Hej!
Jag har precis satt en bärlina till vårt uterum på min husgrund som är av gammal betong från 40-talet.
Rekommenderades 10x140 fasadplugg, vilket jag använde.

Jag satte dock inte pluggen genom bärlinan, vilket man tydligen skulle göra utan jag satte den bara i husväggen. Detta resulterade i att jag inte riktigt nådde fram till pluggdelen som expanderar. Istället bytte jag ut 10x140-skruven mot 10x180 (men behöll alltså 10x140-pluggen i väggen), denna skruv går då ända till djupet av en 10x140-plugg och bet tag väldigt bra. Dock börjar jag nu fundera på om det kan bli något problem att pluggen inte sitter i bärlinan utan bara i väggen? Hålen i bärlinan (som är 45x195) borrade vi med 7mm-borr så inget glapp i träet. Skruvarna ligger dock fria bakom bärlinan så att säga (vilken ju ligger dikt an mot vägg).
Kan det bli problem med rost eller liknande för att skruven inte har pluggen runt sig innan den går in i husvägg? Det är det enda jag kan tänka mig skulle vara ett problem? Bärlinan sitter nu som berget i husväggen iallafall..

Skruvarna är av korrisivitetsklass C4..

Redigerat:
Har den dragit så är allt bra. Vatten kan komma in i pluggen också så det spelar ingen roll, det klarar den.

Tack för svar! Jo dom drog som bara den så det är nog inget problem. Tänker även om bärlinan på något sätt fräter på skruven och att pluggen typ skyddar mot det? Det är ju en impregnerad regel.. Dom säger väl att impregnerat trä fräter en del på skruv o sånt.. Kanske inte är något problem?

Redigerat:
Du behöver inte oroa dig.
Anledningen att de är utformade på det sättet är för att det är krångligt att göra som du gjorde, enklare att borra genom regeln och sen dunka på.

Så länge du märkte att skruven drog så är allt frid och fröjd

Kanon, tack för svar :) Alla skruv drog som tusan så bärlinan lär inte ramla ner iaf :)

Hur många skruv brukar man köra med? Jag körde med ett avstånd på 40 cm.. Uterummet är ca 60 meter.. Blir ju några skruv.. :p

Det var ett rejält uterum, 60 meter långt..... Ger ju 150 skruvar.

Hehe menade 6 meter :p

Alltså nu blir jag lite orolig igen, läser både en, två och tre trådar här på byggahus att tryckt virke inte är snällt mot skruv.. Att många skruvar (trallskruv i detta fall då) rostar väldigt fort trots hög korrosivitetsklass p.g.a. att det tryckta virket fräter mycket..

Skyddar inte plasthöljet (alltså pluggen) skruven i detta fall mot det agressiva tryckta träet skruven sitter i? I mitt fall sitter ju skruvarna oskyddade genom det tryckta träet och pluggen kommer ju först i betongväggen.. Det här är ju bärlinan in till vägg och jag vill ju inte att den ska rasa ner om några år för att fasadskruvarna rostat..

Det kommer inte bli några problem!

Dessa skruvar är dels av bra mycket grövre gods och kommer dessutom inte att utsättas för väder och vind som trallskruv gör.

P Patrik Lidstedt skrev:
Det kommer inte bli några problem!

Dessa skruvar är dels av bra mycket grövre gods och kommer dessutom inte att utsättas för väder och vind som trallskruv gör.
Nej det är ju förstås sant, men det tryckta virket då, kan inte det få skruvarna att rosta? Läser ju både här och där att ämnena i tryckt virke fräter hårt på skruv.. Är inte väder och vind jag är mest oroad över. Tänker mig att plasthöljet runt skruven skyddar skruven en del, vilket jag nu saknar då.. Men jag oroar mig i onödan alltså? :P

Det finns säkert tusentals bärlinor där bulten går igenom och pluggen sitter bara i betongen för det är den klassiska metoden med franska skruv som de flesta använder. Metoden att ha pluggen även i virket är ganska ovanlig.
Har bultarna dragit så kan du slappna av.
Är du fortfarande orolig kan du skruva en kontrollbult på synlig plats i virket och kolla varje år tills dina barn blir gamla.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns säkert tusentals bärlinor där bulten går igenom och pluggen sitter bara i betongen för det är den klassiska metoden med franska skruv som de flesta använder. Metoden att ha pluggen även i virket är ganska ovanlig.
Har bultarna dragit så kan du slappna av.
Är du fortfarande orolig kan du skruva en kontrollbult på synlig plats i virket och kolla varje år tills dina barn blir gamla.
Great, då kör jag vidare nu och låter allt vara som det är :)
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.