Altan & Uteplats
Andjul: Jag har ett uterum på 30kvm med isolerade dubbelglas runtom och kanalplasttak 32mm . 170mm isolering i golvet (25mm furugolv med balkongmatta på). Vi värmde upp det med 2 gasolkaminer (4,2kw vardera på full effekt) med inbyggda fläktar häromdagen. Började med ca -5 grader och det tog ungefär en timme så öppnar vi upp till huset. I husets anslutande rum eldar vi även med kamin som har
Anderscurl: Golvvärmerören mår nog inte bra av att ligga i det fria i ett år. Har för mig att det stod något om det när vi gjöt vår altan med golvvärme.
varpan1: Verkar märkligt hela grejen. Ska du isolera väggarna också? Ha uppvärmning? Isoleringen i taket lär garanterat mögla i ett omväxlande varmt och kallt uterum. Är det värmeinstrålning du vill åt så häng upp nåt sånt här istället. https://www.hornbach.se/p/solsegel-floracord-hdpe-fyrkantigt-graddvit-360x360cm/6506418/
z_bumbi: Skarva brädorna om du vill ha hela längder. Det låter annars som du vill gör något roligare än att bara ha en stor blaffa av trä så ta tanken om rum med dig hela vägen.
pacman42: Det viktigaste är ju att det lutar så att det rinner av. Men om du skall bygga ovanpå så behöver du ju inte vara så noga... ...men som redan nämnt så bör du ha flytspackel,men tänk nu på att det måste vara armerat och dessutom ha lite tjocklek för att inte släppa, så räkna med några centimeter över hela ytan - minst. Billigt blir det inte. Jag hade skurit ut en ränna som
Bobbobula: [citat] Till skillnad från Kreg's kit så verkar Wolfcraft köra på "vanliga" försänkta skruv, så det borde ju gå fint att köra på Heco's C4 4,5x80 ihop med Kreg's KPHJ920 XL jigg.
Bobbobula: Tjena gänget! Jag ska skruva fast 95x95 stolpar till altanräcke på insida yttre bärlia. Tänkte köra på vagnsbult 10x160. Men blir det starkare/stabilare om man förskjuter infästningen lite jämfört med om man sätter de helt lodrätt? Eller kommer det inte göra någon större skillnad i stabilitet när det kommer till altanräckesstolpar?
Selves: Hej! Jag har sex väldigt fina stenhällar som putar upp ur gräsmattan som små sälar och valar, med vita, svarta och rosa strimmor. En av hällarna skulle jag vilja testa att putsa upp, såsom man gjort med Malmö Stadsbads stenblocksstrand, där var 30:e sten är putsad. Fast jag tänkte inte slipa stenen slät (som Malmöstenarna) utan behålla groparna i ytan men ändå göra ytan blankare,
fredar: Ser att det även finns L-stöd i återvunnen plast. Dyrare, men man kanske tjänar in det om de är lättarbetade?
evoline: [citat] Väcker tråden. Ska hjälpa en att bygga spaljé som insynsskydd och den kommer vara 3,1m i längden med 4st stående 45x70 reglar där ribborna hänger 20cm ut från närmaste regel/infästning. Kommer ribborna vrida sig om man har 90cm mellanrum på reglarna? Ribborna kommer vara 28x45, och 2cm mellanrum i höjd. Ska man köra på 1 eller 2 skruvar till varje regel? Tack på förhand
gemtebo12: Ska till att börja lägga golv men funderar på hur ni gjort mot spårprofilen då inte golvet går under den. Har gjuten platta som profilen står på. Är ett högtryckslaminat så golvet behöver ju lite utrymme att röra sig på men jag tycker inte det blir så snyggt att sluta en bit ifrån. Har ni några bilder eller tips på lister eller nått liknande?
