Hej,

Har rivit en gammal uteplats och låtit några plintar vara kvar.

Jag ska nu bygga altan och inser att några plintar är för höga, alltså kommer bärlina vara högre än bärlinan mot husväggen.

Funderar på att jacka ur en bit så att bärlinan "kommer ner" lite.

Bifogar en bild på det hela.

Bärlinan är 170 och tänker att jag max hackar ur cirka 5 cm.

"Får man" göra så eller är det inte att rekommendera? Har max 1.7m mellan just den plinten och de andra stödpunkterna på den längden.

• 20260701_182015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260701_182011.jpg
    Skapa konto
  • 20260701_182010.jpg
    Skapa konto
J
Är ingen expert, men vill ändå ha en åsikt innan de mer trovärdiga uttalar sig. I min värld så kan jag inte tänka mig att 5 cm jackat i underkant kan orsaka några problem alls. Det blir ju en viss extra dragkraft längs med i överkant, men där är ju virket solitt och starkt.

Du kan också skruva dit i en extra bit regel parallellt för att dubbla styrkan över plinten. Jag höftar helt och säger 1,5 m total längd.

Ett annat alternativ är att ta fram stora vinkelslipen och kapa bort 50 mm av plinten och låta bärlinan vila på plinten med en plastdistans mellan.

Men jag hade kapat ur bärlinan och förstärkt lokalt över plinten som @z_bumbi ovan skriver.
Jag inbillar mig också att jacka ur med rundade hörn blir bättre än med skarpa hörn.

• Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
Rundade hörn är lätt att fixa med ett grövre träborr i "hörnet".

Att det tillför något i hållfasthet tvivlar jag dock på.

- Laska och limma enligt ovan på båda sidor, skulle jag gjort.

H Hybro skrev:
Rundade hörn är lätt att fixa med ett grövre träborr i "hörnet".

Att det tillför något i hållfasthet tvivlar jag dock på.

- Laska och limma enligt ovan på båda sidor, skulle jag gjort.
Du minskar spänningskoncentrationen vid rundade hörn, så hjälper gör det allt.
Sen om det är skillnaden mellan brott eller inte är en bättre fråga

Maximalt böjmoment är ju mitt emellan plintarna. På stöden är det ju i stort sett bara tvärkrafter. Så att jacka ur vid stöden borde inte vara något problem alls. Fast bäst är ju att räkna på det...

• Gilla
Johannesbook och 4 till
  • Laddar…
När man bygger altan i markhöjd räknar man inte. Man lägger ut en bärlina och hoppar lite på den och känner om det svajar. Eventuellt kan man ställa en GT med is i på också och höra om isen klirrar i glaset, då är det för klent.

• Gilla
  • Haha
kjaansson och 10 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem, och jackade ur. Det är ju inga böjkrafter att tala om över plintarna. På ett ställe behövde jag ta lite mer än vad jag kände mig trygg med, då satte jag bara en bit till på sidan och drog ihop med en packe M10-bultar.

• Gilla
NickeT94
  • Laddar…
Vid en fritt upplagd balk stämmer det ni skriver om böjmoment och tvärkraft.

Dock ser det ut som det är 3 plintar i raden längst bort, är bärlinan kontinuerlig blir det istället störst moment över mittplinten

• Gilla
Bonksan
  • Laddar…
Herr Dom Herr Dom skrev:
Vid en fritt upplagd balk stämmer det ni skriver om böjmoment och tvärkraft.

Dock ser det ut som det är 3 plintar i raden längst bort, är bärlinan kontinuerlig blir det istället störst moment över mittplinten
Ja men en altan brukar vara dimensionerad som om balkarna är fritt upplagda. Så dimensioneringen räcker och blir över.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svaren! Jag jackade ur 5/7 cm vid 2 ställen. Det var cirka 2 meter mellan de "befintliga" plintar men kompletterade med några plattor här och där.

Min första altan, helt OK nöjd

• Screenshot_20260722_212848_Gallery.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.