G
geoham: Det jag var rädd för hände, en hel del ogräs som växer mellan springorna nu. Någon som har en bra idé på hur man får bort dem? Mvh Georges
9 svar · 10,9k läst
·
thomas33
thomas33: Om ni köper en markis med kassettlåda, kommer den avvikande färgen enbart synas när markisen är utfälld och inte sticka ut. En mörkgrå gör det mörkare i rummet, medan en ljusgrå kommer att se blekt ut. Lite färg lyser upp, men om det skall vara något du är svag för, är nog vitt det bästa valet. Med en silvergrå kassett.
3 svar · 2,6k läst
E
eddiw: [citat] Great, då kör jag vidare nu och låter allt vara som det är :) Tack för svar!
11 svar · 3,7k läst
Anna_H
Anna_H: Oj, den här hade jag glömt. Det blev gräsmatta, och istället blir det trädäck bakom klippan, så utnyttjar vi tomten bättre :-)
6 svar · 28,3k läst
T
Tiger79: Nu beskriver du inte hur det gamla däcket är gjort men jag hade tagit bort trallen innan jag reglat på...
1 svar · 2,5k läst
maah
maah: Tycker planerna verkar bra och genomtänkt. Genomför planerna och skicka upp lite bilder här :)
1 svar · 3,4k läst
·
maah
maah: Ska det vara oisolerat så är det tryckt som gäller. Limträ till stolpar är lite overkill, duger gott med vanliga stolpar. Antingen färdiga eller som du skruvar ihop själv.
1 svar · 2,0k läst
holmberg87
holmberg87: Det blir bra det där, men skruva även ihop 45x95orna med varandra med vanlig skruv och ev lim, så du får en stolpe som du sedan fäster i skon.
21 svar · 14,8k läst
G
GladaSnickaren: Förstod jag det rätt att du ska ha både bärbjälkarna och golvbjälkarn i 45x195 virke? Varför har du inte bärbjälkarna längs långsidan med huset?
1 svar · 1,6k läst
·
chaser
chaser: [citat] Vatten, el och avlopp är framdraget till bjälklaget. Får se om det blir mitt projekt att hjälpa till med attefallet.
8 svar · 2,6k läst
·
M
murmil: Ahh, hade för bråttom och såg medlemsåret istället - men iallafall länge sen. Blev (är) det bra?
8 svar · 21,4k läst
holmberg87
holmberg87: Ingen fara med trallskruv om stolparna är stabila. Det blir ju ingen belastning heller direkt så kör med trallskruv de gör dom flesta
132 svar · 22,4k läst
·
M
Markus P: Ok, det här börjar bli en riktig monolog, men jag fortsätter min tänka-högt-serie. Jag skippar ramen runt huset enligt bifogad ny bild (ritade ut några trallbrädor runt husets framkant). Frågan återstår dock, vilken bredd ska jag räkna på trallbrädorna när jag lägger dem kloss intill varandra? 120mm? 122mm? Någon erfaren byggare som lagt många trädäck som vågar sig på en
2 svar · 1,1k läst
·
L
lmoberg: Ska bygga ett trädäck där det kommer ställas en pool. Trädäcket blir 6,5x3m, poolen är 244cm i diameter och väger ca 2500kg. Vilket ger 4,68kvm och en vikt på ca 550kg/kvm. Däcket kommer byggas som en egen enhet men byggas bredvid befintlig altan samt nivån mellan mark och fasad på huset inte ger utrymme till kryssbjälklag kommer däcket bli på plintar med nedsänkt bjälklag. Hur
0 svar · 3,8k läst
G
GladaSnickaren: Eftersom inte frosten blivit något problem, så slås ett tak upp på en av altanen... [bild] [bild] [bild] Fick till avvattningen på ett smidigt å bra sätt.
