Altan & Uteplats
sblixten: [citat] De där distanserna är bredare än virket vilket riskerar att det kommer vatten ovanpå dem.
Mixi: Hade i princip bestämt mig för att plana ut helt så hittade jag dessa bilder. Såg ju inte alls så tokigt ut. Hmm http://enockssons.se/galleri/villa-larod/ Är inte främst kostnaden som spelar in utan största problemet är nog gångvägen vi har längs tomten som också lutar lika mycket. Vill inte ha någon insyn från den. Planar vi ut tomten kommer gångvägen ca 1 m högre än tomten.
PappaMicke: Hej, har kollat runt lite på nätet efter bra och prisvärda gasolgrillar. kom in på sidan egrillen.se och fick syn på ett märke som heter KOBE. Tydligen är det deras eget märke och den ser väldigt trevlig ut men problemet är att den inte finns i några butiker för att klämma och känna på och hittar inga recensioner om den på nätet heller. är det någon här inne som har eller har
Strip: Nja, alltså sväller träet så finns kanske en risk att skruvarna går av? Det är ju riktigt skitmaterial i franska skruv. Men har du gjort både med och utan mellanrum kan du väl rapportera i denna tråden om några år, så har vi ju facit :)
Leif i Skåne: I mitt tycke är detta högsta kvalité . Dessutom behöver du inte bry dig om ´glad eller ledsen gubbe´ kvistar är från färska grenar och då det inte finns en svart ring runt kvisten kommer den inte ett lossa och falla ut. En sådan här bräda slår sig inte. Superb. Avstånd mellan årsringar tyder på Värmland/Dalarna/nedre Norrland.
Hejhopp573: [citat] Oj skulle klicka på "svara" här, men det blev ett nytt inlägg i stället :rofl:
Naturliv: Jag håller också på att läsa på om uterum, tak och taklutningar eftersom jag så småningom kommer att bygga ett uterum. Vilken taklutning du behöver ha beror på flera faktorer; plasttakets tjocklek, väntade snömängder och vilket utseende du vill ha. Det ska ju passa till de hus som finns i närheten. Ett svar jag har fått om taklutning är att det helst ska vara tio graders lutning
yonna: Ok - det blir att börja med 1-2 extra tvättningar/år med såpa. För att inte riskera rutschkana brukar jag ha en trasmatta på gångstråket på vintern och det ser ju inte så kul ut men det är effektivt.
DanielA80: Blev klar idag, här är lite bilder :) En dag grävning, en dag med underarbete och stommen, sen la vi själva trallen på ett par timmar. [bild] [bild]
huggan: Lägg inte makadamen plan utan skruva bara en stående regel på bärlinan där nivåskillnaden är större alternativ ha däcket med fall om det inte är för mycket. Mer än 2 cm per meter tycker jag inte du ska bygga.
MarMatFil: Tanken är att den ska vara traditionell utan tak över. Trallvirket ska vara 28x145 så jag antar att det styr något hur djupa stegen blir...
mickeselvin: Jag gjorde så här. Bara en ram och stenarna ligger lösa i den så att det går lätt att flytta vid behov. Hade lite tur också att det passade mer eller mindre på centimetern :) Denna lösning gjorde också att grillen blev superstabil som en bonus.
Bockstensmannen: Ja det är blandat, lerjord eller packad makadam/gammal uteplats. Så där det är packad makadam/bärlager tänkte jag bara sätta tillbaka en 50x50 platta sedan uppepå den ta en betongplint som man fäster träbalk direkt i. Finns sådana plintar med uttag för ett par olika balkar ca 25x25cm 10-15cm höga i betong. Det andra verkar bli jordborr/sen balk/stolpe rätt ner i gropen tillsammans
danielswe: Tack för all hjälp☺. Tror ni detta skulle kunna vara ett allternativ. Nedersta spikläkten är aldeles ovanför grunden, så panelen ligger ca 17cm över grunden. Luftrummet varierar mellan 1-2,5cm. Kan man lägga kilar el liknande mellan panel och grunden. Så att man skruvar fast bärlinan genom panelen och in i grunden?
