Badrum
kulle: Är det bra fall från dörren så bör det inte vara ngt problem Men visst kan du bygga på med en eklist om du vill
Christer G.V.: [citat] 150 mm c-c är ju Europa-standard. Mer vanligt nu än 160 mm c-c.
Jochi: [citat] * Det riktiga sättet orkar få med. Då beräknar man värmeförlusterna genom rummets golv, väggar och tak om de gränsar till kallare utrymmen och utomhus. Formeln är då E = A * u * dT där E är effekförlust i W A ytans area i kvm U är u-värdet dT är tempdiffrerens i C. Typiska u-värde är för vägg med 20 cm isolering 0,25 och 1,2 för treglasfönster. För jobbigt?
Utsliten och utdömd: [citat] man har andra tätskicktssystem för målade/tapetserade våtrum. MVK https://www.vatrumsmalning.se/ man använder inte alls samma folie som om du skulle kakla. GVK och BKR
Demmpa: Förgreningen till avluftninen kan vara liggande. Går avluftningen genom kallt utrymme så "ska" det vara 110mm för att det inte ska riskera att frysa igen.
Jonatan79: Ventilationsrör som mest troligt innehåller asbest, var försiktig om du tar bort det.
Roobiiiiin: Har kaklat i badrummet och fogat. Men har fastnat lite fogrester på plattorna. Har läst man kan använda ättika för att få bort det. Tror ni det fungerar och att det inte skadar plattorna? har dessa plattorna: ://www.jemfix.se/klinker-belize-graa-30-x-60-cm/4160/9061517/
Claes Sörmland: Du köper vita plastavloppsrör som är 32 mm. De sågar du av med en fintandig såg till den längd som behövs (graderna dras av med en kniv) och sen monterar du ihop rörstumparna med rördelar genom att trycka in dem i dessas muffar. Rören fäster du med vit rörklammer i plast på väggen, lämpligen återanvänder du de hål och pluggar som redan finns i kaklet. Dessa delar behöver du:
sa74: [citat] Aldrig hört talas om U duschar ska kollas upp. Tack för tipset. Kan nog göra nån sorts enklare ritning, men tänker att jag börjar reka lite först
cpalm: Med tanke på att det också står "M A X ①" kanske det bara är ett väldigt otydligt sätt att försöka åskådliggöra i bild att man bara skall stoppa in en sticka, inte två?
Mats-S: Enda chansen är nog att med ett vasst brett stämjärn försöka spräcka listerna i längsled så att du får två bitar på varje hörnlist. Jag hade själv samma problem när jag renoverade för något år sedan, men var inte så noga eftersom jag skulle tapetsera om och kunde spackla där gipsen sprack.
Andreas129: Tack. Googlade och hittade att du hade rätt. Tråden är löst.
Bo.Siltberg: Välj radiatorer av kända fabrikat som Nobö, Wösab, Adax och LVI. Det går ofta att söka på "badrum". Det som kännetecknar dem är en IP-klass på minst IP44, men det kan krävas IP45 beroende på tänkt placering hos er om det finns risk för direkt vattenbesprutning. Placeringen kan vara en fråga för fackmän. Dessutom tror jag det fortfarande är krav på en begränsad yttertemperatur
H. Blom: Hej, Jag behöver montera nytt låshus, handtag och låsvred i min badrumsdörr i hus byggt i slutet av 40-talet. Jag har köpt ett nytt låshus med mått som verkar fungera, dock lite tjockt på något ställe men det kommer gå att bredda urtaget lite. Nu vill jag komplettera med handtag + låsvred från annan tillverkare men kan inte riktigt avgöra om delarna passar ihop. Låsvredet är jag
husägaren TS: Och varför skulle det inte gå att måla? Är väl plast"tapet" ,först en grundlig rengöring med cilicone tvätt,se på med plastprimer,sen bara att måla/lacka!
Villervalla72: Inte tätskikta. Ångbråmsa! :-) Länk till studie kommer....
atomlab: [citat] Den där är till om du har ett 90rör som kommer ut ur väggen. Tex geberit modulsystem jobbar med det och skall förlänga med avloppet från geberits inbyggnadsfixtur.
Demmpa: Isoleringen på vattenrören (tappvatten & radiatorkretsen) kan med hög sannolikhet innehålla asbest i böjarna & förgreningar.
Rickard.lj: Ja han verkar vara seriös , bara få mä på protokollet att de blir gjort så , sen står han för garantier i 10 år . Så bara å köra på de
trlundqvist: [citat] Är poängen att man ska tömma varmvatten-tanken (så man borde sätta på alla kranar i hela huset?) eller bara där det berörs? (Källar-handfat/dusch i detta fall)
Byggareberg: Fördelen med att behålla hållaren till stålreglarna intakt är ju att du garanterat får en rak vägg, det skulle jag sikta på så långt det går. Julgransborr, vanlig metallborr eller som tergo skrev; plåtsaxen. Har du material kan du låta hela stålregeln gå över dörröppningen och sedan klippa bort den efter du borrat fast den i golvet.
ådal: Dörrarna ska röra sig. Om du tittar på profilen så ser du att dörrarna höjs en aning när man vrider dörrarna inåt eller utåt. De letar sig till bottenläget/nolläget där de möts, det gör det enklare att stänga hörnan. Annars hade man varit tvungen att manuellt passa ihop magnetlisterna varje gång man stänger. Högre släplister finns, upp till 40mm har jag sett. Att vatten letar
SågspånPappspikEternit: Testa med ett kemiskt surt rengöringsmedel. Men jag tycker fläcken ser ut att sitta djupt in i mattan, så det kanske inte går att få bort den.
nybyggarn3: [citat] Gammal tråd men finns detta dokumenterat någonstans på forumet?
Mats-S: Maila Tappwell, har an litat dom några gånger och dom har en superbra support och kundtjänst. Dom kan garanterat hjälpa dog med råd :)
boihus123: [citat] Låter ju märkligt, rör får man väll dra i vägen men inta ha skarvar där i, sen kan man väll ha rör i rör då för en extra säkerhet. Det där ser ju dumt ut