Hej,
Har rivit en gammal uteplats och låtit några plintar vara kvar.
Jag ska nu bygga altan och inser att några plintar är för höga, alltså kommer bärlina vara högre än bärlinan mot husväggen.
Funderar på att jacka ur en bit så att bärlinan "kommer ner" lite.
Bifogar en bild på det hela.
Bärlinan är 170 och tänker att jag max hackar ur cirka 5 cm.
"Får man" göra så eller är det inte att rekommendera? Har max 1.7m mellan just den plinten och de andra stödpunkterna på den längden.
Har rivit en gammal uteplats och låtit några plintar vara kvar.
Jag ska nu bygga altan och inser att några plintar är för höga, alltså kommer bärlina vara högre än bärlinan mot husväggen.
Funderar på att jacka ur en bit så att bärlinan "kommer ner" lite.
Bifogar en bild på det hela.
Bärlinan är 170 och tänker att jag max hackar ur cirka 5 cm.
"Får man" göra så eller är det inte att rekommendera? Har max 1.7m mellan just den plinten och de andra stödpunkterna på den längden.
Är ingen expert, men vill ändå ha en åsikt innan de mer trovärdiga uttalar sig. I min värld så kan jag inte tänka mig att 5 cm jackat i underkant kan orsaka några problem alls. Det blir ju en viss extra dragkraft längs med i överkant, men där är ju virket solitt och starkt.
I praktiken får du väl 45x120 över stöd om du jackar ur 5 cm.
Kolla på träguidens lathund sida 24-25 om du uppfyller måtten på plintavstånden för 45x120 i din träkvalité.
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/st-lathunden-2021-med-utvik.pdf
Kolla på träguidens lathund sida 24-25 om du uppfyller måtten på plintavstånden för 45x120 i din träkvalité.
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/st-lathunden-2021-med-utvik.pdf
Ett annat alternativ är att ta fram stora vinkelslipen och kapa bort 50 mm av plinten och låta bärlinan vila på plinten med en plastdistans mellan.
Men jag hade kapat ur bärlinan och förstärkt lokalt över plinten som @z_bumbi ovan skriver.
Jag inbillar mig också att jacka ur med rundade hörn blir bättre än med skarpa hörn.
Men jag hade kapat ur bärlinan och förstärkt lokalt över plinten som @z_bumbi ovan skriver.
Jag inbillar mig också att jacka ur med rundade hörn blir bättre än med skarpa hörn.
Du minskar spänningskoncentrationen vid rundade hörn, så hjälper gör det allt.H Hybro skrev:
Sen om det är skillnaden mellan brott eller inte är en bättre fråga
När man bygger altan i markhöjd räknar man inte. Man lägger ut en bärlina och hoppar lite på den och känner om det svajar. Eventuellt kan man ställa en GT med is i på också och höra om isen klirrar i glaset, då är det för klent.
Jag hade samma problem, och jackade ur. Det är ju inga böjkrafter att tala om över plintarna. På ett ställe behövde jag ta lite mer än vad jag kände mig trygg med, då satte jag bara en bit till på sidan och drog ihop med en packe M10-bultar.
Ja men en altan brukar vara dimensionerad som om balkarna är fritt upplagda. Så dimensioneringen räcker och blir över.Herr Dom skrev:
Klicka här för att svara