Hej hopp

Har fastnat lite i mitt ribbstaketsplanerande.
Bilden nedan visa hur det ser ut just nu utan överliggare. När överliggaren kommer på plast blir det mellanrum på ca 7-8 cm från sista ribban. Det är så här jag vill ha det. Men hur ska jag göra när jag ska gå från det låga till det höga? Vill inte ha en skarp kant, ytan att det ska gå snett uppåt. Stolparna ska inte vara så höra utan det "höga" ska nog bara vara 60 cm extra. Men saken är den att jag vill ha samma mellanrum mellan sista ribban och överliggaren heöa vägen runt. Har planer på att sätta belysning under överliggaren nämligen.
Här kommer bilden hur det ser ut just nu: Trädäck med ett ofullständigt ribbstaket och metallstolpar utan överliggare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här kommer planen på hur jag vill ha det med de sista ribborna (blå)och med överliggare (röd)
Ett befintligt ribbstaket med påritade planer för blå ribborna och röd överliggare i olika höjder.
Skapa konto

Hur ska jag göra i slutet på ribborna som är i sektionen som sluttar??

Hoppas någon kan hjälpa mig och ha d gott i värmen =)

Jag hade ju personligen inte gjort någon sned övergång, för jag är allergisk mot sådana lösningar. :)
Det hade blivit enklare och mer enhetligt att bara öka höjden vid stolpen

Men ska du ändå ha den sneda överliggaren och kunna sätta lampor under så kanske det går att snedställa även den övre bredare brädan såhär?
Trädäck med horisontell träspaljé och snedställd överliggare markerad med röd och blå linje för att visa höjdförändring och designförslag.
Skapa konto

Joh_81 skrev:
Jag hade ju personligen inte gjort någon sned övergång, för jag är allergisk mot sådana lösningar. :)
Det hade blivit enklare och mer enhetligt att bara öka höjden vid stolpen

Men ska du ändå ha den sneda överliggaren och kunna sätta lampor under så kanske det går att snedställa även den övre bredare brädan såhär?
[bild]
Frågan återstår då hur jag ska fästa ribborna i det snedställda partiet. Funderar om man kan sätta en sned regel mellan låg och hög stolpe så att jag kan fästa ändarna på ribborna så dom blir lite stabilare.

Har själv byggt liknande. Jag skruvade ribbor underifrån upp i överliggaren.
Men för att det ska funka måste man bygga uppefrån och ner.

Har du bild? Förstår inte riktigt hur du menar nämligen =)

Skråade träplank i ett staket med öppen landskapsvy i bakgrunden.
Skapa konto

Det va ju väldigt fel beskrivet av mig, tar tillbaka det jag sa innan. Dom va ju skråade ser jag nu när jag tittar på det :o

Det är inget alternativ att göra som jag gjorde?
Tänkte gjort enligt din idé, men tyckte det var för krångligt med överliggare och vinklar =)

• En nybyggd trädgårdspaviljong med horisontellt orienterade träribbor som vindskydd längs sidan.
    Skapa konto
Blev så här:

• Nybyggd träaltan med sittgrupp och staket mot en bakgrund av gröna träd och ett tak.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.