7 773 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Tidsåtgång montering plattor i storformat
Vissa ställen fogades dagen efter att plattor satts. Han spenderade 5 dagar på att sätta plattorna så på några ställen bör det ha torkat. Precis det tillverkaren sa också idag. Det är weber så ingen skitfog väl?T tank77 skrev:Fogade dom dagen efter sista plattan var satt?
Man ska nämligen aldrig foga storformat dagen efter sättning då fixet inte hinner torka och missfärgar då fogen.
Om inte så har dom använt för mycket vatten vid tvättning eller använt en skitfog. Jag själv kör endast med PCI Nanofug Premium!
Fast om du har fått en offert på 5 arbetsdagar så ska du endast betala för detta och inte några 60-65 timmar.
De ska prova att skrapa på ytan och bättre på där det behövs. Sen ska vi tvätta av det 2-3 gånger under några veckor. Han sa att den bör ha fått rätt färg då. Vi får väl se vad som händer!
Och priset är fast så timmarna spelar ju ingen roll för oss. Tänkte mest för att det var just tidsåtgången som startade tråden så bra med en uppföljning om hur det verkligen blev.
Polerar kanter om kunden tvunget vill ha det annars sätter jag raka alulister vilket jag personligen tycker är snyggare samt skyddar hörnen. Ja, gör alltid kuvertfall, skönt att slippa 10x10/15x15cm m.m. Bakstryker allt från 30x30 cm och uppåt. Alltid fogföljning, funkar förvisso bara på kvadratiska plattor. Kamstorlek 10mm med bakstrykning kör jag på.Tr8 skrev:
Fråga till dig tank, sätt något annat inlägg där du sätter upp kakel på 1 dag, 1/2 dagar på golv beroende på om det var raksågat så hör man ju bara att du kan flå ett stambyte, och kvaliten är därefter. När du kör storformat på 40-50tim. Polerar du kanter? Gör du kuvertfall? Bakstryker du alla plattor? Fogföljning? Vilken kamstorlek kör du på 60x60? Väldigt nyfiken på att få se detaljbilder på dina jobb
edit: ta det inte på fel sätt, är bara genuint intresserad över ditt sätt att jobba. Hatten av om du får till fina 60x60 badrum på 40timmar.
Jag kommer till kunden kl 07:00, kvarts frukost och en kvarts lunch och kör hem 16:00 men jag kan mycket väl jobba över 2-3 timmar också. Skillnaden är jag jobbar 100% effektivt under dagen och sitter inte och kollar på Facebook, Instagram eller snackar i telefon, ta rökpaus vilket många anställda kan göra och då rinner timmarna iväg.
Har inga bilder att visa då jag aldrig fotar mina jobb och man kan ändå inte se resultatet på bilder, stor skillnad att se objektet på plats.
Ok, så även där plattorna var satt först blev fogen flammig?F Freniño skrev:Vissa ställen fogades dagen efter att plattor satts. Han spenderade 5 dagar på att sätta plattorna så på några ställen bör det ha torkat. Precis det tillverkaren sa också idag. Det är weber så ingen skitfog väl?
De ska prova att skrapa på ytan och bättre på där det behövs. Sen ska vi tvätta av det 2-3 gånger under några veckor. Han sa att den bör ha fått rätt färg då. Vi får väl se vad som händer!
Och priset är fast så timmarna spelar ju ingen roll för oss. Tänkte mest för att det var just tidsåtgången som startade tråden så bra med en uppföljning om hur det verkligen blev.
Weber har jag inte testat men jag har för mig att forummedlemmar har haft problem med just det fabrikatet.
Vi undviker weber fog, kvaliten är sisådär och vissa batches blir flammiga .F Freniño skrev:Vissa ställen fogades dagen efter att plattor satts. Han spenderade 5 dagar på att sätta plattorna så på några ställen bör det ha torkat. Precis det tillverkaren sa också idag. Det är weber så ingen skitfog väl?
T tank77 skrev:Polerar kanter om kunden tvunget vill ha det annars sätter jag raka alulister vilket jag personligen tycker är snyggare samt skyddar hörnen. Ja, gör alltid kuvertfall, skönt att slippa 10x10/15x15cm m.m. Bakstryker allt från 30x30 cm och uppåt. Alltid fogföljning, funkar förvisso bara på kvadratiska plattor. Kamstorlek 10mm med bakstrykning kör jag på.
Jag kommer till kunden kl 07:00, kvarts frukost och en kvarts lunch och kör hem 16:00 men jag kan mycket väl jobba över 2-3 timmar också. Skillnaden är jag jobbar 100% effektivt under dagen och sitter inte och kollar på Facebook, Instagram eller snackar i telefon, ta rökpaus vilket många anställda kan göra och då rinner timmarna iväg.
Har inga bilder att visa då jag aldrig fotar mina jobb och man kan ändå inte se resultatet på bilder, stor skillnad att se objektet på plats.
Så säg ett badrum på 6m2 golv, 2,40m takhöjd, 60x60plattor, kuvertfall, 1 nisch, 1 fönster inkaklat. Rätt standard om man kör storformat.
Du har materialhantering, etablering, flytspackling 8tim, 8tim tätning samt planering av sättning, 8tim golvläggning. sätter du 4 väggar, 1 nisch, 1 fönster, fogar, silicone, avfallshantering samt avetablering dom restrerande 16timmarna. Förstår jag dig rätt då?
Skulle jag lämna pris skulle jag ligga på 72timmar.
Ja, ett sådant badrum fakturerar jag 40 timmar på. Redan på flytspackling och tätning och golvläggning är jag 9 timmar snabbare än ditt upplägg.Tr8 skrev:
Så säg ett badrum på 6m2 golv, 2,40m takhöjd, 60x60plattor, kuvertfall, 1 nisch, 1 fönster inkaklat. Rätt standard om man kör storformat.
Du har materialhantering, etablering, flytspackling 8tim, 8tim tätning samt planering av sättning, 8tim golvläggning. sätter du 4 väggar, 1 nisch, 1 fönster, fogar, silicone, avfallshantering samt avetablering dom restrerande 16timmarna. Förstår jag dig rätt då?
Skulle jag lämna pris skulle jag ligga på 72timmar.
Flytspacklar till exempel två badrum per dag utan problem.
Har sett andra firmor som tar en evighet på sig bara för att flytspackla ett badrum, typ tre körningar har dom medans jag har en körning då jag flyter i ett svep och inte håller på med att handspackla fallet osv.
Sätter nivåpinnar, blandar en lite trögare hink till fallet och sedan gör jag det lösare ju längre ifrån brunnen jag kommer. Tvättar verktygen och käkar något sedan är det dags att gå in skrapa till fallet så att det blir perfekt och kolla över resterande golvyta. Det gäller att använda ett flytspackel som torkar fort och är lätt att skrapa.
Yes, flammigt även vid plattor där fixen bör ha torkat tillräckligt.T tank77 skrev:
Det var en här och skrapade/sandpapprade ytan på fogarns förra veckan och jag har tvättat dem två gånger. Det blir bättre och bättre faktiskt. Trodde inte på det själv men känns otroligt skönt att ha fel!!
Summa summarum. Badrummet blev ca 20k billigare än offerten som startade tråden. Ett löpande pris hade troligtvis landat någonstans mittemellan dessa.
Klicka här för att svara