Har skapat ett gäng trådar och som @kniv mycket riktigt påpekade i en av dem så blir det bättre med en samlad projekttråd. Den nuvarande altanen sjunger på sista versen om planen är att ersätta med en som blir lite större, har en pergola på sig och kommer ner några decimeter mot marken då vi upplever den som lite hög idag.
Rött hus med vit veranda och tegeltak, omgiven av grön gräsmatta och träd. Himlen är molnig och föremål står på verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser planen ut.
3D-illustration av hus med röd fasad, altan med pergola i limträ, staket och utemöbler. Trädet bredvid altanen ger extra grönska.
Skapa konto

Ritning av en röd husfasad med en altan i trä, räcke och pergola. Trappsteg leder ner från altanen, och det finns fönster med dekoration ovanför.
Skapa konto

Byggritning för en ny altan med pergola, visar mått och placering av takstolar och pelare i en träkonstruktion.

Det blir 60cm mellan takstolarna och pergolan kommer byggas i limträ.

Mina trådar jag skapade innan denna:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fasa-av-en-stolpe-snyggt.554372/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fraesa-dekoration-i-limtraestolpe.554357/
https://www.byggahus.se/forum/threa...l-altan-till-hus-fran-tidigt-1900-tal.554144/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-aterskapa-gammalt-altanraecke.553641/

Hur högt tycker ni jag borde sätta överliggaren på pergolan? Då altangolvet blir ca. 50 cm lägre än golvet inomhus så hamnar överliggaren i blickfånget inifrån, frågan är hur högt upp jag kan få den utan att det känns som att stolparna utseendemässigt blir för långa (t.ex. i förhållande till staketet). Med för hög pergola tänker jag även att det finns en risk att solskyddet blir lidande och kanske även framtida regnskydd om jag lägger på tak (blåser in från sidan). I bilderna nu är det 245cm från golvet upp till underkant på överliggaren. Känns det lagom?

2. Den altan som är där idag är helt inklädd på sidorna med trall och sen är det bara lera under (altanen står på plintar). Det har inte direkt växt något där inne utöver murgrönan. Den nya tänker jag ska ha någon form av spalje på sidorna. Hade ni lagt duk och grus under då? Något sånt här t.ex. tänker jag.

Grön spaljé under altan med växter framför och altanräcke ovanpå.
Skapa konto

På Beckers sajt rekommenderar de Perfekt Fönster & Snickeri Plus för väderutsatt limträ utomhus (https://forum.beckers.se/org/beckers/d/mala-limtra-utomhus/).

I instruktionen till den står det att den färgen ska målas med pensel, blir det dåligt om man använder roller istället?

Perfekt Fönster & Snickeri Plus burk med teknisk information om glans, bindemedel och verktyg. Anpassad för fönster och snickerier, ger halvmatt yta.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
K
P Peter321 skrev:
På Beckers sajt rekommenderar de Perfekt Fönster & Snickeri Plus för väderutsatt limträ utomhus ([länk]).

I instruktionen till den står det att den färgen ska målas med pensel, blir det dåligt om man använder roller istället?

[bild]
Poängen med pensel är ju att det ofta är mindre detaljer, snickerier och dyl som ska målas. Därav pensel. Men för längre, raka ytor likt en limträbalk är det inga problem att använda en mindre roller typ 100mm

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Funderar lite på pergolans längd. Hade först tänkt att den skulle gå hela vägen över det större fönstret för att kunna skugga och ge en lite mer ombonad känsla.

Någon som har några tankar som kan underlätta mitt beslut, hur hade ni resonerat?

Pergola konstruktion över en uteplats med soffgrupp och matbord, mot en röd husvägg, diskuterar längd och skuggning över fönster.
Skapa konto
Pergola med tak över uteplats, soffgrupp och matplats, bredvid rött hus med stora fönster och trappa.
Skapa konto

Om du är osäker på om det blir märkbart sämre utsikt (eller upplevd rymd) så kan du ju alltid sätta upp en bräda i den höjd som du skissar på och känna efter? I mitt fall så slipper jag se så mycket av grannarna så jag är inte så berörd av mindre utsikt.
Men ska du ha växter så fundera på om du vill ha amplar eller klätterväxter från marken. Jag har två olika klematis på var sin pelare och sedan en vindruva på hörnet som klär taket i grönska. Och två amplar mellan varje pelare med tomater och blommor. Så jag har gott om solskydd på sommaren och inget på vintern. Fast jag har ju vit plast över min uteplats så det är inte en pergola som sagt...

