holmberg87 holmberg87 skrev:
Jaha sorry då missförstod jag. Mot stolpskor brukar jag ha 2st franskor diagonalt sedan ankarskruv i resterande hål
Där sade du något intressant, som jag tror jsg hört förut "diagonalt ". Så verkar proffs göra. Men vill man inte få skruvskallen vinkelrätt mot stolpsko-läppen kanske gärna med en bricka?

Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Kör på ditt förslag om du har det hemma, det kommer att hålla. Jag har använt mig av genomgående 12 mm bult +mutter i mina stolpskor vid altanbygget.
Det förbandet är ju inte dumt. På så vis kan du ju alltid efterdra och spänna åt om man vill eller behöver. Virket riskerar ju aldrig att spricka. Smart!

F fredand44 skrev:
Där sade du något intressant, som jag tror jsg hört förut "diagonalt ". Så verkar proffs göra. Men vill man inte få skruvskallen vinkelrätt mot stolpsko-läppen kanske gärna med en bricka?
En bricka fyller ingen funktion om du har en stor skalle på franskan. Förutsatt att din stolpskor inte har större hål än franskan skalle eller nära lika stor.
Diagonalt gör att stolpen inte kan vicka.
Typ såhär;
O
.. O

En bricka fyller ingen funktion om du har en stor skalle på franskan. Förutsatt att din stolpskor inte har större hål än franskan skalle eller nära lika stor.
Diagonalt gör att stolpen inte kan vicka.
Typ såhär;
O
.. O
Aha, men ändå vinkelrätt in i träet.

Japp, vinkelrätt in i trät så hela skallen klämmer mot skon.

Skruvat man på skrå dvs ej vinkelrätt så använder man nog inga skor utan vill få vinkeln på skruven att hålla lite extra. Men inte i det här fallet☺

Japp, vinkelrätt in i trät så hela skallen klämmer mot skon.

Skruvat man på skrå dvs ej vinkelrätt så använder man nog inga skor utan vill få vinkeln på skruven att hålla lite extra. Men inte i det här fallet☺
Tackar för det klargörandet!

Och enormt tack till alla som diskuterat här i tråden.

Mvh
Fredrik Andersson

Det blir bra det där, men skruva även ihop 45x95orna med varandra med vanlig skruv och ev lim, så du får en stolpe som du sedan fäster i skon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.