921 läst ·
2 svar
921 läst
2 svar
Snåla in på bärlina
Hej
Bygger altan där jag kör 195*45 på bärlinorna.
I huset kommer jag fästa bärlinan i betong i ca 13 m
Kan man gå ned i dimension på denna bärlina till tex 175*45 eller kanske tom 145*45 förutsatt att man fäster bärlinan med kanske cc 60?
Vad tror ni?
PS betongen jag fäster i är en mur/sockel huset står på ca 200cm tjock.
Mvh
Fredrik
Bygger altan där jag kör 195*45 på bärlinorna.
I huset kommer jag fästa bärlinan i betong i ca 13 m
Kan man gå ned i dimension på denna bärlina till tex 175*45 eller kanske tom 145*45 förutsatt att man fäster bärlinan med kanske cc 60?
Vad tror ni?
PS betongen jag fäster i är en mur/sockel huset står på ca 200cm tjock.
Mvh
Fredrik
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Säker inga som helst problem men dom pengarna du sparar på att gå ner i virkes dimension tappar du säkert på att köpa flera av tex essve fasadplugg. Och så slipper du borra så många hål i väggen / grunden....
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Hej
Tackar för svaret.
Nej pengarna spelar inte så stor roll.
Anledningen att jag frågar är för att det är lättare, för mig, att balansera en 145 och väga in den i våg än med en 195 mot väggen . Jag var lite otydlig i rubriken, sorry.
Mvh
Fredrik
Tackar för svaret.
Nej pengarna spelar inte så stor roll.
Anledningen att jag frågar är för att det är lättare, för mig, att balansera en 145 och väga in den i våg än med en 195 mot väggen . Jag var lite otydlig i rubriken, sorry.
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara