Håller på att bygga ett tak över altanen och inser nu att takstolar/läkt egentligen ska målas vita på ovansidan för att inte taket ska ta skada av värme. Taket är ett genomskinlig trapetstak och reglarna är i impregnerad trä.

Jag undrar om man kan sätta nån form av vit tejp ovanpå konstruktionen för att slippa måla? Dels för att man egentligen inte ska måla tryckt virke inom ett år, dels för att jag inte orkar måla..

Eller kommer jag undan med att bara skita i det?

Rickard.
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Det beror väl på hur soligt taket ligger.

Finns det någon uvbeständig ljus tejp som håller takets livslängd så funkar det också men varför är läkten tryckimpregnerad?
Tack för den tråden, aluminiumtejp kanske kan vara nåt.

Bärläkten är tryckt precis som övrig konstruktion. Varför inte?

Rickard.
Onödigt, allmänt tråkigare att jobba med, lite förhöjd risk att slå sig dumt när den torkar men det funkar det med.

Jag vill tro att för detta bruk borde det duga att måla en sida direkt men det är bara vad jag tror men visst det är liite mer jobb än att tejpa något.

V vattenpass1 skrev:
Håller på att bygga ett tak över altanen och inser nu att takstolar/läkt egentligen ska målas vita på ovansidan för att inte taket ska ta skada av värme. Taket är ett genomskinlig trapetstak och reglarna är i impregnerad trä.

Jag undrar om man kan sätta nån form av vit tejp ovanpå konstruktionen för att slippa måla? Dels för att man egentligen inte ska måla tryckt virke inom ett år, dels för att jag inte orkar måla..

Eller kommer jag undan med att bara skita i det?
Jag tycker du ska skita i att måla! Vi använde vanlig obehandlad 45x70 bärläkt som plasttaket ligger på. Den låg omålad i ett tiotal år, utan annan nackdel än att den, med tiden, blev ganska ful av kondensvatten. För omkring 20år sedan målade vi de tre sidor som var åtkomliga, med följden att det började drälla kondensvatten i ränder på altanen vid viss väderlek. Inte så kul med blöta dynor i möblerna ... inte att sitta i takdropp heller ...
Brorsan byggde i stort sett lika för tiotalet år sen, fast med omålat tryckvirke. Han har aldrig några kondensränder på sin altan ...
Våran icketryckta bärläkt har hängt med sen sommaren 1997.

V vattenpass1 skrev:
Bärläkten är tryckt precis som övrig konstruktion. Varför inte?
Tryckt virke är oftast sågat av snabbvuxen tall med ganska grov kvist, det är inte speciellt starkt.

F fribygg skrev:
Tryckt virke är oftast sågat av snabbvuxen tall med ganska grov kvist, det är inte speciellt starkt.
Sant. Man måste ha möjlighet att välja ...Dock är min erfarenhet att regelvirke brukar vara bättre än trall.
Undrar om dom trycker trall av det som inte duger till pannved ...🤔

Rickard.
E Eje_19 skrev:
Sant. Man måste ha möjlighet att välja ...Dock är min erfarenhet att regelvirke brukar vara bättre än trall.
Undrar om dom trycker trall av det som inte duger till pannved ...🤔
Tryckimpregnerat gör man av den del av furu (tall) som inte duger till något annat, vanligt regelvirke är av gran.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.