Altan & Uteplats
yeeah: [citat] Gjöt en 10 cm platta, murade upp med 19 cm leca i H form. Har i veckan gjutit en platta ovanpå, tänkte göra "hjärtat" i påsk.
fsn: [citat] Så du menar alltså att glasskivorna är 50mm tjocka? Det är ta mig fan säkerhetsglas på riktigt det.
Petter Forsen: Kortsiktigt tänkande tycker jag, trä och sten rör sig på olika sätt och då kommer stenen inte ligga still. Använd istället trät till att få ett jämt pakat sten 0-8, gör det ordentligt en gång med bra resultat istfället för att behöva göra om det.
para: Kör tryckt virke till reglarna och tryckt trall över sen, det blir väl enklast och tåligast? Trallrutor medför bara massa fula skarvar och det finns väl ingen fördel med att lägga obehandlade reglar?. Trallen kan du lägga i hela längder så slipper du skarvar. Hur ser det ut vid balkongdörren? Öppnas den innåt/utåt? Går den fritt om du höjer upp golvet?
Siouxsic: [citat] Duktigt och modigt gjort! dessutom riktigt snyggt o mysigt samt bra att återanvända saker. Två saker jag nog tänker sno rakt av: 1. Bordet Även jag undrar hur värmen i bordet är gjort, infravärme säger du, är det inte lätt att man bränner sig på benen? 2. Kaminen!! Jag förstår att du kapade ett fat, hur fik du ihop den sen? Satte fast den på typ en telefonstolpe? Riktigt
Daniel__s: ångra mig ska fästa bärlina lite längre ner i lättbetong med skruv från esseve som heter heavy load , bör fungera lika bra
crazytok: Skall lasera min altan i sommar har jag tänkt. Den är från början brunimpregnerad men har nu ett år senare förlorat hela sin lyster som den hade när den var nylagd och fin. Har kollat runt på vad som finns och kan inte bestämma mig för vad jag skall använda. Finns egentligen ganska dåligt med information utav folk som har gjort det med dagens produkter. (hittar mest inlägg som är
JPA666: Jag oljade inte in dem men jag la en betongplatta under samt en bit takpapp under vangstycket.
defrost: [bild] Ena sidan sitter fast i husvägg Trall 45x145
Holmspel: Så länge det finns en luftspalt har jag tänkt vid mina altanbyggen. Själv har jag ca 1 cm.
Toggah: Hjälper det med ventilationen? Terrassen kommer alltså att ligga under marken och tänker om den kan andas ordentligt, har tänkt lägga marksten under reglarna.
mangewella: Hej, vi är i full fart med att se över och fixa tomten på mitt hyfsat nyinköpta radhus. Det första vi ska göra är att bygga en träaltan istället för tråkiga mossiga stenplattor. Tomterna mellan husen ligger i etapper vilket innebär att ens grannens tomt ligger lite över vår tomt. Detta har skapat en jordsluttning. För att förhindra att jord och skit ska rulla ner på vår altan
Åsa Lund: [bild] Nio år gammal altan Vanligt tryckt virke Såpad två till tre gånger per säsong
hantverkare1: Jag brukar köra vanlig svart örnpapp under trallen i uterum. Särskillt när man isolerar med cellplast så man slipper se det vita när trallen torkar isär.
hantverkare1: Alltid hela längder om det är under 5,40. Sätt stolparna med ca 1m mellanrum så bör det vara ok.
fsn: [citat] Absolut sladd på kap & ger och jag är inte heller helt förtjust i sticksåg utan sladd. Men jag är kanske för gammal? Har sticksåg och vinkelkap med batteri men det är ena jävla nödlösningar som drar skiten ur ett 4Ah batteri på tok för fort.
SBH: ja funkar det utvändigt. så kör med altas primer. samma produkt namn hela vägen
fsn: [citat] Justerbara är så förbannat dyra. Har alltid kört med fasta och justerat/tryckt det stumt med kil och sen borrat och skruvar med kapad gängstång och två muttrer. Två st/plint, M10 eller M12 FZV. Har alltid funkat men finns säkert bättre sätt.
SBH: [citat] inte vet jag hur det är byggt. skrruv som gått av eller missad skruv lossa trallen. undersök.
Anders214: Efter att ha provgrävt tycker jag att det var förvånansvärt lättgrävt. Tror jag kör med färdiga plintar + gräver bort översta matjorden och ersätter med makadam.
Dräpe: Rekommenderar starkt att köra 28x145 trall, ger ett mer gediget intryck, 28x120 har en tendens att se ut som glasspinnar på en stor altan (enligt mig, smaken är som baken). Du kan även slippa en rad eller 2 beroende på hur stort djupet är. Planera redan nu hur ditt räcke ska se ut så kan du tänka rätt med stolparna redan nu. Fris är snyggt som tusan om du orkar med det extra böket.
Åsa Lund: Om det är en gammal stentrappa som delvis har sättningsskador är det troligen svårt att få det bra med beläggning som klinker på. Trappan sätter sig jättelångsamt och sprickorna uppkommer vare sig det är nu beläggning på eller inte. För att inte motverka naturlagarna kan man skära spår i stentrappan där det ska komma en fog i klinkerplattorna sedan. Har du tur vill naturen som du
Matzeball: [citat] Tack för tipset. Det ser lovande ut.
Petter Forsen: Jag hade gjort alt i en nivå och låtit förådet vara. Nivåskilnader utan räcke o tydlig trappa är enligt mig en stor säkerhets risk specielt i skymmning eller folk med dåligt sende Vad har för nivåskilnad på andra sidan mot asfalten? Håll koll på vart el,tele och vatten avlopp går då ni skall sätta plintar, fick själv flytta tänkta positioner och djup pga el och vattenledning.
dast: Ja, det räcker att skråskruva i trallen / regeln under. Kan kännas lite rackligt i början, men när du får på tak, rutor och sidostycken blir det tokstabilt :)