Altan
Nu har jag haft tralltvätt och kemilabb här med min bara 3 år gamla altan utanför Halmstad.
Om ni bara vill ha slutsatsen kommer den nu: Natriumperkarbonat (2Na₂CO₃·3H₂O₂).
Kemin bakom (om någon vill ha den):
Natriumperkarbonat är ett adduktsalt — i vatten faller det isär i soda och väteperoxid:
2Na₂CO₃·3H₂O₂ → 2Na₂CO₃ + 3H₂O₂
Sodan gör lösningen alkalisk:
CO₃²⁻ + H₂O ⇌ HCO₃⁻ + OH⁻
Och i den alkaliska miljön bildas perhydroxidjonen (HOO⁻), som är det som faktiskt bleker/bryter ner missfärgningen:
H₂O₂ + OH⁻ ⇌ HOO⁻ + H₂O
Resten av peroxiden bryts ner till bara vatten och syre, vilket är varför det är så snällt att jobba med:
2H₂O₂ → 2H₂O + O₂
Till jämförelse: såpa = kaliumsalt av fettsyror (RCOOK), och "lut" i tralltvätt är typiskt NaOH — den löser smuts men bleker inte missfärgat trä på samma sätt, vilket stämmer med din observation i punkt 3.
Instruktioner:
2 dl pulver (ca 200 g) i 2 liter 50-gradigt vatten. Fördela med skurborste. Skura sedan av det efter ca 20 minuter — håll ytan våt under tiden. Spola sedan av det sista med trädgårdsslangen. Varmt vatten när du skurar av hjälper. 2 dl pulver räcker väl till kanske 20m2
En liten kemikommentar på köpet: de 50 grader du värmer vattnet till är inte en slump. Sönderdelningen av peroxiden går snabbare ju varmare det är, så du får igång perhydroxidbildningen ordentligt — men går du för varmt (mot 60+) hinner peroxiden brytas ner till vatten och syre innan den hunnit jobba. 50 °C är en bra avvägning.
Jag lät AI hjälpa till lite med spellcheck+kemi
/Kemist-sonen
Nu har jag haft tralltvätt och kemilabb här med min bara 3 år gamla altan utanför Halmstad.
Om ni bara vill ha slutsatsen kommer den nu: Natriumperkarbonat (2Na₂CO₃·3H₂O₂).
- Har en Kärcher K8, tvättar hela altanen 140 m² utan något medel med altanrengöraren. Blir renare än det var men inte rent. Och den tar en del skada, lite uppluckrad.
- Köper en Kärcher PCL6, trallsåpa och tralltvätt (lut, NaOH).
- Tvättar med PCL6, gör en test av H₂O vs såpa vs tralltvätt, se bild 1. Ingen skillnad oavsett medel, men PCL6 gör ren otroligt mycket bättre än K8, se bild 2.
- Pratar med pappa som är professor i fysikalisk kemi och har kollegor som jobbar med trä. Pappa säger att natriumperkarbonat är det man ska ha — det bildar väteperoxid (H₂O₂) när det blandas med vatten. Milt för trät och tar bort all smuts. Mycket mildare än lut enligt honom.
- Hittar Beckers Tralltvätt, bild 3, som är natriumperkarbonat och lite annat, för 179 kr för 0,5 kg. Beställer då 15 kg från Polen, bild 4, för ca 900 kr med frakt (3 × 5 kg). https://www.biolaboratorium.com/pro...AeS0tOkBuc36-_AOrlkhBJlatJvDF5VNWFLEn0L3_93Jn
- Kör natriumperkarbonat på två plankor jag tidigare kört högtryck + lut/PCL6 på, bild 5, 6. Amazing, helt otroligt bra. Och detta var ändå ett nästan rent trädäck jag började med. Och inte ens jobbigt, det bara rinner av.
Kemin bakom (om någon vill ha den):
Natriumperkarbonat är ett adduktsalt — i vatten faller det isär i soda och väteperoxid:
2Na₂CO₃·3H₂O₂ → 2Na₂CO₃ + 3H₂O₂
Sodan gör lösningen alkalisk:
CO₃²⁻ + H₂O ⇌ HCO₃⁻ + OH⁻
Och i den alkaliska miljön bildas perhydroxidjonen (HOO⁻), som är det som faktiskt bleker/bryter ner missfärgningen:
H₂O₂ + OH⁻ ⇌ HOO⁻ + H₂O
Resten av peroxiden bryts ner till bara vatten och syre, vilket är varför det är så snällt att jobba med:
2H₂O₂ → 2H₂O + O₂
Till jämförelse: såpa = kaliumsalt av fettsyror (RCOOK), och "lut" i tralltvätt är typiskt NaOH — den löser smuts men bleker inte missfärgat trä på samma sätt, vilket stämmer med din observation i punkt 3.
Instruktioner:
2 dl pulver (ca 200 g) i 2 liter 50-gradigt vatten. Fördela med skurborste. Skura sedan av det efter ca 20 minuter — håll ytan våt under tiden. Spola sedan av det sista med trädgårdsslangen. Varmt vatten när du skurar av hjälper. 2 dl pulver räcker väl till kanske 20m2
En liten kemikommentar på köpet: de 50 grader du värmer vattnet till är inte en slump. Sönderdelningen av peroxiden går snabbare ju varmare det är, så du får igång perhydroxidbildningen ordentligt — men går du för varmt (mot 60+) hinner peroxiden brytas ner till vatten och syre innan den hunnit jobba. 50 °C är en bra avvägning.
