Ganska lite jobb att lim/skruva på en extra bärlina innan trallen är där om du vill vara lite tryggare. Kanske en 170x22 på varje sida om bärlinan, med lim och frikostigt med skruv hjälper det till bra. Jag tror annars att det inte blir något problem iom att du har 4 punkter för bjälken och klart grovt bjälklag, många hade nog tagit 145x45 som bjälklag och 225x45 som bärlina om man bara skall gå på känsla vill säga.

Ja byggde 93kvm förra året, 2x2,5 mellan plintar och 50cm överhäng. Med 45x170x45x170 och 28x120 trall, finns inte en tillstymmelse till svikt eller svaj på altan

Låter otroligt i mina öron men det kanske funkar. Varför valde du inte att göra det med rätt mått?

Ja det hade ju helt klart hjälpt till.
Borde gå att lägga under bärlinan också så att det blir fler punkter.

Huggis: fast du svara inte på hur du skulle lagt plintarna?
Du har kanske helt rätt med allt men måtten stämmer oavsett inte och jag tror fortfarande att det blir ostabilt.

Götne skrev:
Huggis: fast du svara inte på hur du skulle lagt plintarna?
Du har kanske helt rätt med allt men måtten stämmer oavsett inte och jag tror fortfarande att det blir ostabilt.
Jag har ju sagt hela tiden att det bara är att köra på precis som han tänkt sig.

Har du provat med att ha 50 personer på din altan buspojken?
Sen förstod jag inte riktigt hur du mena.. Har du 2,5 meter mellan plintarna längs med bärlinan?
Blir det inte gung vore alla tabeller vara totalt ute och reser känns det som.

Götne skrev:
Sen förstod jag inte riktigt hur du mena.. Har du 2,5 meter mellan plintarna längs med bärlinan?

Tack för svar alla. Jag har inte hunnit få på trallen än då annat kommit i vägen.
Ser att de flesta anser att det bör hålla utan problem vilket såklart är en skön känsla :-).
Såg också att jag skrivit lite fel. Reglarna är fästa i fasaden sen är första plinten 1 meter ut och därefter är det 2 meter till nästa och 2 meter till sista och ett överhäng på 40cm. Om det nu spelar någon roll.

Med vänlig hälsning

Götne skrev:
När man beräknar lasten så kombinerar man även snölast, så om det ska vara enligt dimensionerat förhållande så bör det vara 3 personer per kvm på golvet samt minst 1 meter snö. Sen kan du själv fundera på när detta kommer inträffa.

huggan skrev:
När man beräknar lasten så kombinerar man även snölast, så om det ska vara enligt dimensionerat förhållande så bör det vara 3 personer per kvm på golvet samt minst 1 meter snö. Sen kan du själv fundera på när detta kommer inträffa.

Är det helt orimligt att det står 4-5 100kg gubbar och dricker öl på samma kvm? Och samtidigt springer ungar och annat runt på resten av däcket. Håller med om att det inte är troligt när det är snö men annars låter det som ett absolut möjligt senario.
Jag har börjat ge med mig för att det ska hålla och inte braka. Men däremot tror jag fortfarande att det kommer att svikta rejält vid belastning och det är värdelöst.
Du har fått ett tips på att förstärka bärlinan. Ett annat tips är att lägga plattor mellan plintarna för att på så sätt få punkter under bärlinan även där. Då blir det som att bärlinan har kortare mellan plintarna och så hade nog jag gjort om du inte lagt på trallen än.
Går ganska fort beroende på hur det ser ut Under och höjden såklart.
Vad säger du om det huggits?

Götne skrev:
Är det helt orimligt att det står 4-5 100kg gubbar och dricker öl på samma kvm?
Som öldrickande 100kg gubbe så måste jag svara ja på den frågan. Det är orimligt. I övrigt får jag hålla med i sak, det är inte roligt med svikt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Götne skrev:
50 personer ? Seriöst ? Samlar ja alla ja känner, min frus och min familj är vi fortfarande inte i närheten av de siffrorna.

2x2,5 har ja mellan mina plintar, inte en tillstymmelse till gung. Om du inte tror mig är du välkommen hit på en kaffe o hoppa lite

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Götne skrev:
Är det helt orimligt att det står 4-5 100kg gubbar och dricker öl på samma kvm? Och samtidigt springer ungar och annat runt på resten av däcket. Håller med om att det inte är troligt när det är snö men annars låter det som ett absolut möjligt senario.
Jag har börjat ge med mig för att det ska hålla och inte braka. Men däremot tror jag fortfarande att det kommer att svikta rejält vid belastning och det är värdelöst.
Du har fått ett tips på att förstärka bärlinan. Ett annat tips är att lägga plattor mellan plintarna för att på så sätt få punkter under bärlinan även där. Då blir det som att bärlinan har kortare mellan plintarna och så hade nog jag gjort om du inte lagt på trallen än.
Går ganska fort beroende på hur det ser ut Under och höjden såklart.
Vad säger du om det huggits?
Nej det är inte orimligt, men nu pratar du punktlast och inte utbredd last vilket är en helt annan sak. Punktvis kan man ha mycket mer last än den maximala utbredda lasten. Så att det står 5 gubbar på en kvm spelar ingen roll i hållfasthetssynpunkt för det håller ännu bättre, problem uppstår som jag sa när man istället står 3 person på varje kvm av hela ytan samt minst 1 meter snö överallt.

Det känns som du har mycket åsikter men inte koll på begreppen i hållfasthetslära.

Jag har aldrig läst hålfasthetslära. Men jag hopoas det blir bra :-)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.