Hej,

Byggde förra sommaren en fristående altan. Nu är det dags för ett ribbstaket. Se bild för hur jag har tänkt mig konstruktionen. Stolpar 70 x 70, ribbor 22 x 45. Cc 100 resp 115 cm. Oljat och målat icke-impregnerat virke.

Några frågor:

* Hur ska jag fästa in ribborna i stolparna. Krävs förborrning?
* Det finns möjlighet att förankra stolparna (vissa eller alla) i marken via jordankare för ökad stabilitet. Är det en bra idé?
* Jag skulle vilja att de olika "staketsidorna" stabiliserar varandra i vinkeln, men i nuläget är de i princip fristående från varandra. Går det att konstruera annorlunda?

Tack för alla synpunkter!
 
  • Rendering av fristående altan med ribbstaket i trä, visa konstruktionen av ribbor och stolpar, oljat och målat icke-impregnerat virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min åsikt om ribbstaket är att de är fruktansvärt fula. De kan fungera för att dölja soptunnan, men de har inget i trädgården att göra. Jag antar dock att det inte var det du ville veta...

Jag har istället använt mig av vindduk med en låg grad av genomsynlighet. Det går att man kan se igenom den från nära håll, men inte på avstånd.
 
  • Gilla
Harmagedon och 1 till
  • Laddar…
Cc måttet mellan stolparna bör sänkas till högst 80 cm annars kommer ribborna att börja hänga och böja sig. Fästpunkterna för stolparna måste vara ordentliga annars kommer de ge vika. Antingen att du fäster dem i reglar i altanen(fästa i trallbrädan räcker inte) eller jordankare.
 
Det staketet får inte godkänt vid besiktning. Om det inte är plexi eller liknande framför ribborna.
Barn kan lätt klättra på ribborna och falla över och skada sig.
 
F Fredrik Holmberg3 skrev:
Det staketet får inte godkänt vid besiktning. Om det inte är plexi eller liknande framför ribborna.
Barn kan lätt klättra på ribborna och falla över och skada sig.
Så länge det inte är ett högt fall bakom är de godkända.
 
Jo, det stämmer ju. Det såg ut som att det var ett fall bakom.
Jag undrar hur man ställer sig till X mellan stolparna.
Accepteras de eller ses de som ribbor?
 
Höjden måste vara 110 cm.
Bredden mellan stolparna blir 2 meter.
Tänker fästa tjock plexi på mitt staket som vindskydd.
Alltså 1 meter x 2 meters skivor.
Måste jag då ha dem på insidan? Eller kan jag ha dem på utsidan?
Räknas krysset som klätterbart?
Finns det någon allvetare som säkert kan uttala sig? ;)
 
Z
B Boogieman123 skrev:
Hej,

Byggde förra sommaren en fristående altan. Nu är det dags för ett ribbstaket. Se bild för hur jag har tänkt mig konstruktionen. Stolpar 70 x 70, ribbor 22 x 45. Cc 100 resp 115 cm. Oljat och målat icke-impregnerat virke.

Några frågor:

* Hur ska jag fästa in ribborna i stolparna. Krävs förborrning?
* Det finns möjlighet att förankra stolparna (vissa eller alla) i marken via jordankare för ökad stabilitet. Är det en bra idé?
* Jag skulle vilja att de olika "staketsidorna" stabiliserar varandra i vinkeln, men i nuläget är de i princip fristående från varandra. Går det att konstruera annorlunda?

Tack för alla synpunkter!
Mitt... cc1200mm, fäst i stolpar med trallskruv och försänkt 5,3 BRB A4, alla hål förborrade
 
  • staket 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • staket 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • staket 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • staket 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • staket 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.