Hej
Jag ska bygga ett trädäck direkt på mark, med en grusbädd och stenplattor.
När jag nu tar bort gräsmattan så ligger den på ett ganska tjockt lager av sand.

Vad är lämpligast, kan jag lägga markduken direkt på sanden och sen gruset?

Eller bör man först lägga ett lager grus, sen markduk och sen grus igen?

Jag tar tacksamt emot tips, eftersom jag är lite ny på sånt här.

Alt 1

harry73
Man använder bara markduk för att undvika att olika materialer blandas för mycket, så att man kan ta bort det övre materialet utan att det är blandat med det undre materialet.

Markduk hjälper inte mycket mot ogräs eftersom gruset fylls med smuts uppifrån och det kommer att växa ogräs i alla fall om förhållande är gynsamma.

I ditt fall belastas ditt gruslager och marksten knappast, därför trycker du inte heller ner gruset i sanden och kan du även välja bort markduken om du vill. Men det är ingen jättekostnad heller.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Kan man skippa gruslagret helt och hållet?
Är det någon skillnad i bärighet med tanke på stenplattorna, om dom ligger direkt på sanden eller om jag lägger ett gruslager ovanpå sanden med markduk emellan.

Tacksam för svar och tips, eftersom jag inte vet nu om jag ska beställa ett lass grus eller om jag bara kan jämna till sanden och lägga plattorna direkt på.

Trädäcket är ca 80 kvm 16x5 meter.
Jag kommer lägga 3 st längsgående bärlinor av 45*145 och regla emellan med samma dim.
Och sen längsgående 28*120 trall.

IMAG0093.1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:)La upp en bild för att förtydliga, mycket tacksam för tips.

• Gilla
lassekasse
  • Laddar…
Du kan lägga plattorna direkt i sanden, men myror gillar att bo under plattor som ligger i sand kör markduk och sedan 3-5 cm flis så slipper du antagligen myrorna.

harry73
stemag skrev:
Kan man skippa gruslagret helt och hållet?
Är det någon skillnad i bärighet med tanke på stenplattorna, om dom ligger direkt på sanden eller om jag lägger ett gruslager ovanpå sanden med markduk emellan.
...
Allt beror på vilken ambitionsnivå du har och hur underhållsfritt det ska vara. Om du inte tycker att det är farligt med ett myrbo, eller inte tycker att det är ett problem att hälla i lite kokande vatten ibland (om du når dit) är det ingen problem med att skippa gruslägret. Det blir int bara billigare, men också betydligt mindre jobb.

Och ja det finns en skillnad i bärighet mellan bara sand eller sand + grus (duken har ingen konstruktiv betydelse)
Grus har större sten/korn än sand och är kantig. därför hakar stenar bra i varandra och får grus en bättre bärighet (eller större lastspridning). Gruset ledar belastningen ner till sanden, men då sprids belastningen på en större yta, så det blir en lägre belastning per kvm, och den belastningen av gruslagret på sandlagret gör att alla sandkorn trycks bättre mot varandra och det ökar bärigheten av sandlagret.

Men dit trädäck är ingen stor belastning och dina bärlinor kommer att sprida belastningen ordentlig.

Vill bestämt hävda att du får bättre bärighet med markduk än utan. Anta att marken är extra sank på ett visst ställe. Lägger du först markduk, och sedan grus, och skulle råka ställa en platta på det ställe där marken är som mest sank, så kommer markduken ihop med grusets tyngd hålla upp plattan. Hoppas nån förstår vad jag menar. Har sett en bild som beskriver detta nån gång, men hittar den inte..

Skulle tro att den som lägger sagda platta är extra uppmärksam på markens beskaffenhet och är beredd att åtgärda eventuella brister däri.

Faktum kvarstår, att med förhållanden som OP beskriver är fiberduk överflödig.

Svårt att veta hur marken ser ut längre ner..

Faktum vet jag inte, men det lär tiden utvisa. Jag hade kört på markduk och makadam.

Hej!
Jag har gjort liknande trädäck. Jag bor i Norrbotten så jag grävde ur och la markisolering ca 50cm ner. Därefter på med sand ca 30 cm packat med padda. Sen lade jag stenmjöl överst. Mina grannar har gjort lika dant på sina stenlagda garageuppfarter och det ser bra ut. Jag skulle inte hoppa över markisolering då det troligt skulle få tråkiga effekter när tjälen går.

Hej igen, nu börjar det hända grejor... Så här ser ramen ut.
Allt är i 45*145
Bärlinorna har stenplattor på 150cm avstånd och dom ligger med 2500 avstånd mellan varandra.

Min fråga nu är vad som är lämpligt regelavstånd?
Enligt dom tabeller jag hittat så är det 60cm för 2300 spännvid, och 40cm om man har spännvidd på 2600
Blir det bra med 50 cc? om jag lägger ut några och provar så känns det bombsäkert, frågan är om man ev. kan köra på 60cc? eller är jag dumsnål då som vanligt?
Nu har jag bara lagt ut dom, inte skruvat fast ännu.
004.jpg
Skapa konto
005.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Hej!
Tänk på att nästan all trall säljs i 30cm intervaller. så kapar du cc40 eller cc50 så kommer du att få såga en massa och få en massa spill.
Jag skulle nöjt mig med cc60, det är ju inte ett klinkergolv du ska sätta ;)
dvs, cc60 OM du tänker använda minst 28mm trall. Om du av någon anledning väljer att köra 22x95 trall så kommer det att bli gungigt med cc60, då skulle jag köra cc40 istället.

Tack, bra tips. Jag har 28*120.
Jag har trall som är 5,40m, jag får lägga ut lite och mäta så att det blir så lite spill som möjligt.
Hoppas på lite regn i morgon...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.