Är det någon som har erfarenhet av Bauhaus markiser? Vi funderar på om vi vågar köpa en därifrån (med motor...) är 1/3 av priset så....

Har någon koll på hur de är efter ett år eller 2?

Vad gäller markiser så är min erfarenhet att det inte lönar sig att köpa billigt, dålig väv och dålig dukspänning...

Hej,

Är själv i solskyddsbranchen och kan tyvärr bara tillägga att det finns ett skäl varför dessa markiser är såpass billiga. Till att börja med är de tillverkade av det klenaste stålrör / fästen man kan bygga med (för att dra ner priset). Vikarmarna är oftast försädda med en klen vajer istället för kjedja eller förstärkt spectraband. Pga detta får armarna betydligt kortare livslängd och kommer inte att "fälla ut" markisen rakt år efter år. Tygerna på dessa markiser är ofta lokala kinesiska som är av låg kvalité, dvs att sömmar släpper och tyget bleks 5ggr fortare än de tyg markiser av kvalité använder (i huvudsak Italienskt tyg).

Frågan du alltid skall ställa dig är. Hur kommer du använda din markis? varje dag, eller då och då. Hur många år skall du ha den? 2 år eller 20år.

På din fråga hur den är efter 2 år så säger min erfarenhet att den fortfarande kommer fungera, dock kommer tyget se ganska tråkigt ut.

Helt enligt min erfarenhet, bytte ut våran Rustamarkis nu efter 2 år. Skillnad i nyans på duken mellan ovan/undersida var helt enorm, fint mörkblå på undersidan och grå på ovansidan....

Skulle inte heller köpa en markis på Bauhaus, är allergisk mot säljare som inte kan något om det de säljer.

Är ganska restriktiv med att köpa saker jag själv inte vet så mycket om på nätet men vill tipsa om det stället vi till sist valde att köpa våra markiser på.
Hittade ett företag som heter webbmarkis.se och bestämde mig för att ringa. Kom i kontakt med Bert ,som det visade sig hade varit i branschen sedan barnen Hedenhös var små. Han kunde svara på alla mina frågor i alla fall och kom med en hel del goda råd. Ett annat stort plus var att de skickade vävprover vilket gjorde det lättare att se hur det skulle bli när det var klart.

Det var inte vidare svårt att montera själv heller då webbmarkis hade bra monteringsanvisningar på sin hemsida.

Michael

Det här var ju länge sen, 14 år. Så intressant att veta hur det blev. Är markiserna kvar i bra skick? (Jag ska troligen beställa från webbmarkis.se snart)

Bosse

S
M murmil skrev:
Det här var ju länge sen, 14 år. Så intressant att veta hur det blev. Är markiserna kvar i bra skick? (Jag ska troligen beställa från webbmarkis.se snart)

Bosse
14 år? Vad snackar du om. De skrev det här 2009, alltså 8 år sedan.

8 eller 14 år spelar nog ingen roll, Bauhausmarkisen är nog på tippen i vilket fall.

Ahh, hade för bråttom och såg medlemsåret istället - men iallafall länge sen.
Blev (är) det bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.