Hej, bor i en lägenhet där vi lagt trall för en vecka sen. Har reglat upp det på betonggolvet med 45x70 reglar, så där e 45mm hålrum under reglarna typ. Hur som helst börjar det komma ganska mycket getingar som verkar nyfikna på att bygga under trallet... vi tänkte ta tag i det direkt innan dem bygger bo. Vad tycker ni man kan göra? Finns det spray som gör att dem inte vill gå dit eller liknande? Isåfall vad? Eller något annat man kan göra? Tacksam för svar :)
Trallgolv på balkong med reglar under och två svarta trädgårdsstolar, belyst av små lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade getingar som landade på trallen och kröp in under nedersts panelbrädan. På några veckor ökade antalet snabbt!

Jag strödde "MYRR" där dom landade så dom fick pulvret på "tassarna". Nästa dag hade dom burit ut alla död puppor på trallen och sedan dog dom ut.

Ring Hemförsäkringen och se om det ingår.

Nomor kom hem till oss och sprayade ett pulver där getingarna kröp så drog dom med sig de in i boet. Alla borta på några dagar.

edit: Förlåt läste inte tillräckligt noga, men låter de stå kvar ifall de visar sig att dom byggt bo.

harry73
Tror du att de bygger bo där, eller skrapar de av lite av träet för att bygga bo nån annanstans?

Pecee skrev:
Ring Hemförsäkringen och se om det ingår.

Nomor kom hem till oss och sprayade ett pulver där getingarna kröp så drog dom med sig de in i boet. Alla borta på några dagar.
Ja, det kan man göra. Anticimex eller dylikt ingår i många villaförsäkringar. Vi använde dem när vi flyttade in och hade fullt med getingbon på vinden (gubben som kom sade spontant att han inte sett så många getingar på de trettio år han arbetat).

Men idag så hade jag använt Myrr. Går lika bra och är enklare än att ringa och behöva passa en tid. Om man bara ser ingången så kan man strö eller blåsa in: tag ett "elrör" eller dylikt, stoppa en papperstuss ca 5 cm ner i röret, fyll med myrr, lägg an mot ingångshållet och blås in hela laddningen med en kort skarp stöt. Med 3m rör så når man alla hål/bon under takfot o dylikt. Tar 5 minuter och alla getingar är döda efter max 3 dagar.

• Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.