Altan & Uteplats
Rowah: Nu blev ju även jag nyfik [citat] nu blev även jag nyfiken @fremax
protorion: [citat] Nu har jag byggt en med och fattar precis det där med lådan. Det ska jag göra med nu.
yonna: [citat] Ring företaget! Mycket god, personlig service. Jag bor för övrigt på Österlen, långt bort. Finns bilder under Yonna. Till en början hissade jag upp taken med segelanordningar men numera får de sitta uppe hela säsongen.
Byggtok: Jag tänkte också ge mig på det här med terassfötter. Det är en sluttning med ca 40 cm höjdskillnad mellan ytterlägena. ( ca 4 m. mellan högsta och lägsta) Önskvärt vore att kunna sätta stolpar på terassfötterna och sen fästa bärlinor i vanlig ordning därifrån. En flytande konstruktion Men jag vet inte om det funkar? Orsaken till stolparna är att ett staket ska byggas runt om,
Holpers: Uppföljning maj 2026 eftersom jag fått lite frågor via meddelande. Ingenting har rört sig, eller ruttnat, inget har blåst omkull eller blivit snett Ingenting säckar. Fortfarande stabil och jag kan lova att det har stormat ordentligt här eftersom jag bor helt öppet vid kusten på Gotland 😄Barnens gungor har hängt i reglarna och vi har även haft hängstolar för vuxna. Vi är
LP7: Hej! Har du bild och lärdomar av hur du gjorde och hur det ser ut idag?
LP7: Hej! Har du någon uppdatering på hur du gjorde och bilder på resultat?
Antong: Gör en ny tråd om det aktuella efter att den förra dog lite. Har grävt bort gräs/ jord under den tänkta altanen, nu till frågan on jag ska sätta markduk och 8/16? Altanen ska stå på plattor. Räcker de med vilken duk som helst, typ ogräsduk eller liknande då den bara ska separera jord och grus? Om jag lägger 8/16 på och bygger altanen så är tanken att fylla på runt altanen med
Andreas Nordqvist2: Hej! Jag har byggt ett ramverk till en altan på hårdgjort underlag. Min vackra bild försöker illustrera hur det hela är gjort. De två innersta punkterna mot väggen är lagda på marksten i packat material. Mot gamla altanen är den fäst emot altanen. Resterande punkter är marksten på packat material med terassfot och två hopskruvade 145*45 som stolpar. Altanen är på högsta stället
Lärospånet: Intressant! Men jag skulle hålla mig till @jonaserik recept - om inte annat för miljön: "Non-Biodegradable and Persistent Waste Epoxy resin is a synthetic polymer derived from petroleum-based chemicals. Once cured, it forms a highly durable and non-biodegradable plastic that can persist in the environment for centuries. Unlike natural materials that break down, discarded epoxy waste
Henningelvis: [citat] Under reglarna, satte klossarna på sidan om, så att de inte kan glida ut.
bernstgunnar: Hej, Är i färd med att bygga ett staket likt det på bilden (AI-genererad). Som avslut på staketet (på toppen) tänker jag mig svart stål/metall/smide mm ca 50 cm högt. "Toppen" ska fungera som delvis insynsskydd men jag vill att solljus mm ska släppas igenom. Har inte råd att låta en smed tillverka men tänker att man kanske kan köpa stålprofiler som man målar, lackar svart och
Kallelito: Jodå, längst ut på altanen kommer bärlinans underkant hamna ca 2-2.1m från marken i backen ned till garaget, bilden är kanske lite missvisande. Obs att altanen inte är lika djup över garaget som längre bort i bilden. Men pga att jag inte vill bygga så mycket höjd så kommer jag montera golvbjälkarna i nivå med bärlinorna, inte ovanpå. Därför var plintarna också tvungna att hamna
O: [citat] Varför dolda? Det verkar väldigt dumt med tanke på framtida underhåll. [citat] Om det fungerat hittills skulle jag inte ändra. Bara byta mot samma som innan. [citat] Gör som förra gången. Borrning behövs inte om man använder rätt skruv.
