O
Othahaiti: Lägg ut en stege och pricka rätt med fötterna på stegen. Brukar tvätta taket på "farmors" hus på sommaren stående på stegen. Det taket har legat där så länge jag minns, vlket är +50år.
5 svar · 7,8k läst
D
Daniel Svensson: Jag tänkte ta en följdfråga här. Har läst att när altanen byggs på mark, så sägs det att den ej behövs förankras i väggen utan står stabilt ändå. Mina bärlinor går från hus och ut, 4 plintar per rad, för trallen skall ligga det samma, tänkte mindre skarvar. Nu kommer 2 hela rader bärlinor ligga rakt i plintskor, samt alla längst in vid hus, medans dem yttre raderna skall ha
3 svar · 12,2k läst
·
F
fredand44: Detta är nya stolpskor så det borde ju finnas anpassade tycker jag.
5 svar · 2,6k läst
B
boobadja: Bra tips! Tack för hjälpen, det ska jag testa.
5 svar · 9,4k läst
·
H
huggan: Jajamensan.
18 svar · 4,0k läst
·
K
Keld: Det finns lediga hål på undersidan:)
7 svar · 5,6k läst
·
K
Keld: Lägg en förstärkning på undersidan, 78 cm med 28mm kommer att svikta. Och det är extra viktigt i en trappa med rätt dimensionering, då man oftast "väger" mer när man går i en trappa, särskilt när man går neråt. Limma/skruva ihop 2 brädor så blir det nog bra.Det behöver inte vara hela sträckan.
1 svar · 1,5k läst
A
AndersS: Du fäster ju en bärlina i väggen med jämna intervaller eller så ligger golvbjälkarna på t.ex. plint med tvåmetersavstånd så det är ingen risk att en 195'a går av. Dimensionen här är för att undvika svikt i golvet, så det skulle hålla med tunnare dimension.
5 svar · 2,6k läst
N
najks: [citat] är det inte lika enkelt att bara figursåga ut för stolparna då, och fästa dem i regelverket under? har en fris/ram eller vad det kallas runtomkring hela altanen, för att snygga till det hela sett från utsidan
3 svar · 12,6k läst
·
O
Oddbod: Nej, så länge som du inte ska ha en tät konstruktion.
6 svar · 4,5k läst
B
Byggroos: Hittar inte någon överliggare till mitt nybyggda staket. Staketet har 70 stolpar så att lägga på 34x120 blir för stort och jag kan inte hitta lite rundad 34x90 överliggare eller handledare som det kallas ibland. Är det någon som vet? Tacksam för all hjälp
0 svar · 2,0k läst
S
sblixten: Nu skall jag köpa trallvirke och blir förundrad vilken djungel det är! Vad är detta för konstig bransch där det inte finns en bra klassning för kvaliteten. Jag börjar undra om det är bara för att förvilla och kunna ta ut högre pris eller om det verkligen kan vara så komplext att det inte går på ett bra sätt. Antal kvist och sort på denna finns men inte hur tätvuxet, vilken del
0 svar · 1,7k läst
maah
maah: Du ska ha singel just för att det är dränerande. Det är 50/50 om man behöver markduk eller inte. Jag har byggt två gånger utan och det har gått bra. Samtidigt är kostnaden för en markduk i sammanhanget väldigt liten. Singel behövs inte under altanen.
2 svar · 4,8k läst
P
Anonymiserad 122206: Hej, är det någon som har testat tvåglaspartierna från Mekoflex? Jag har för ett par år sedan köpt deras vanliga partier och är nöjd med dem. Vi var lite oense kring leveranstidpunkten till att börja med, men de var oerhört hjälpsamma när vi insåg att vi pratat förbi varandra, så jag kunde montera när jag hade tänkt, i övrigt tycker jag att jag fått mycket för pengarna. Nu
0 svar · 3,6k läst
J
Jogöwa: Tankevurpa, helt rätt. Ditt blev klockrent och därför kör jag 2st 45x90
4 svar · 4,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Ja, men det bökiga för dig är ju att du har ju skiffern att lägga om också.
3 svar · 2,5k läst
·
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Ingen aning. Varierade i högen dessutom...
37 svar · 9,2k läst
·
L
Liemannen: Timell alltså. Här googlar man fram en lösning, så blir man anklagad för att titta på tv.. Men håller med, den lösningen borde funka.
9 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Jag ser inte riktigt hur du skulle kunna ha vattenburet där. Om det bara kopplas till hustets värmesystem, så kommer det att frysa sönder. och du skriver glykolblandat. I så fall måste du ju ändå ha ett lokalt värmesystem. Ex. elpatron som värmer glykolen. Då kan man lika gärna lägga elslingor där ute. Om det skall fungera, och inte vara totalkatastrof vad gäller värmeekonomi, så
2 svar · 5,7k läst
·
Bart
Bart: Här kan du hitta bra med info: https://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenorer/231569-slutagrav-och-markskruvar.html
2 svar · 9,6k läst
S
Susanna999: Är det någon som provat infärgning av marksten? Vår marksten har blivit så solblekt där de förra ägarna har haft ett växthus. Lite sugen på en liten budget renovering i form av CHRYSO RENOCRETE, färg grå men hittar direkt inget om det på nätet. Funderar på om jag ska köpa en provflaska på 1 liter och prova! Någon med erfarenhet?
0 svar · 2,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Ställ badet på backen och bygg trallen runt om. Då blir det lättare att kliva i och ur också.
1 svar · 2,0k läst
S
Stoney: Vi flyttar snart in vårt nybyggda hus och ska du bygga altan. På denna altan tänker vi oss en pergola som kommer att sitta infäst mot själva huskroppen och mot ett förråd. Jag behöver konstruktionsförslag på hur jag på snyggast möjliga vis löser uppfästningen mot hus och förråd. Ska jag bara fästa en regel i huskroppen och bara använda beslag till stödreglarna i förrådet
0 svar · 4,2k läst
·
H
Hallerudsbo: Hej Jag kör cosa 30 ca 30 st i min altan har lyst i 2 år nu utan problem kanon fint
3 svar · 1,9k läst
D
Danm: Det blir till att hyvla ner den. Det är ju inte så många mm.
12 svar · 8,0k läst
·
D
daugaard: jag grävde bort matjorden, en spade grus 4-8mm, sen på med en trädgårdsplatta. la plattor typ cc 1,5m under hela altanen utan att mäta in höjden på dom. sen borrade jag in en maskinfot (m16 gängstång med fot) i bärlinorna vid varje trädgårdsplatta, så kunde jag enkelt justera in höjden på trädäcket och har även möjligheten att justera om det rör sig i framtiden. har haft
30 svar · 19,6k läst
·
P
pianist: Tusen tack för svar!
27 svar · 19,0k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: [citat] Klockrent! En sån blir det :)
7 svar · 4,1k läst
·
Satsuki
Satsuki: Kan du inte barabsätta på en topp på stolpen? Typ i metall eller plast så det blir lätt att spola av, eller som skiten rinner av utan att gegga fast sig?
6 svar · 12,9k läst
·
F
fsn: [citat] Det är ju bara att vända på det. Tre bärlinor (skulle gissa på 45x195) varav sen innersta är skruvad rakt i sockel. Reglar 45x145 vinkelrätt från huset cc60. Och din bättre hälft har rätt, det blir betydligt bättre längs huset. Ge det en vecka till och hon skall ha en fris med.
7 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.