BirgitS: Man ska alltid ta in minst tre offerter för att kunna bedöma vad som är ett rimligt pris. Normalt timpris för en snickare i Stockholm är nog 500-600 kr/timme men vill du ha det gjort med kort varsel och mitt i semestertider kan det nog gå upp. Sen tycker jag det är väldigt förvirrande när du blandar orden balkong och uteplats eftersom för mig så är balkong något som är minst en
Bernieberg: Ja då kanske man kan klara sig utan. Ser det snyggt ut ändå? Tradigt om man ser lite drevremsa och stomme under tröskeln. Jag tycker att bleck, vattbrädor eller annan lösning ofta bidrar mycket till att det ser snyggt ut. Kanske att det ger ett mer välbyggt intryck eller nåt.
basseman: Beijers sumobrottare kan säkert hoppa hopprep på altanen :)
Trasselkalle: Vi kommer ha en fast dagbädd mot vindfånget som också hjälper till att hålla saker stilla iom att jag fäster den i marken också. Jag kör på med 'bara' dessa skruvar. Det blir så pass stor kontaktyta samt många infästningar över den att jag lugnat mig lite nu.
Kallebo: Nejnej, det beror ju helt på förutsättningarna. Där vi bygger hus har de lämnat ytan där vi ska ha altanen fri och lagt gräsmattan 20 cm högre. Tanken var att regla upp luftigt med 145 NTR-A reglar på plattor och få altanen i nivå med gräsmattan igen. Men i sista stund så ändrade sig tanten och nu blir det ett trappsteg ner istället. Men där altanen på bilden byggdes fanns det
ricebridge: [citat] Tack. Men sydväst är bättre, för då får ni kvällssol. Oftast är det ju eftermiddagar och kvällar man är ute.
BirgitS: [citat] Man behöver inte bygglov om det är minst 4,5 meter till fastighetsgränsen. http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/ Så hur långt är det från där du vill sätta upp ett insynsskydd till där föreningens fastighet (tomt) tar slut? Däremot behöver nog styrelsen godkänna det (skriftligt). Staket har en genomsynlighet på minst 50%
WarHawk: Är det ett rimligt alternativ att byta ut mot limträpelare och fästa mot betongplattan med stolphållare? https://www.beijerbygg.se/store/privat/f%C3%A4stdon/byggbeslag/stolpskor/stolph%C3%A5llare-f-bult?artikel=474009
slacker: Någonting liknande typ Essve Cutters Corrseal 6x120 skulle jag anse vara mer än tillräckligt.
thomas33: Välkommen till ByggaHus! JABO har något liknande http://www.jabo.se/se/sortiment/r%C3%A4cken/raeckesserie-arnoe/ men billigare om du sågar eller fräser själv.
huggan: Nej du behöver inget lov, bygg så mycket du vill. Det är när man hamnar på höjder över 1 m över mark man kan behöva ansöka om bygglov.
MikaelJacob: [citat] På bilderna på trappan så står de dubbla 45-reglarna på en träkloss (som i sin tur står på trädgårdsplatta). Jag har aldrig sett träklossen där utan det brukar vara trädgårdsplatta och syllpapp. Finns det någon fördel att ha träklossen där?
Marlen Eskilsson: Fixat
rock_fc: Här kan du se bilder på liknande lösning som vi har, med en enkel och funktionell lösning https://www.byggahus.se/forum/threads/tak-under-altan-balkong.197014/
slacker: Det finns ju impregnerat limträ - Jag valde dem till mitt glasräcke på altanen för att slippa precis det du beskriver; kvistar, sprickor och vridningar. Finns på de större byggvaruhuset om jag valde att beställa direkt från leverantör i färdiga längder. Tycker dessutom att dom är snyggare... [bild]