Jag hittade en megabumling precis där plinten ska vara. Stenen är lös och jag kunde flytta på den en bit med spettet. Stenen är ca 40 cm i diameter så den väger alltså knappt 100 kg om jag har räknat rätt. Kan jag istället för att ta bort bumlingen ställa plinten precis intill stenen och skippa mittenplinten? Då blir avståndet mellan de två stolparna 260 cm. Jag har tänkt ha en 45x195 mm bärlina.

• 20260723_171021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
100 kg är ju inte direkt världens största megabumling… 😊 du kan inte bara flytta den? Få hjälp av en vän, använda en planka och lite hävstång, gräva gropen lite så den går att rulla upp där? Dra den med bil knuten i dragkrok?

(Antar du inte har utrustning hemma för att spräcka den för då hade du nog redan gjort det.)

• Gilla
maria01 och 6 till
  • Laddar…
Gräv ett djupare hål bredvid och baxa ner stenen i det

• Gilla
maria01 och 15 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
100 kg är ju inte direkt världens största megabumling… 😊 du kan inte bara flytta den? Få hjälp av en vän, använda en planka och lite hävstång, gräva gropen lite så den går att rulla upp där? Dra den med bil knuten i dragkrok?

(Antar du inte har utrustning hemma för att spräcka den för då hade du nog redan gjort det.)
Absolut, det borde vara görbart att ta upp den. Bra tips! Men det blir lite jobb och jag funderar på om det kommer se fånigt ut med tre stolpar med 1,5 m mellan stolparna. Hade ju sett snyggare ut med två stolpar.

Borra hål i stenen och sätt en stolpsko i den.

• Gilla
maria01 och 10 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Borra hål i stenen och sätt en stolpsko i den.
Hade oxå gjort så. Återfyll, packa, borra hål med borrhammare och sen ankarmassa + stolpsko...

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Eller spräck den i 2-3-4 delar.

• Gilla
Guldlock och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

C
G Guldlock skrev:
Absolut, det borde vara görbart att ta upp den.
Ta upp den är onödigt jobb. Gör som @Staffan-N föreslår och vidga hålet åt lämpligt håll, fixa lite nedförsbacke och peta den åt sidan med spettet.
Du har ju redan gjort lejonparten av jobbet genom att frilägga den. Att göra hålet större är snabbt fixat.

• Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
Men det är ju så roligt att spetta upp lagom stora stenar över kanten på hålet!

Annars skulle jag nog också gjort stenen till plint, och satt en stolpsko i den.

• Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Men det är ju så roligt att spetta upp lagom stora stenar över kanten på hålet!

Annars skulle jag nog också gjort stenen till plint, och satt en stolpsko i den.
Precis, dessutom så gör den sig fint i trädgården när den kommit upp!

Edit: jag har blockat upp större stenar än sådär. Så länge man kan lyfta dem med spettet så går de att få upp. Syftet med mindre stenar är att slänga in dem i hålet så att man kan få upp större stenar.

Redigerat:
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
En annan variant är tillmakning. Skaffa fram lite ved, fyll gropen och elda några timmar så kommer stenen att spricka av värmen. Avsluta med lite korvgrillning på glöden.

• Gilla
Guldlock
  • Laddar…
"Megabumling" förväntade jag mig husvagnsstorlek. Eller iaf någon m3...
Rimligare rubrik "stött på mindre oangelägenhet" eller "vad ska jag ha den här gulliga stenen till?"

Det där är ju avrundningsfel i grävandet. :)

• Gilla
P-son83
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Edit: jag har blockat upp större stenar än sådär. Så länge man kan lyfta dem med spettet så går de att få upp. Syftet med mindre stenar är att slänga in dem i hålet så att man kan få upp större stenar.
Håller egentligen med om detta, skulle aldrig täcka över en fin natursten. Jag har grävt upp och baxat mina runt hela tomten, blir stenparti, terasseringar, kanter runt fontänen mm. Till och med fått ta hit stenar för att mätta mitt behov :-)

pacman42 pacman42 skrev:

Ja.
Det mest spännande är ju att man oftast bara ser någon centimer uppe i luften (som ett "isberg" är det mesta under ytan). Är de 3-4 ggr så stora som denna får man ta hjälp av frugan att skjuta in en regel när man lyft, så den inte rullar ner igen).

Redigerat:
Jag hade satt plinten bredvid om jag redan hade köpt plintar. Är ju inte så stor skillnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.