Jag lät AI hjälpa till lite med spellcheck+kemi
/Kemist-sonen
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
https://www.biolaboratorium.com/pro...AeS0tOkBuc36-_AOrlkhBJlatJvDF5VNWFLEn0L3_93JnM marka skrev:
Vanish Oxi Action-serien (t.ex. Vanish 0%, Pink och White) bygger på natriumperkarbonat Detsamma gäller i princip alla pulverbaserade fläckborttagare och syrebaserade blekmedel märkta "oxi" eller "syrebaserat blekmedel". Du hittar det även i många tvättmedel och maskindiskmedel i pulverform, där det fungerar som blek- och oxidationsmedel. Så det är inget livsfarligt medel
Redigerat:
Fin information här!T tripptrapp skrev:
Skulle du kunna ställa en OT fråga till farsgubben från mig gällande det jag citerat?
Jag lider tyvärr av doftutlöst migrän, så i vårt hushåll är det parfymfria produkter som gäller för i princip allt. Det diskvalificerar produkter som t ex Vanish eftersom det inte finns i parfymfri variant (vad jag har hittat i alla fall) till hustruns stora förtret. Tror du att din far skulle kunna ge ett recept på ett substitut för färdiga tvättmedelsprodukter som bygger på natriumperkarbonat? Jag gissar att det räcker med att lägga i lagom mängd natriumperkarbonat i tvättmedelsfacket, kanske tillsammans med vårt vanliga parfymfria tvättmedel?
Jag tror AI är bättre än min far, hör han är väldigt kemist-proffessor. Men du kan ju pröva medlet jag köpte, det är ju inget trams i det bara rena kemikalierP Paxman skrev:Fin information här!
Skulle du kunna ställa en OT fråga till farsgubben från mig gällande det jag citerat?
Jag lider tyvärr av doftutlöst migrän, så i vårt hushåll är det parfymfria produkter som gäller för i princip allt. Det diskvalificerar produkter som t ex Vanish eftersom det inte finns i parfymfri variant (vad jag har hittat i alla fall) till hustruns stora förtret. Tror du att din far skulle kunna ge ett recept på ett substitut för färdiga tvättmedelsprodukter som bygger på natriumperkarbonat? Jag gissar att det räcker med att lägga i lagom mängd natriumperkarbonat i tvättmedelsfacket, kanske tillsammans med vårt vanliga parfymfria tvättmedel?
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.89.5726/la-droguerie-ecologique-natriumperkarbonat-1-kgP Paxman skrev:Fin information här!
Du skulle ju även kunna pröva linoljesåpa med tex lavendelolja för att få tvätten att dofta gott. Om det inte triggar migränen också baserat på eteriska oljor.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Perfekt länk där greenkarma!
För er som inte orkar klicka på länken men vill veta hur det används i tvättmaskinen saxar jag in informationen från nämnd sida:
"Dosera i tvättmaskinens trumma 1 matsked (15 g) till 4-5 kg tvätt eller 2 matskedar vid tuffare fläckar, eller häll direkt på vissa fläckar och lös upp med lite vatten."
Med det tackar jag för att jag fått ett nytt, naturligt och doftfritt, rengöringsmedel till övriga arsenalen i städskåpet och låter tråden återgå till altanrengöring! 🙏😊
För er som inte orkar klicka på länken men vill veta hur det används i tvättmaskinen saxar jag in informationen från nämnd sida:
"Dosera i tvättmaskinens trumma 1 matsked (15 g) till 4-5 kg tvätt eller 2 matskedar vid tuffare fläckar, eller häll direkt på vissa fläckar och lös upp med lite vatten."
Med det tackar jag för att jag fått ett nytt, naturligt och doftfritt, rengöringsmedel till övriga arsenalen i städskåpet och låter tråden återgå till altanrengöring! 🙏😊
Tipsar också om chemmarkt.de. Har köpt borax därifrån, gick helt smärtfritt. Hittar ingen 15kg men väl andra storlekar
https://chemmarkt.de/search?q=natriumperkarbonat&options[prefix]=last&id=51568382443861&quantity=1
//SHS
https://chemmarkt.de/search?q=natriumperkarbonat&options[prefix]=last&id=51568382443861&quantity=1
//SHS
Vi har också problem med parfym. Vanish har produkter märkta med 0%. De är parfymfria.P Paxman skrev:Fin information här!
https://www.amazon.se/Vanish-0-Powder-1320g/dp/B09TFRTJRK
https://www.amazon.se/Vanish-Fläckborttagning-Spray-parfym-700ml/dp/B08KYV5J24
Det var därför jag skrev "Med det tackar jag för att jag fått ett nytt, naturligt och doftfritt, rengöringsmedel till övriga arsenalen i städskåpet och låter tråden återgå till altanrengöring! 🙏😊" i mitt förra inlägg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden