3 452 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Hittade megabumling - max avstånd mellan stolpar?
Tack för alla bra tips! Men det var ingen som svarade på min fråga 😂 är det någon som kan svara på vilket avstånd man kan ha mellan stolparna med en 45x195 mm bärlina i södra Sverige (Östergötland)? Taket är ca 13,5 m2. Jag menar inte avstånd enligt tabellerna med stora säkerhetsmarginaler utan praktiskt i verkligheten. Vilket är det dimensionerande lastfallet?
Jag kan gissa att du kan slopa plinten helt om du dubblar golvregeln eller väljer en som är 25 mm högre, om det mot förmodan skulle bli nån nämnvärd svikt är det lätt att lägga under en trädgårds platta och sätta en justerbar altanfot som stöd efteråt om det skulle behövas.G Guldlock skrev:Tack för alla bra tips! Men det var ingen som svarade på min fråga 😂 är det någon som kan svara på vilket avstånd man kan ha mellan stolparna med en 45x195 mm bärlina i södra Sverige (Östergötland)? Taket är ca 13,5 m2. Jag menar inte avstånd enligt tabellerna med stora säkerhetsmarginaler utan praktiskt i verkligheten. Vilket är det dimensionerande lastfallet?
Jag glömde säga att jag bygger altanen på betongplattor och plintarna är bara för stolparna till taket. Så min fråga handlar om vilken spännvidd det kan vara på takets bärlina.F fribygg skrev:
Jag har stående stolpar 90x90 med ca 2,5 meters avstånd på altantak (utan nämnvärd lutning och ca 230 cm ut från huset, två stolpar på ca 3 meter). Det har stått mer än 35 år oavsett snömängd (vissa år har den knäckt stora björkar, granar kan ta slut långt innan, och även tall och björk kan tyngas ned helt mot marken.G Guldlock skrev:
Så det kan funka, men en stolpe äen där stenen ligger är ju ingen dålig planering..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden