Vi ska beställa ett stolpfritt glasräcke till en altan på andra våning.
Huset ligger ca 1 km från havet och vi kan se havet från ovanvåningen och därmed blåser det också
rejält när det stormar.
Min fråga är därför om någon har erfarenhet av vilken tjocklek som man behöver. Vi var först inne på 16 mm härdat glas men en firma sa att det går bra med 8 mm. Detta låter för klent i mina öron men funderar däremot på ett mellanting som är 12,76 mm härdat glas.
Någon som vet om det räcker?

Sitter i exakt samma sits så skulle kunna vara jag som skrivit detta inlägg. Vad landade ni i till slut? Kan man få se bilder?

K Klinker66 skrev:
Vi ska beställa ett stolpfritt glasräcke till en altan på andra våning.
Huset ligger ca 1 km från havet och vi kan se havet från ovanvåningen och därmed blåser det också
rejält när det stormar.
Min fråga är därför om någon har erfarenhet av vilken tjocklek som man behöver. Vi var först inne på 16 mm härdat glas men en firma sa att det går bra med 8 mm. Detta låter för klent i mina öron men funderar däremot på ett mellanting som är 12,76 mm härdat glas.
Någon som vet om det räcker?
Det är nog infästningen du ska fundera på mer än glaset. Men jag kan ha fel.
Vi har precis satt dit stolpfritt glas med skena i botten som är skruvad i trallstommen, 12,76mm glas,
Vi har 50m till havet. Det rör på sig.

F Fjonken skrev:
Det är nog infästningen du ska fundera på mer än glaset. Men jag kan ha fel.
Vi har precis satt dit stolpfritt glas med skena i botten som är skruvad i trallstommen, 12,76mm glas,
Vi har 50m till havet. Det rör på sig.
Varifrån köpte ni?

D davidzki skrev:
Sitter i exakt samma sits så skulle kunna vara jag som skrivit detta inlägg. Vad landade ni i till slut? Kan man få se bilder?
Det blev 40 meter glasräcke (Glas Härdad lamell klar 16,76mm) som placerades i rostfria "ben". Huset ligger kustnära och har varit med om några stormar men glaset står kvar efter 3 år ;=).

• IMG_1466.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Klinker66 skrev:
Det blev 40 meter glasräcke (Glas Härdad lamell klar 16,76mm) som placerades i rostfria "ben". Huset ligger kustnära och har varit med om några stormar men glaset står kvar efter 3 år ;=).
Snyggt! Får man fråga vad kalaset landade på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.