Hej
Vi bor i ett suterränghus men svartmålad plåt på övre plan och betong på nedre. Vi skulle vilja bygga en pergola stommen som ger illusionen av att nedre våningens vägg är förlängd ut som en pergola stomme.
Jag såg ett konto på Instagram som satte cellplast och sedan putsade stommen. Är det genomförbart? Eller ska man använda fibercementskivor?
Vi bor i ett suterränghus men svartmålad plåt på övre plan och betong på nedre. Vi skulle vilja bygga en pergola stommen som ger illusionen av att nedre våningens vägg är förlängd ut som en pergola stomme.
Jag såg ett konto på Instagram som satte cellplast och sedan putsade stommen. Är det genomförbart? Eller ska man använda fibercementskivor?
Med cellplast direkt på pergolastommen som putsas får du en "Enstegstätad fasad", det är en dokumenterad riskkonstruktion.O Okim86 skrev:Hej
Det spelar kanske inte någon jättestor roll, men stommen lär få en begränsad livslängd pga. röta.
Ok men det kanske är priset man får betala, eller är det avsevärt kort livslängd? Typ mindre än 10 år?P Peter787 skrev:
så djupt behöver det inte vara om du bygger med hålsten block och sen putsar domO Okim86 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Borde det inte funka med fibercementskivor på en ventilerad regelstomme?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Båda metoderna fungerar alldeles utmärkt.
Behandla trästommen med någon sorts lasyr eller liknande innan du skruvar upp cellplast alt fibercementskivor.
Skillnaden blir väl att putsad cellplast med armering blir utan skarvar.
Behandla trästommen med någon sorts lasyr eller liknande innan du skruvar upp cellplast alt fibercementskivor.
Skillnaden blir väl att putsad cellplast med armering blir utan skarvar.
Klicka här för att svara