VidarH VidarH skrev:
Om du är osäker på om det blir märkbart sämre utsikt (eller upplevd rymd) så kan du ju alltid sätta upp en bräda i den höjd som du skissar på och känna efter? I mitt fall så slipper jag se så mycket av grannarna så jag är inte så berörd av mindre utsikt.
Men ska du ha växter så fundera på om du vill ha amplar eller klätterväxter från marken. Jag har två olika klematis på var sin pelare och sedan en vindruva på hörnet som klär taket i grönska. Och två amplar mellan varje pelare med tomater och blommor. Så jag har gott om solskydd på sommaren och inget på vintern. Fast jag har ju vit plast över min uteplats så det är inte en pergola som sagt...
Tack för tankarna. 🙏 Jag har ställt upp ett parasoll vi har i tänkt höjd och tror det kommer bli helt ok ändå. Om vi sen lägger på ett tak tror jag att det blir ett klart och då blir det ju inte direkt mörkare inne heller.

Vi har inte speciellt gröna fingrar så jag tror att vi snarare kommer jobba med gardiner och solsegel för skugga. Men vi får se. 😊

Med den längre pergolan får vi solskydd för båda sittplatserna och även regnskydd om/när vi lägger på tak så just nu lutar det åt den.

Med djup 3.75 och längd 7.80 blir det under 30kvm tak så med nya reglerna senare i höst så klarar vi oss kanske utan bygglov.

Stolparna ”tillverkade”. 🙂

Skulle ni haft i kemiskt trä i det fåtalet kvisthål som finns i limträet? Tror ni det blir bra att måla dem med vanlig grundfärg och inte spärrgrund?

• Högar av tillverkade trästolpar av limträ står lutade mot en vägg i ett rum med hobbyprojekt och små föremål på ett bord.
    Skapa konto
Jag skulle haft linoljespackel i kvisthålen.

F fribygg skrev:
Jag skulle haft linoljespackel i kvisthålen.
Råkar redan ha kemiskt trä hemma men nyfiken, vad gör att du hellre använder linoljespackel?

Jag är ju av den uppfattningen att linoljebaserade produkter är bättre för trät.

K
Kemiskt trä kommer släppa relativt snart och är verkligen inte vackert. Varför vill du spackla igen? Är dom verkligen så illa?

K kniv skrev:
Kemiskt trä kommer släppa relativt snart och är verkligen inte vackert. Varför vill du spackla igen? Är dom verkligen så illa?
Tänkte att det var en bra lösning för att få det jämnt och fint, men det låter inte som det då. 🙂

Här är några exempel, bättre och mer hållbart att bara försöka måla så gott det går? Eller till och med kassera någon stolpe när det ser ut så här?

Träplanka med kvistar och märken som diskussionsämne om målning eller kassering på byggforum.
Skapa konto

Trästruktur med synliga kvisthål och hörn på planka, relaterat till diskussion om målningslösning eller kassering av delar.
Skapa konto

Närbild av en träplanka med en synlig kvist, diskussion om att måla eller kassera stolpen.
Skapa konto

Träpanel med hål och sprickor nära centrum, vilket kan påverka projektets estetik och hållbarhet.
Skapa konto

Träskiva med två borrade hål och synliga träådringar, används som exempel på en bygglösning i ett projekt om stolpars hållbarhet och målning.
Skapa konto

K
Utomhus hade jag undvikit spackel på trä, de kommer släppa med tiden. Är du inte nöjd med finishen på stolparna får du ju reklamera dem till butiken där du köpte dem. Men att hitta träprodukter utan mindre blessyrer är en omöjlighet

K kniv skrev:
Utomhus hade jag undvikit spackel på trä, de kommer släppa med tiden. Är du inte nöjd med finishen på stolparna får du ju reklamera dem till butiken där du köpte dem. Men att hitta träprodukter utan mindre blessyrer är en omöjlighet
Topp, då gör jag så. Har någon stolpe extra så jag kan välja bort den som har mest blessyrer och så målar jag på övriga bara utan spackel. Tack!

K
@Peter321 Vilket program har du använt för att rita upp planen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.