Hej!

Jag har byggt altan utan markduk och singel. Jag kollade bilder på min tomt från förra året och fick en chock när jag såg hur mycket ogräs som fanns där. Nu ser jag också att det finns mycket ogräs under min altan dock inget som växt mellan brädorna (än). Kommer ogräset att dö? Det kommer nämligen igenom lite sol genom kjolen så jag misstänker att de inte kommer dö men förhoppningvis inte heller växa lika mycket som förra året. Hur illa är det ha ogräs under sin altan när det gäller exempelvis insekter etc? Har jag tabbat mig eller övertänker jag?

PS Ursäkta några privatabilder, råkade ladda upp dem och tydligen kan man inte ta bort bilder som laddads, urlöjligt!

/GH

• Vit husfasad med altan, före och efter bilder med ogräs under altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp, mörkt golv och en köksö. Oavsiktlig bild, ej relaterad till altanbygge.
    Skapa konto
  • Nybyggd altan i trä utan markduk på sluttande tomt med hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nybyggd träaltan vid en vit husfasad utan markduk med synligt ogräs under.
    Skapa konto
  • Altan byggd på höga stolpar utan markduk med synligt ogräs under, intill en vit villa i skymningen.
    Skapa konto
  • Hus med altan och omgivande oönskad vegetation på tomten, synligt ogräs under altanen.
    Skapa konto
  • Privat bild av ett par som tar en selfie framför en vägg med stenmönster.
    Skapa konto
  • Påbörjat bygge av en träaltan med stolpar och bjälklag, utan markduk och synligt ogräs under.
    Skapa konto
  • Barn i bilbarnstol klädd i mönstrad hatt och jacka, med uppsträckta armar och en bok i knäet.
    Skapa konto
  • Nybyggd altan under konstruktion med synligt ogräs runt stolpar och utan markduk.
    Skapa konto
  • Altan under konstruktion utan markduk och singel med synligt ogräs under.
    Skapa konto
Redigerat:
I min värld är det ingen fara alls, särskilt inte med den höjden. Ligger ju inte dikt an mot marken direkt :-). Snyggt bygge! :)

Harald Boye skrev:
I min värld är det ingen fara alls, särskilt inte med den höjden. Ligger ju inte dikt an mot marken direkt :-). Snyggt bygge! :)
Tack Harald! Altanen svärar inte på vänstersida. Där är den cirka 50cm från marken..

I värsta fall så kan du ju alltid öppna lite och ansa sedan krypa in med markduk och skotta över lite singel på duken.

Rejäl altan, där blir det säkert många sköna middagar. Du kan ta bort bilderna så länge som det finns redigera som val på ditt inlägg. Be moderatorn annars. Det är nog ingen fara med ogräset.

Du behöver imte göra ett skit, hade varit skillnad med en altan på 15cm höjd, det behöver ju bli djungel därunder innan det tittar fram, och det tror jag att det aldrig blir! :)

Nu har det faktiskt börjat titta fram ... 6st blad sticker upp och antar att det kommer bli mer.

R
Ett alternativ är ju att bekämpa ogräset med ogräsättika. Du kan förmodligen hitta hål där en trycksprutas munstycke kan föras ned/in. Men det blir ju ett återkommande jobb så i längden lönar det sig förmodligen att öppna upp och få in markduk.

• Gilla
geoham
  • Laddar…
Vad det dom privata bilderna anbelangar, så tycker jag det bara är trevligt att se ansiktet på den som skriver :thumbup:

• Gilla
Ammmi och 2 till
  • Laddar…
Det jag var rädd för hände, en hel del ogräs som växer mellan springorna nu.

Någon som har en bra idé på hur man får bort dem?

Mvh Georges

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.