11 svar · 4,8k läst
·
S
sengångaren: Jag ska lägga en terrass med sågad skiffer. Terrassen avslutas med en stödmur av gjuten betong på ca 40 cm. Utanför muren kommer det att ligga jord. Muren syns aldrig utan har bara till uppgift att hålla bärlagret på plats. Skifferstenen kommer att ligga ovanpå stödmuren. Nu till min fråga: Hur ska jag ansluta mellan stödmur och skiffer? Jag tänker att det är dumt att "limma" fast
0 svar · 1,0k läst
F
fredand44: Hej Tackar för svaret. Nej pengarna spelar inte så stor roll. Anledningen att jag frågar är för att det är lättare, för mig, att balansera en 145 och väga in den i våg än med en 195 mot väggen . Jag var lite otydlig i rubriken, sorry. Mvh Fredrik
2 svar · 921 läst
kimf
kimf: [citat] Det är ingen dum idé alls faktiskt!!! Räcker kanske till och med att bara lägg lite plastfilm eller en gammal pressening under för ogräsets skull. Räcker inte storleken för pallarna, då kan jag ju bara göra ett mellanrum mellan. Grymt bra och enkelt tips bernie
2 svar · 4,0k läst
K
KennieM: Blev så här:
7 svar · 9,8k läst
·
K
B
bridgeman: Har en eventuell lite dum fråga men här kommer den! På tomten står ett förråd som skall höjas upp ca 30cm, idag har de tidigare ägarna redan höjt upp med hjälp av stödben på plintarna ca 35cm. Min fråga är kan man gräva en bit ner runt plinten och sedan sätta ett gjutrör och gjuta ihop denna med befintlig plint, borra hål i den befintliga och sätta några armeringsjärn? På
0 svar · 2,6k läst
·
K
Katarina Lorenius: Min Siio-behandlade altan har blivit väldigt grön och smutsig under vintern. Vad är bästa sättet att få det snyggt igen? Vill ju inte gå på med högtrycken och förstöra allt...
0 svar · 2,2k läst
R
roli: Allt går att göra av det du beskriver, vilket som blir bästa lösningen hos dig är svårt att säga då vi inte vet förutsättningarna, t.ex inga bilder. Men jag skulle försöka använda mig av matningen från ditt astrour. Då får du ju en automatik även på altanbelysningen.
1 svar · 5,7k läst
S
shomakie: Men det står trappklinker. Klinker klarar ej att belastas utan att den är fäst stumt mot ett underlag. Men de är väl bara att testa 😀
5 svar · 3,4k läst
·
C
carlotto: Hej Jag ska bygga ett trädäck uppe på ett berg, som jag också ska bygga en Bastu på 2x3 m Jag kommer att sätta en bärlina på 45x195, som kommer att stå på plintar med stolphållare ner mot berget som ligger runt 40 till 100 cm ner. Här kommer jag att borra ner stolphållaren i berget och använda kemankare. På de andra "bär" ställena så ligger berget mellan 5 och 20 cm ner, så
0 svar · 1,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är snart 11 år sedan Mats loggade in senast så jag tror utsikterna tyvärr är små för att du ska få något svar.
4 svar · 7,6k läst
A
AfrooDite: Har sökt och läst många trådar, men inte riktigt fått grepp om ämnet. Idag är finns tryckad trall med cc60 reglar. Ovanpå detta har jag tänkt lägga trossbottenskivor och foam för att sedan avsluta med ett vinylgolv av klickmodell. Självfallet blir det både varm och kallt i detta rum då det är oisolerat underifrån, men kommer det påverka plastgolvet mycket? Finns det andra bättre
0 svar · 1,1k läst
J
Jith: Ingen?
1 svar · 3,4k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, det kan man göra. Anticimex eller dylikt ingår i många villaförsäkringar. Vi använde dem när vi flyttade in och hade fullt med getingbon på vinden (gubben som kom sade spontant att han inte sett så många getingar på de trettio år han arbetat). Men idag så hade jag använt Myrr. Går lika bra och är enklare än att ringa och behöva passa en tid. Om man bara ser ingången
4 svar · 24,7k läst
·
A
aweste: OK, tack! Då provar jag att reklamera. Misstänkte också att trallbrädan går att pressa rätt. Virket är köpt på en lokal byggmaterialfirma som brukar ha bra grejer.
2 svar · 7,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.