Fel av Åke
Fel av Åke: Beroende på hur djupt gruset är så går det ju att gräva ner några bräder på högkant för att markera vägar. Låta brädan bara sticka upp några centimeter eller jäms med ytan, det är väl en smaksak. Ska det vara övergångställe kan du ju bara lägga ner några plankor eller reglar i gruset, bara låta plankan vara jäms med gruset. Precis som pelpet skriver så är riktiga skyltar
2 svar · 1,8k läst
·
S
slaffe: Jag gjorde rent altanen med tralltvätt och kärcher tracer har jag för mig att den heter. Efter det gick jag över allting med ett 100 papper för att få ner eventuella fibrer sant kanter som blivit vassa, såg toppen ut! Kastade på vattenbaserad olja ganska rikligt eftersom eftersom jag tänkte låta det suga och torka av överskottet sen. Nu blev det inte riktigt så.. Jag lyssnade på
0 svar · 3,8k läst
J
Joh_81: Alla trappor ska ju vara gångvänliga, oavsett om det är inne eller ute. Förresten så är det 2x steghöjd + stegdjup = ~620-630 Ju längre trappa desto viktigare känns det som. Hade det bara vart ett steg så spelar det mindre roll.
1 svar · 2,9k läst
H
huggan: 15 mm kommer svikta bra.
8 svar · 24,5k läst
·
S
Stenshultaren: Har byggt ny altan och ska införskaffa en gasolgrill. Har hittat 2 kandidater som jag väljer mellan. Weber spirit e-310 original eller Bluegaz z-1. Vilken anser ni är den bästa?
0 svar · 7,5k läst
F
fekberg: Tusen tack!
4 svar · 5,7k läst
B
Bu11et20: Vad hamnade prislappen på?
22 svar · 198,7k läst
M
magnoz: Tack för alla svar! Imorse hade jag ytterligare en hantverkare på besök för att få offert. Han sa samma sak, plintar är bara onödigt arbete och dyrt. Han tyckte det räckte att bygga trädäcket rakt på de existerande stenplattorna (ev. lägga markduk först).
6 svar · 12,0k läst
·
S
Stefan1972: i vilket fall som helst, man kan troligtvis inte varmgalva gängade artiklar och få det skottsäkert om man samtidigt vill kunna använda gängan på ett normalt sätt.
19 svar · 17,1k läst
·
O
Oddbod: Kolla här: http://www.husgrunder.com/altan/altan-reglar-plintar/ Gå upp till 220, kostar inte så mycket mer
2 svar · 3,1k läst
leby
leby: jag skulle nog stoppa i minst en bärlina till, och gå upp till 170x45
5 svar · 3,5k läst
·
A
aweste: Ja, jävlar! Snö tänkte jag inte på! Nu kommer vi inte att använda dörren under vintern, sen bor jag ju i Halland så det blir ju inte jättemycket snö. Kanske får bli i nivå i alla fall...
4 svar · 6,9k läst
·
A
aweste: Tyckte också det såg ut att vara lite på plussidan men ville bara kolla så att jag inte tänker fel.
2 svar · 2,5k läst
prototypen
prototypen: Vid fem så hade vi årets första hagel, små fina korn. Protte
8 svar · 2,1k läst
·
J
jope76: Tack för all feedback. Att de gjort ett dåligt underarbete på trädäcket råder det väl ingen tvekan om. Jag kommer att gräva ur och lägga reglar på betongplattor och syllpapp så får vi hoppas att det håller längre. Det är lite oroväckande att det är så fuktigt under hela trädäcket, men det kanske blir lite bättre avluftning om reglarna kommer upp en bit.
10 svar · 10,4k läst
·
Janus82
Janus82: Efter ett regnväder eller två brukar de flesta skrapmärkena försvinna. Ha lite tålamod så löser det sig nog.
2 svar · 1,8k läst
T
Tramsar: Jag har aldrig läst hålfasthetslära. Men jag hopoas det blir bra :-)
28 svar · 6,0k läst
·
J
SBH: [citat] med pensel arbetar du in oljan också. medans när du rollar lägger du bara på olja
3 svar · 11,8k läst
K
Kapten_Haddock: Ska återskapa en altan som vi rev när vi gjöt om grunden då stod den på betongplintar, tänkte gräva ur lite extra och göra Förrådet under lite större. Har varken murat eller gjutit i någon större utsträckning förut men tänkte försöka göra större delen av jobbet själv. Finns det någon som har en idé om vad det kostar per kvm o gjuta mot att mura? Mvh/
0 svar · 4,9k läst
findus42
findus42: Virket kommer ligga mot papp hur du än gör. Ingen vits med ett extralager. Köp några meter A-impregnerat så håller det längre. Det är förhållandevis få meter om altanen är liten. Inte så komplicerat eller dyrt att byta ut, omdu har en korrekt ritning när det är dags. mvh Findus
15 svar · 10,4k läst
·
stemag
stemag: Jo det funkade bra med att göra som ett upponervänt T, fast en bärlina som ligger i ytterkant blir ju som ett L annars sticker det ut lite... man sparar ju en hel del balkskor som är rätt dyrt, dessutom kan man lägga i alla reglar och göra lite justeringar och kanske flytta nån innan man drar fast dom. Du skriver att du ev. ska köra med 170 som bärlinor? men om du då ska ha
31 svar · 71,2k läst
·
F
Fredric Ydefjäll: Hej! Detta är en nästa 10 år gammal tråd men jag testar! Petod, hur gjorde du tillslut och hur har det funkat? Jag provar eftersom att jag just nu är i lite samma sits som du beskriver med leriga markförhållande och en ny altan med inglasning på gång...
2 svar · 7,6k läst
H
huggan: [citat] Låter rimligt.
5 svar · 1,6k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: platta för en altan lät lite väl tycker jag ? Beror lite på marken iofs, är det lättgrävt/funkar med borr så skulle jag tycka att plintar på frostfritt djup borde vara tillräckligt ? /K
1 svar · 1,8k läst
A
Apansson_: [citat] Jag bor utanför Göteborg. Jag hade en tanke om att köpa 700 plint och prova denna skurupborr. Samt gjuta en fot runt plinten.
6 svar · 1,4k läst
J
jWalker: [citat] Var och bytte idag och det blev A2 skruvarna för 99 kr för 250 st. :thumbup: Blev överraskad av priset då andra A2 låg på +300 kr per ask.
25 svar · 14,5k läst
·
engs
engs: Jag körde med Kärchers egna medel i år, la på det mix mixmunstycket, borstade med en skurborste (onödigt kanske) och sedan altansnurran och sen spola av alla rester. Sen såpa på det. (Om detta sen är rätt eller fel vet jag ej). Förra året använde jag Combiclean och tyckte den tog betydligt bättre än Kärchers medel, kommer använda Combiclean igen nästa gång.
2 svar · 7,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: Någonting ditåt. Jag har blandat sådana och ungefär hälften så breda för att få lite liv i det. Tips, när du ändå håller på: 1) Det kan vara klokt att låta överliggaren luta lite utåt så att vattnet rinner av. 2) Det kan vara klokt att lyfta den nedersta ribban lite så att man kan skotta ut snö under staketet.
6 svar · 10,6k läst
·
C
civjohan: Nu har jag lagt ut före- och efterbilder på bloggsidan: https://www.byggahus.se/bloggar/civjohan/3998-trdgrdsprojekt-klart-freoch-efterbilder.html
21 svar · 13,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.