Hej
Vi bor i ett suterränghus men svartmålad plåt på övre plan och betong på nedre. Vi skulle vilja bygga en pergola stommen som ger illusionen av att nedre våningens vägg är förlängd ut som en pergola stomme.

Jag såg ett konto på Instagram som satte cellplast och sedan putsade stommen. Är det genomförbart? Eller ska man använda fibercementskivor?

• IMG_6667.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6668.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6669.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6670.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6676.jpeg
    Skapa konto
varför inte bygga perlarna av betong från start

M maria01 skrev:
varför inte bygga perlarna av betong
M maria01 skrev:
varför inte bygga perlarna av betong från start
jag skulle framförallt vilja minska vikten på konstruktionen. Denna typ av konstruktion måste ju bli jättelätt

P
O Okim86 skrev:
Hej
Vi bor i ett suterränghus men svartmålad plåt på övre plan och betong på nedre. Vi skulle vilja bygga en pergola stommen som ger illusionen av att nedre våningens vägg är förlängd ut som en pergola stomme.

Jag såg ett konto på Instagram som satte cellplast och sedan putsade stommen. Är det genomförbart? Eller ska man använda fibercementskivor?
Med cellplast direkt på pergolastommen som putsas får du en "Enstegstätad fasad", det är en dokumenterad riskkonstruktion.
Det spelar kanske inte någon jättestor roll, men stommen lär få en begränsad livslängd pga. röta.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
?

P Peter787 skrev:
Med cellplast direkt på pergolastommen som putsas får du en "Enstegstätad fasad", det är en dokumenterad riskkonstruktion.
Det spelar kanske inte någon jättestor roll, men stommen lär få en begränsad livslängd pga. röta.
Ok men det kanske är priset man får betala, eller är det avsevärt kort livslängd? Typ mindre än 10 år?

M maria01 skrev:
?
Mitt svar hamna dolt konstigt nog. Pelare av betong blir för tung konstruktion. Jag kommer inte kunna gräva tillräckligt djupt för att skapa stabilitet för betongstolpar. Därför tänkte jag en sån här illusion av sten

O Okim86 skrev:
Mitt svar hamna dolt konstigt nog. Pelare av betong blir för tung konstruktion. Jag kommer inte kunna gräva tillräckligt djupt för att skapa stabilitet för betongstolpar. Därför tänkte jag en sån här illusion av sten
så djupt behöver det inte vara om du bygger med hålsten block och sen putsar dom

Borde det inte funka med fibercementskivor på en ventilerad regelstomme?

13th Marine 13th Marine skrev:
Borde det inte funka med fibercementskivor på en ventilerad regelstomme?
Jo men det var det andra alternativet jag funderade på, Då kan jag också bygga en stomme med lättare reglar som inte behöver väga lika mycket. För visst fäster man bara fibercementskivorna med skruv?

O Okim86 skrev:
Jo men det var det andra alternativet jag funderade på, Då kan jag också bygga en stomme med lättare reglar som inte behöver väga lika mycket. För visst fäster man bara fibercementskivorna med skruv?
Infästning har jag dålig koll på, men det går säkert att kolla upp

• Gilla
Okim86
  • Laddar…
Båda metoderna fungerar alldeles utmärkt.
Behandla trästommen med någon sorts lasyr eller liknande innan du skruvar upp cellplast alt fibercementskivor.
Skillnaden blir väl att putsad cellplast med armering blir utan skarvar.

J Jan_G skrev:
Båda metoderna fungerar alldeles utmärkt.
Behandla trästommen med någon sorts lasyr eller liknande innan du skruvar upp cellplast alt fibercementskivor.
Skillnaden blir väl att putsad cellplast med armering blir utan skarvar.
Tack 🙏 ska bli spännande att se om det blir bra

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.