ha en spott som är ovanför takduschen eftersom det ger konstiga reflexer i taket och konstigt ljus neråt när delar av ljuset stoppas av takduschen. När du står vid spegeln behöver du ljus som kommer framifrån för att se ansiktet bra, dvs. inte ljus från en takspott som är bakom eller rakt ovanför dig.
sleik: Borde det inte läcka kring fästet någonstans i så fall? Mellan blandaren och fästet. Inte in bakom plåten på väggen. Förstår inte riktigt konstruktionen i så fall :)
Rademan: Tack för svar. Den biten i försäkringen som ger att åldersavdrag blir högst 10 000 var ju bra. Men helt avskrivet var inte badrummet för det skulle blivit ca 60 000. Moderniseringen är egentligen bara två rör som ska flyttas. Men sedan är det golvet som ska förstärkas. Visst ”vinner” vi på ett sätt för vi slipper ju betala ett helt nytt badrum. Men nya i hus med räntor, mat
sysmali: [citat] Ja, stäng av vattnet och skruva loss. Med största sannolikhet är det en sil/filter som kan rengöras.
Demmpa: Egentligen är det fastighetsägarens ansvar att se till så att värmesystemet fungerar som det ska. Gör boendena ändringar själva så kommer hela systemet att kolappsa med tiden. Innan du börjar justera något tar du och mäter framledningstemperaturen och returtemperaturen på rören till/från handdukstorken samt några radiatorer, det görs med termostaterna bortplockade. För att
Nucky: Kolla med ”Dryft” - Hört om dom i några liknande sammanhang som du är ute efter.
Bamboozled: Tjena forumet. I badrumstaket har vi en Fresh Intellivent som går på konstant lågvarv, och drar igång lite extra när den detekterar fukt. Så långt allt väl, men vi har stora problem med kallras från taket, även när fläkten går på förhållandevis rejäl fart! Jag misstänker att problemet ligger i att spiroröret har en diameter på 150 eller möjligtvis 160mm, men fläktens
PixieEddie: [citat] Ikea i Stockholm har hemleverans på många varor. De har också listor med tillbehör om man behöver ngn reservdel (gäller nog inte luckor dock?).
Minnie Mesola: [citat] "-Nej, nej! Jag byter inte bort min tub med Minnie Mesolas klisterfogmassesilikon mot två tuber billigt klisterfogmassesilikon"! Det finns bara ett original. En skjutmuff kan givetvis i nödfall används som substitut. Minnie
Disneygrisen: [citat] En rörfirma som var här och spola. Blev som sagt förvånad men inser nu att de måste ha skrivit fel.