V
vectrex: Så länge underlaget är så pass bra som du skriver så ser jag ingen anledning till att välja de stora plattorna. Hellre fler för ett stummare bjälklag med mindre svikt. Sen är det ju mer jobb ju fler plattor du har att få dem i samma plan. Själv har jag aldrig byggt altan direkt på marken (beroende på att mitt hus är högt jämfört med omgivande mark). Så jag har bara erfarenhet av
1 svar · 1,2k läst
Tomture61
Tomture61: Ok
21 svar · 45,0k läst
·
Tomture61
21 svar · 45,0k läst
·
K
Kallebo: Det kan jag skriva under på. Vår trall är som sagt så gles att man kan tappa ner en iPhone mellan springorna, men löv och tallbarr ramlar fint ner mellan när det blåser ;)
15 svar · 33,3k läst
·
B
Beachboy72: Har fått ett svar från en byggvaruhandel som haft kontakt med en konstruktionstekniker. Enligt honom så går det bra med 45x120 OM man har en bärlina längst ut på 90x450mm. Utan bärlina så måste det vara 90x225, men då måste det vara ordentligt förankrat i betongen. Frågan är ju då, är det skillnad (med förutsättning att allt sitter fast i betongen som sten) att istället för
5 svar · 7,4k läst
·
M
Mekarn: [citat] Ja precis det var det jag tyckte oxå rent logiskt. Så får det bli :) Tack för svar!
2 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Hoppsan, är det därför vi har fem uteplatser? Bara några stolar och ett enkelt bord på varje ställe, och inga trädäck. [citat] Måste du lägga trädäck då? Man kan sitta och sola, dricka en kopp kaffe och äta lite grand även med gräs under fötterna. I vilket fall som helst skall ni väl först "provsitta" några olika ställen, innan ni låser fast er.
2 svar · 1,6k läst
·
J
Jarlsgård: [citat] Det är rätt utfört, det ska man göra :)
7 svar · 1,7k läst
J
Jotsat: Hur många behöver du?
2 svar · 1,4k läst
·
R
roli: Albinson har inte varit aktiv på forumet sedan nov 2012 så chansen att få ett svar därifrån är nog liten....
2 svar · 3,2k läst
larsbj
larsbj: Finns väl säkert många lösningar. Ett alternativ skulle vara att lägga reglar och trall på det. Kanske det lättaste sättet. Ett annat alternativ är att dra plant med sättsand och lägga plattor/sten. Lite svårare och troligen dyrare. Blir tillsist en smaksak.
1 svar · 1,1k läst
·
A
abel48: Blev inget bös av sticksågsbladen heller. Är inte alls som o stå med fogsvans då blev man fort en snögubbe.... Anders
15 svar · 8,6k läst
M
Mats i Hjuvik: [citat] Tack. Så om jag räknar med 4% krympning så borde golvet sjunka 13 mm, viket är ganska mycket att ta "höjd" för vid inpassning av bärlinorna.
4 svar · 3,6k läst
·
Kretikos
Kretikos: Köp en rulle syllpapp.
1 svar · 3,6k läst
H
Helena467: Den har jsg inte kommit i kontakt med innan. Påminner till utseendet om Draper Family Design Plus och det är den eller en från Riviera som vi väljer mellan nu. Men den från Riviera är med takprofil och plåttak och Draper är kassett.
2 svar · 2,6k läst
A
anki61: Vi planerar att bygga en pergola i anslutning till vårt fritidshus. Vi behöver rejäla vindskydd eftersom Huset ligger på en udde vid havet. Vindskydden bör helst vara genomskinliga och lätta att ta bort. Vi spånar lite på att bygga spaljéer med polykarbonat mellan som kan fungera som väggar. Min fråga är hur man ska kunna fästa dessa på ett enkelt sätt och vilket
0 svar · 3,7k läst
·
ghoti
ghoti: Ska sägas att jag varken är snickare eller konstruktör men ja, med den lasten skulle jag inte våga annat än att sätta stolparna i plintar. Tillverkare av köpeplintar brukar dessutom rekommendera att sätta stenplatta under plinten om lasten är över 400 kg för att sprida lasten över större yta. Finns det någon med rätt kompetens här som kan kommentera det hela?