Peter321: Perfekt, då siktar jag på att bygga om ett par veckor. 👏 Virket ligger och torkar till sig på tänkt plats nu. ☺️
Maria Raicevic: Körde en behandling med Sioox för 4 år sedan enl instruktion - blev nöjd, altanen blev ljus och len att gå på (trots otroligt omständigt och hutlöst dyrt!!) Behandlingen har nu börjat släppa samt att det är algpåväxt - försvinner visserligen delvis med ogräsättika/Xmould. Altanen byggdes ut för 2 år sedan - ville egentligen använda såpa på nya delen (och om ngt år byta till
Bongtor: Om den inte buktar ut utan enbart är pga lösa stenar skulle jag köpa stenlim och göra det själv. Hörnet kan ju vara värt att gräva ut runt så det blir fint men det kan vara värt ett försök istället för att leja iväg.
Pearson: [citat] Så där ser inte min kiselbehandlade trall ut, utan har minaraliserats och är hård. Trots att det gått två år ser jag tydligt hur vatten bildar droppar ovanpå ytan. Jag skippade att pensla på. Köpte Hagmans tvätt som redan innan innehåller Kisel. När jag sedan behandlade med impregneringen så sprutade jag på den med en vakumspruta 2 ggr. Blev ett kanonbra resultat och
RoTe: Allt går men du behöver en ordentlig konstruktionsberäkning och jag förstår ärligt talat inte vad en stolpe i hörnet skulle göra dig för besvär. Tänker du köra på din lösning så bör du kontakta en konstruktör som kan räkna på det.
Lennart Kruse: Vilket är bäst för ett trädäck terasslasyr eller kiselbehandling.
z_bumbi: 100 l är inget jämfört med några millimeter regn. Ha utloppet så långt från stödpunkterna som möjligt.
amukh: [citat] Har missat din fråga. Ja det kom upp ogräs igen. Kan inte säga att det är mer eller mindre. Stenar har inte fått den svarta ytan igen men lite smutsigare så klart idag. Jag la tyvärr inte ngt ogräshämmande fogsand. Plattor är 46 år gamla så har tänkt på sistonde att lägga nya plattor så kändes inte värt besväret att fyllar med fogsand.
Tove.: [citat] Tack! Det är på Gotland så det blir inte så mycket snö för det mesta. I år kom det dock en del.
Antong: Lyfter min tråd lite, jag hade så enormt mycket rötter från träd i gräsmattan så det gick inte att bara gräva bort för plattorna till altanen, det slutade med en minigrävare son kom och tog bort gräs jord och rötter. Han fick dock lite feeling och grävde lite väl djupt kan jag tycka. Nåväl, nu till frågan, om jag lägger på markduk och ska fylla upp med grus nu, vilken storlek
RoTe: https://www.byggbeskrivningar.se/altanguiden/ https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/
Keeefan: Hej på er! Jag har målat om huset och tänker även byta ut balkongräcket mot ett i glas. Har googlat runt lite och tycker Räckesbutiken verkar bra. Mest för deras enkla kalkylator antar jag.. Anyway, det jag kikat på är designen uppladdat. Jag har även laddat upp bilder på hur det ser ut idag. Det jag funderar på (utöver goda råd kring detta i största allmänhet) är om det finns
maah: Jag har stolpar av 45x90 och gjorde spjälorna av 28x45 vilket blev mycket bra. Se bilder här https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m2-hur-svart-kan-det-va.395747/page-46#post-6320002
maah: Sista 10 ner mot golvet kanske jag ska förtydliga. För att se till att det ventileras ordentligt. Dynor är väl mer eller mindre alltid lite fuktiga pga luftfuktigheten. Ingen plast i botten hade jag kört.