67 077 läst ·
23 svar
67k läst
23 svar
Enkelt trädäck med terassfot, tänker jag rätt här?
dalleRuz skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag jobbar just nu med biltemas stora terassfötter.
Har 8 st. På ca 5*2.5 meter.
Där varje fot står så grävde jag ett hål. Fyllde i grus och stampade ihop gruset med en stock. Sedan en betongplatta på.
Fungerar utmärkt än så länge och de kan höjdjusteras även när reglarna är fastskruvade.
Det ser ut som det är ett "överhäng" på skruvreglarna in mot fasaden, där första bärlinan ligger en bit ut. Så här skulle jag också vilja göra hos mig. Räknade du det på något speciellt sätt för att få det hållfast, eller gjorde du lite på känn? Hur långt sånt överhäng kan man ha?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag gjorde på känn bara, tror det blev en halvmeter eller nått.... Det är hur stabilt som helst, ingen svikt..Renoveringsmannen skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Bra fråga... Jag kanske hade lite till att spela på, det blev perfekt högt iallafall....
Det går nog bra att gå ner på 120 med med lite fler reglar och fötter...
Det går nog bra att gå ner på 120 med med lite fler reglar och fötter...
Hej! Fler frågor... 
Satte du någon avslutade skruvregel in mot fasaden? För att fullborda en "ram" i skruvbjälklaget? Eller fick skruvreglarna bara sticka in mot fasaden där, med trall ovanpå?
Och så detta med beslag. Jag läser på en del ställen att man skall ha balkskor och metallbeslag på så många ställen som möjligt för stabilitet, medans gamla skolan kanske verkar vara mer att man snedspikar/-skruvar mellan reglarna för att få ihop dem. Hur gjorde du? Ser ut på någon av dina bilder som att du har smarta beslag för att sätta ihop bärlinor med skruvreglar. Körde du dem i alla såna "kryss"? Och använde du balkskor där skruvreglarna möter ytterregeln? Känns lite overkill, kanske. Funkar väl lika bra med vinkelbeslag?
Satte du någon avslutade skruvregel in mot fasaden? För att fullborda en "ram" i skruvbjälklaget? Eller fick skruvreglarna bara sticka in mot fasaden där, med trall ovanpå?
Och så detta med beslag. Jag läser på en del ställen att man skall ha balkskor och metallbeslag på så många ställen som möjligt för stabilitet, medans gamla skolan kanske verkar vara mer att man snedspikar/-skruvar mellan reglarna för att få ihop dem. Hur gjorde du? Ser ut på någon av dina bilder som att du har smarta beslag för att sätta ihop bärlinor med skruvreglar. Körde du dem i alla såna "kryss"? Och använde du balkskor där skruvreglarna möter ytterregeln? Känns lite overkill, kanske. Funkar väl lika bra med vinkelbeslag?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden