Har just behandlat altanen vid sommarstugan med tralltvättmedel och sedan högtryckstvätt med altanmunstycke. Det är ett tryckimpregnerat däck från 2011.
Däcket blev som nytt när jag gått över med sandpapper för att ta bort resta fibrer sedan det torkat i solen. Nu är frågan hur länge däcket behöver torka innan jag kan olja in det?
Har ju kört högtrycksvatten mot det så jag antar att det trängt in ordentligt. Solen torkar ytan, men hur är det med fukten inuti visavi olja?

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Strunta i olja och såpa med grönsåpa istället. Olja gör altanen mörk.

• Gilla
segv och 2 till
  • Laddar…
OK, jag har letat efter instruktioner och det närmaste jag kommit är:
- Blöt ner däcket med vatten
- Spruta på en blandning med såpa/vatten i proportionerna 1:4
- Gnugga med skurborste
- Spola av med vatten
- Låt torka

Har också sett varianten:
- Blanda citronsyra i en hink vatten
- Spruta såpa på däcket (direkt från såpflaskan?) (En flaska till 40 kvm altan)
- Blöt skurborste i citronvattnet och gnugga ut såpan
- Låt torka in (dvs utan att spola av)

Frågor:
1) Hur är det man gör? Det är ju rätt olika...
2) Hur sprutar man på rätt mängd såpblandning? Hur mycket såpa skall det vara?
3) Skall man skölja med vatten efteråt eller inte?

Grummes hemsida står det så här:
Trätrallar på balkongen eller altanen skrubbar du snabbt rena med såpa. Blanda 1 dl såpa med 10 liter vatten och skura.
Här är det bra mycket mindre såpa men det anges inte till hur mycket det räcker....
Och det verkar mest vara för underhållsrengöring.

Jag drar ut 4-5 flaskor på min 40kvm altan. Gnuggar in det med en borste och spolar av sen. Detta efter att jag skurat med trallrent.

Jag tycker inte du behöver fördjupa dig i vad som är mest korrekt. Du finner din egen lösning. Ditt däck är ju med högtryckstvätten nu rent. Då kan du spruta ut lämplig �� lösning såpa; spola däcket dagen efter. Då har däcket sått en snäll, vänlig behandling.

De första åren skurade jag mina trädäck med såpa, därefter högtryckstvätg och såpa igen ... jättejobbigt! Numera använder jag såpan som infettning på rent däck. Trädäcken är nu 12 år, solgrå och fina.

Vad sprutar ni med?
Jag köpte en c:a 2 liters sprutflaska av butiken där jag köpte rengöringsvätskan.
Den skulle vara jättebra att lägga på medlet med...
Men det visade sig:
1) Om jag fyllde till max och pumpade så pyste trycket ut genom nån övertrycksventil och det hände inget alls när jag skulle spruta.
2) Så jag hällde ut hälften för att få större luftmagasin och pumpade tills övertrycksventilen aktiverades. Men det räckte bara till sisådär 10 s sprutning med lite dimstråle, sen måste jag pumpa igen. Hann väl en halv bräda per pumpomgång...
:mad:
Skall det vara så eller fick jag ett måndagsexemplar?

PS:
Vad betyder lämplig �� lösning? (två svarta romber med ett frågetecken inuti)
DS

Redigerat:
Såpan kommer ju med ett hål i flaskan, använd det och skura sen ut den.

OK...
Så här:
- Skvätt ut såpan på våta plankor
- Gnugga ut med skurborste
- Spola av med vatten?
- Låt torka

Mitt golv är c:a 15 kvm så med din dosering (4 l per 40 kvm) skall jag spruta ut 1,5 flaskor såpa, eller hur?

Har aldrig kört med såpa förr. Hade en oöppnad grönsåpaflaska i skåpet efter att hustrun sett något om att man kan skura golv inne med såpa, men det blev aldrig gjort...
Kanske skulle använda den (alltså lite lägre dos än du använder) och kolla resultatet?

Är hemma ett tag nu så det blir tidigast om nån vecka eller två...
Under tiden är golvet obehandlat efter terrasstvätten och högtrycksborstningen.

Låter bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.