Hejsan,

Jag håller på med ett trädäck som är tänkt att vara 11 meter långt längs med huset och 5,40 djupt.
Bärlinor 45*170. Reglar 45*170 med cc 60. Trall 28*145
Jag har satt första plintraden 1 meter ut från huset och därefter är det ca 2,2 meter till nästa plintrad och därefter ca 2,2 till yttre plintraden. Ca 1,7 mellan plintarna längs med bärlinan.
Reglarna som har måttet 5,40 är fästa i fasaden och därefter ligger de rakt ut med ett litet överhäng på slutet.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag är en orolig själ och vill absolut att det ska vara stabilt och hålla. Känns väldigt stumt nu men vill ändå dubbelkolla med er kunniga om mina mått är okej innan trallen kommer på. Blir lättare att ordna eventuella fel nu :-)

Med vänlig hälsning,

Detta kommer att hålla utan problem vid normal användning, ska du ha en fest eller liknande så kan man kanske känna av lite rörelse och detta beror på bärlinan, men som sagt inget att oroa sig över.

Tack för svar.

Beror det eventuella svajet på för klen bärlina kontra avståndet mellan plintarna? Vill gärna lära mig mer.
Jag titta på en tabell om jag läste den rätt skulle jag vara inom marginalerna men jag är nybörjare och lär mig som sagt gärna mer.

Tänkte på ytterliggare en sak. Nu har jag satt vinkeljärn men borde det inte vara lika effektivt att skråskurna reglarna i bärlinan? Jag ser inte vart det ska kunna komma när trallen är på.

Avståndet mellan plintarna är det som gör att du egentligen skulle gått upp en dimension.

Att skråskruva funkar utmärkt, nästan all kraft är ju som du säger vertikal och dom kommer inte röra på sig.

Jag är ju lite nojig nu för att det ska svikta och dumt att jag inte kolla en extra gång angående grovleken på bärlinan innan jag börja men det vet jag till nästa gång jag ska bygga nåt :-)
Tack för svar återigen.

Jag tror personligen inte att det där kommer att hålla värst bra😁😁 Du har alldeles för långt mellan plintarna enligt tabell. Du skulle haft Max 1200 emellan istället för det du har nu.
Tror de flesta håller med om att du borde göra om om du nu inte hunnit på få trallen så slipper du problem. Gör om gör rätt är nog bra ord för detta.

Jag skulle inte göra om detta med dessa dimensioner och avstånd.

Vilken tabell tar du dina värden från Götne?

huggan skrev:
Jag skulle inte göra om detta med dessa dimensioner och avstånd.

Vilken tabell tar du dina värden från Götne?
Illustration av dimensionering för konstruktionsvirke med plintar och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som att han eller hon borde palla under bärlinan men en marksten under varje bärlina mellan plintarna.

Götne skrev:
[bild]

Känns som att han eller hon borde palla under bärlinan men en marksten under varje bärlina mellan plintarna.
Vet inte vad det är för program du har där men använder man denna:

http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Så får man följande dimensioner:

Golvreglar: 45*170 C18
Bärlinor: 45*170 C24 eller 45*195 C14

Tveksamt att tryckta reglar är klassade så högt som C24 men som jag sagt innan detta är ett väldigt litet steg under vad han borde ha vilket inte alls kommer märkas om man inte är många eller det blir rikligt med snö.

Tänk på att man dimensionerar sådant här för att hålla vid ett extremt tillfälle som inträffar en gång per 50 år.

Nja, men du sa trots allt att hen borde ha grövre bärlinor och att det kan svikta!!!
jag tror det är en stor risk med den konstruktionen och att den bör åtgärdas så att det inte brakar. Låt säg att det är fest på ca 20 pers vilket inte är orimligt.
Tänk på det.
Illustration av konstruktionsvirke i två fack med märkta bärlinor och val av fri längd 5.4m för dimensionering av takstolar.
Skapa konto

Under en meter!!!

Götne skrev:
Nja, men du sa trots allt att hen borde ha grövre bärlinor och att det kan svikta!!!
jag tror det är en stor risk med den konstruktionen och att den bör åtgärdas så att det inte brakar. Låt säg att det är fest på ca 20 pers vilket inte är orimligt.
Tänk på det.
[bild]
Kan du skriva vart du använder för program? För du kan omöjligt ha rätt indata.

Svikt har man i alla bjälklag och blir man aldrig av med. Dessutom att tro att 20 personer är en belastning som gör att balkarna brister är grovt felaktigt. Oftast är det bruksgränstillstånd som blir dimensionerande och inte brottgränstillstånd vilket innebär att du har långt över normal belastning innan detta kollapsar. För att du ska få ett brott krävs att alla laster inträffar samtidigt och egentligen inte ens det räcker eftersom man använder diverse säkerhetsfaktorer.

Vet inte hur mycket du kan om hållfasthetsberäkningar men den som gäller nu är beräkningar enligt EuroCode 5,

Formel för hållfasthetsberäkning enligt EuroCode 5 skriven på rutigt papper.

Där gk är egenvikten, qk den nyttiga lasten och s är snölasten. Gamma och psi är säkerhetsfaktorer.

Redigerat:
Skärmdump av en app för dimensionering av svenskt trä med navigeringsmeny och bild på staplade träbjälkar.
Skapa konto

Svenskt trä menar att det ska vara 0,96 mellan plintarna!
Hur mycket ska det vara enligt dig då?
Om det nu är 1,7 så är det ju en otrolig skillnad? Det måste du väl hålla med om?

Om du har tittat på min länk så skickar den dig till Svenskt trä's hemsida där man också kan dimensionera. Problemet här är att vi inte kan gå efter dessa blint då Ts har tre plintrader samt fäst i fasad vilket inte dimensioneringsprogrammet kan hantera. Varför det skiljer så mycket på deras App och dimensionering på deras hemsida är nog för att den har mycket mer begränsad indata och att det ska vara lättare att dimensionera för amatörer och då väljer dom att ligga ännu mer på säkra sidan.

Men som jag sagt innan, detta kommer hålla utan problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.