AndersS: Om ts känner sig osäker efter att ha byggt sin altan så kan jag ge återmatning efter 13 år med enbart plattor och ordentligt underarbete så har den inte rört sig något ännu. Hos oss har vi sedan berg 1-1,5 m under markytan.
z_bumbi: Jag skulle fundera på ett skjul för förvaring och då lägga det så ni får en avgränsning, lä och/eller solfälla. Väggen går att måla men eftersom den passar till huset är det också en fråga om att vänja sig.
Laxåplattan: [citat] Det ligger en billig skumplast typ byggmax under och en av de billigare laminatgolven, också byggmax. Vet inte om jag tänkte så noga kring plasten under men kände att det kanske skyddar laminatets MDF från ev kondens underifrån. Bättre det stannar vid trallen som är ventilerad och mer fukttålig liksom. Underarbete av trallen var inte så noga men jag hyvlade av några kanter på
mexitegel: Installera en golvbrunn är inte tillräckligt bra menar du? :D
pacman42: [citat] Jag har inga problem med skräp under trallen, jag har byggt tillräckligt tätt numera.
Jaanus Orusalu: Jag hade samma problem med fåglar som satte sig på altanen och smutsade ner efter att jag hade oljat den. Jag hittade en enkel lösning med en fågelskrämma som faktiskt fungerar riktigt bra utan att störa grannarna. Rekommenderas om du vill hålla altanen ren utan att använda nät eller skräpiga lösningar.
Prodigys: Matjorden kan vara kvar men du ska ju vara medveten om att det kommer finnas risk för sättningar och/eller tjälskjutning. För att minimera det bör du jämna av den kvarvarande matjorden så att du har en så nära plan yta som möjligt, lägg på en fiberduk av minst n2 men gärna n3-kvalite. Fyll sen med ett ganska tunt(10-15cm) lager bärlager(0-32, 0-40 eller motsvarande från närmsta
Isakare: Kan bli väldigt problematiskt om det är byggt så att fukten går upp på vinden via takfoten.
slaffe: Hallå! Har påbörjat liten altan för jag ska ställa mitt spabad på. Byggt 250x250 cc30 med 45x145, trallen blir 28x120. Har tänkt ställa allting på plattor som är 50x50x5. Har grävt ut 10 hål ca 25 djupt. Blev lite fundersam hur jag ska göra nu.. Jag har lagt i markduk så att det täcker botten och sidorna, fyllde hela vägen upp med makadam, gräsmattan är lite i en båge så det
Jansson69: [citat] Ja du behöver helst ha ett täckskikt om ca 30mm speciellt mot formen i utkanten..
MrSweck: Letar efter en ny paviljong men kan inte bestämma mig för vilken typ. Jag är ganska säker på vilken modell jag vill ha... men den kommer med två typer av tak, stål eller polykarbonat. Stål skulle innebära lite mindre underhåll, men vad skulle det innebära när solen ligger på det under dagen? Det är det som hindrar mig just nu. Värme är min ärkefiende och jag är orolig för ett
VLJ: Jag tänker att till ett altanräcke så räcker det med sågad kvalité som du sen slipar fin, alternativt hyvlar med en elhyvel.
Workingclasshero: Som tidigare nämnt, ett par cm under dörren blir bra. Försök få till ett tak så det inte blir så halt. Försök köp en gallerdurk/fotskrapa och fäll in utanför dörren. /W
Workingclasshero: Markisväv alla dagar i veckan! Min markis hänger ute 4 månader om året och har hållit i 21 år. Sömmarna började gå sönder för 2 år sen. Markisväv är kungligt bra! Polaren provade att ha det som separationsmatta under gruset på gångstigen, men var inte genomsläppligt så gruset rann bort.... Persiennfabriker brukar även göra markiser, de syr efter ritning. /W
EmanuelHult: [citat] Jag är ganska säker på att det är betongplattor att döma av en av bilderna från mäklarannonsen men dom ser nästan målade ut. Frågan är om det går att måla dom med något eller om det bara släpper.
Peter321: Perfekt tack båda, nu inhandlat 160 meter som ska förvandlas till spjälor. 😀
J-banan: [citat] Gäller du hittar perfekta 45 reglar som är jämna och raka