Fånigt med film, men vad gör man, den fanns där :-)

På filmen ser ni tillhäger en klippa, mitt i bild en sten som sticker upp, en är så vitt jag vet urberg den också. I detta "hörn" ska det byggas ett trädäck, ca 10-20 cm lägre än klippans högsta punkt. Knäckfrågan:
Jag vill ta bort allt gräs ner till nakna klippan. Maken tycker det är onödigt och vill bara lägga på en markduk och lägga lite sten på den. Han tänker sig sedan att gjuta fast hållare för reglarna i betong där det behövs.
Jag hävdar då att dels kommer det inte att fungera, ska vi ha markduk måste ändå gräset bort och hela duken täckas med något, dessutom blir trädäcket mycket högre än vi tänkt om han ska gjuta något.

Orsaken till hans tanke är förståss att det är han som åker på att ta bort gräset, som är väl inflätat med ljung- och tallrötter, jag klarar inte av att få bort dem, såga nere på klippan går ju inte, och yxa kan jag inte hantera pga besvärliga händer.

Hur tycker i att vi ska göra? Några idéer om hur vi gör det enkelt för oss?
På brädhögen ligger ett par blå stolpar, dessa går att använda som grund om man vill, de var reglar under vår gamla altan.

<iframe src="https://www.facebook.com/video/embed?video_id=530073880361321" width="640" height="480" frameborder="0"></iframe>

Så länge reglarna som skall vara underlag till trädäcket går en bit över mark så att markfukt inte blir ett problem, spelar det väl ingen roll om det ligger täckduk med lite singel på under trädäcket?

Och det är ju det som är knäckfrågan, trädäckets yta ska vara ca 10, max 15 cm över nuvarande gräsmatta. Det får bli bra klena reglar om de ska gå fritt från gräsmattan. Gjuta in stolpskor och lägga in reglar lär ju bygga i alla fall 20cm, då hamnar vi över klippan.

Bästa svaret

Du löste problemet själv. Finns det inte plats, är det bara att gräva.

Det finns kanske någon variant av reglar som bara bygger 12 cm (3 cm för trall) men de reglarna får sitta väldigt tätt.

Jfr med denna fiffiga dimensioneringsguide. http://petersprojekt.se/bygga-altan/altandimensionering

Jag vet, jag är ju en besserwisser, jag behöver bara hjälp att bevisa det för den envisa maken som tvingas ta bort rotjäklarna :banghead:

För övrigt kan vi bara glömma att ha både bärlina och reglar över varandra, det blir ju 30 cm högt om man använder 45*145, då hamnar ju hela klippan under trädäcksnivån. Det som är aktuellt är någon form av ramverk isåfall.

Redigerat:
  • Gilla
martnor
  • Laddar…
Hur blev det till slut?

Oj, den här hade jag glömt. Det blev gräsmatta, och istället blir det trädäck bakom klippan, så utnyttjar vi tomten bättre :-)

• Gilla
Mickehn84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.