3 svar · 1,7k läst
maah
maah: Köper du en byggsats så följer det med plåtprofiler och tätningslist för anslutning mot befintlig vägg. Du måste ta bort lockpanelen där tak och vägg möts för att det ska fungera.
1 svar · 7,6k läst
M
MaWer: Eskilstuna. Taket hamnar på husets kortsida så snö från taket slipper jag.
2 svar · 3,1k läst
T
Tosse: https://www.byggahus.se/forum/attachments/sp-228-nviddstabeller-jpg.87867/ 145 bör räcka. T.o.m. 120 ska räcka på 1,90. 170 verkar overkill.
1 svar · 5,4k läst
B
Bandvagn: Tack!
2 svar · 7,6k läst
PAF
PAF: Jag valde 45x195 på bärlinor och 45x145 på golvreglar. Inre facket har spännvidd på 1800 och yttre 1600. Har inte lagt färdigt golvet ännu men stabilt är det utan tvekan. Med 34x145 bör ditt bygge bli rejält stabilt.
11 svar · 6,7k läst
·
B
b8q: Inga trallproblem här. Det är vanligt tryckimpregnerat trä som blivit silvergrått med åren, och som endast såpbehandlas 1-2 gånger om året. Däremot blir bord och stolar (i nåt antracitgrått plastmaterial) väldigt varma.
2 svar · 1,3k läst
Zenon
Zenon: Vi ska nu investa i en divan soffgrupp / soffa till vår uteplats, jag har letat efter någon som har ett högt ryggstöd, men verkar ej finnas? :(
0 svar · 510 läst
torbeno
torbeno: Varför tänkte jag inte på det ... tack :-)
2 svar · 8,8k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: [citat] Plasten hade jag sen innan. Som jag skrev i min andra tråd så var det en rad sammanträffande som gjorde att jag la plast. 1. När jag gjorde min grund till stugan så avslutade jag med plast och grus för att hindra fukten att gå upp i trossbotten. 2. När vi byggde lekstugan la vi plast i grunden. 3. Jag var hos en bekant som bygger ett rum i en timmerlada och där las också plast.
4 svar · 5,1k läst
·
N
Nils82: Nope
4 svar · 2,8k läst
·
N
4 svar · 2,8k läst
·
L
Lovan83: [citat] Jag lyckades hitta en tillverkare av utrustningen som används av bl.a. moelven. http://dynalyse.se/sv/precigrader/ De använder precis de metoderna som du beskrev med att mäta resonansen och densiteten för att avgöra E-modulen. Då känns det onekligen mera befogat att faktiskt välja C24 över C14. De hade även en (död) länk till ett dokument från United States Department of
7 svar · 32,4k läst
·
T
tomli: Tack för input. Ja, det är ju en sorts T-profil, fast med ytterligare metallbit för att fästa regeln på. Kan ju lösas som föreslaget, med svetsning också. Det jag tänkte var om detta var någon form av produkt som fanns på marknaden, men som jag inte lyckats hitta eftersom jag inte visste vad vad jag skulle söka på. Oavsett, dessa är ju säkerligen ganska gamla så lösningen får
3 svar · 4,8k läst
·
A
AndG: [citat] Just dessa är köpta på Hornbach, kostar strax över 50kr st. Finns liknande på Bahaus och Biltema för ungefär samma peng.
27 svar · 9,5k läst
·
R
ramini: Hej, tänkte be om lite hjälp här. Är på gång att bygga en "pergola" över terassen, dvs ett tak för att skapa skugga. Måtten är ca 8,5 x 6m och ena kortsidan fästs i fasaden. Ramen kommer bäras av 3 stolpar längst långsidorna. Skuggan skapas av ribbor - 45x45 reglar som skruvas under ramen med 45mm emellan ("varannan luft") - helst parallellt med kortsidan. Den yttre kortsidan skall
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.