Karl_Pedal
Karl_Pedal: Hur långt ned på bärlinan går stolparna och vad är se satta med för sorts skruv? Mycket frågor nu :)
21 svar · 21,2k läst
·
J
Jag_kan: Hej! Jag har terassmarkiser som är cirka 9 år gamla. Markismotorerna är Somfy Altus 50 RTS 25/17. Markiserna har alltid fungerat felfritt, men nu har två av dem börjat kärva. Det går att köra ut markisen utan problem. När man ska köra upp markisen händer inget om man inte hjälper till med handkraft. Problemet syns på denna video: https://youtu.be/DcNFc8OZWes Finns det någon som har
0 svar · 1,5k läst
N
najks: Undrar lite över vilket CC-mått man bör köra om man skall bygga vindskydd/insynsskydd på sidorna av altanen? Tanken är att ha dem 10m i djup, och med en höjd på ca 1 - 1.2m Tänkte ta och sätta 45x70 på tvären, så att bredden inte blir mer än 45mm / djupet 70mm Hur långt bör man som max ha mellan stolparna? Vi kommer sätta ribb med ca 5-10mm mellanrum, liggandes
0 svar · 2,6k läst
B
BrunoDanielsson: Just det, där det höga partiet tar slut, slutar även altanen. Där kommer jag gjuta ner plintar i marken för resten av staketets längd
3 svar · 2,0k läst
M
Miashus: Är det någon som rekommenderar den nya sortens golv som är någon mix?! Av plast?.., Vi satte innan i trä, men hu vilket underhåll
3 svar · 2,0k läst
·
raveper
raveper: Det blev 45*170 c24 på cc60
32 svar · 31,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: Men då kanske vi kan få veta hur det blev ;) Finns ju inga foton :)
15 svar · 15,8k läst
P
Anonymiserad 169483: [citat] Hej Det du ser på tvären är ju egentligen ingen bärlinor. Den sitter bara med skor förankrad i bärlinor om du förstår? Jag tror det inte är några problem. Känns stadigt som fasen. Äsch man lär sig med tiden :)
11 svar · 2,0k läst
·
maah
maah: Varannan går att skruva igenom takstolen, dom andra 2 skråskruvas.
8 svar · 4,7k läst
·
leby
leby: förlänga altanen ut över slänten? Gräv ur andra sidan och gjut en mur och en platsbyggd stooor grill?
6 svar · 1,7k läst
·
J
JohanFrick: Hur mycket ska man gräva ur?
3 svar · 2,9k läst
B
bjogul: [citat] Åt rätt håll, men alltså inte hela vägen fram. Folk brukar ju sätta upp väggar och tak i trä till sina soptunnor men behovet finns kanske inte till grillarna?
6 svar · 8,4k läst
·
T
Troberg: De runda stenarna funkar bra att kanta rabatter med, så kasta inte bara bort dem.
9 svar · 4,3k läst
·
H
huggan: Att bara lägga det löst funkar jättebra när däcket är så pass stort. Att använda bärlinorna under golvreglarna är ett jättebra sätt att komma upp i rätt nivå. Så kör du på som du tänkt.
1 svar · 2,2k läst
Oldboy
Oldboy: Japp. Kärnvirke. Tror inte det har ngn nämnvärd betydelse om det är gran el tall. Med 2" tjocka plank av kärnvirke, (på reglar cc 60 cm), som oljas varje år så bör det stå sig uppemot 30 år.
2 svar · 10,1k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/283308-kinderagget-3-saker-i-en-choklad-avloppet-overraskningen-sprangningen-leksak-trappen.html
1 svar · 3,2k läst
MmeMim
MmeMim: Det försvåras ju lite av att som du säger så ligger dörren högt över marknivån. Tror det är svårt att själv få till eller tänka ut en snygg lösning och en amerikansk veranda i luften ser nog konstigt ut. Det är ett vackert hus och vackra fönster vid markplan på baksidan. Går det bygga altan/veranda på baksidan (kanske halva öppen och halva med tak) och låta den löpa runt på
5 svar · 6,0k läst
·
N
SBH: [citat] gjort liknande satte läderbit där gångjärnen är. läderbiten lite bredare gångjärn,
3 svar · 2,5k läst
·
GoForIt
GoForIt: Hej! Hur hade ni tänkt värma upp? Vad finns för tak?
1 svar · 4,5k läst
A
Arne999: Några alternativ. Två rör är ju enklast möjliga lösning men kanske inte så stabil.. alternativ 2 blir ju mkt stabilare men kräver nått fäste på räcket samt att man sätter ihop rören på nått sätt... kommer ju kosta på betydligt mer hur man nu ens löser det.... alternativ 3 med ett rör in till berget igen blir ju oxå stabilt men återigen detaljer som ja inte vet hur ja ska
1 svar · 2,2k läst
·
B
Boende45: Jag skulle gissa att Napoleon (kanadensiskt märke) idag håller något högre kvalitet vad gäller hållbarhet än Weber. Kvalitet kan mätas på olika sätt. Weber har insett att det inte gynnar deras lönsamhet att dras produkter håller i 20 år. Den här upptäckten gjorde Weber för ca 5 -7 år sedan, deras grillar efter det har inte samma kvalitet som tidigare. Kvalitet kan också vara att
205 svar · 72,6k läst
·
maah
maah: redigerat inlägg som hamnade fel
11 svar · 7,1k läst
M
Malinandersson86: Nix vi behöver tydligen bygglov för räcket som hamnar 3,6m från huset. Nybyggnadskarta och hela kittet. Tror bygglovet hamnar på ca 7000kr Och det för det del av räcket som hamnar mer än 3,6 från huset. Så alltså för ca 8m räcke på ca 90cm, galet
2 svar · 2,1k läst
J
jakthund: Aha, Bra tips! Tack! :)
6 svar · 2,4k läst
maah
maah: Du behöver ha plintar på frostsäkert djup som stöd för stolpar och skenorna till skjutdörrar.
5 svar · 6,2k läst
maah
maah: Jag hade gjort som raveper föreslår. Öka bredden på bärlinan med hjälp av en trallbräda på 28mm. Att du förlorar infästning vid fönstret kan du kompensera genom en stående regel mot plattorna under. Det blir säkert tillräckligt stabilt ändå om du fäster så nära fönstret som möjligt ändå, men det är lätt gjort att kila in en stående regel där.
2 svar · 4,8k läst
·
S
shomakie: Poolplåt som man kan rulla ut.
4 svar · 5,2k läst
·
P
Petter Forsen: Jag hade skruvt den infe stolpskon i den undre regelparet, om inte bredden passar så kanske en justerbar stolpsko vore ett bra val. Men det ser även utt som stupröret är i vägen för att nå väggen.
8 svar · 4,0k läst
·
L
lottaar: [citat] Det blir svårt att få till en lutning från byggnaden på den sidan eftersom hela huset står i en sluttning, men det har klarat sig utan fuktproblem i snart 200 år, kanske delvis för att marken lutar rätt ordentligt nedåt på övriga sidor. Jag har även lagt ett nytt dräneringsrör utmed husfasaden där uteplatsen ska vara för säkerhets skull så nu ska det nog klara sig i
4 svar · 3,5k läst
N
najks: [citat] jag tänkte som på första bilden jag la in, dvs som en ram runtom.. borde räcka med 45x145 vill helst inte göra det besvärligt för mig, eftersom det ska fraktas med båt ut till en ö och sommarstugan.. det är mycket därför som jag väljer marksten och stolpar istället för tex justerbara plintar
8 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.