246 läst ·
9 svar
246 läst
9 svar
Altantak, bärlina.
Hej,
Ska göra ett litet altantak. Djup cirka 2,6 meter och bredd 3 meter. Ska bygga i tryckat virke.
Tänkte sätta två stolpar 95x95 med ungefär 2,4 meter emellan, så bärlinan kommer sticka ut några dec på varje sida om stolparna. Funkar en 95x95 som bärlina ovanpå stolparna eller behöver man gå upp till två st. 45x120 rygg-i-rygg? Någon påstod att en 95x95 inte har samma bärighet som t.ex. två 45x95 rygg-i-rygg trotts att de blir ”likvärdiga”.
Trist om man behöver se förbaskat massa skruv i zick-zack för att man behöver trycka ihop två reglar, eftersom det inte ska målas.
Tillägg: ska ligga kanalplast uppepå.
Ska göra ett litet altantak. Djup cirka 2,6 meter och bredd 3 meter. Ska bygga i tryckat virke.
Tänkte sätta två stolpar 95x95 med ungefär 2,4 meter emellan, så bärlinan kommer sticka ut några dec på varje sida om stolparna. Funkar en 95x95 som bärlina ovanpå stolparna eller behöver man gå upp till två st. 45x120 rygg-i-rygg? Någon påstod att en 95x95 inte har samma bärighet som t.ex. två 45x95 rygg-i-rygg trotts att de blir ”likvärdiga”.
Trist om man behöver se förbaskat massa skruv i zick-zack för att man behöver trycka ihop två reglar, eftersom det inte ska målas.
Tillägg: ska ligga kanalplast uppepå.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag hade använt svenskt träs dimensioneringsprogram:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/
Så får du korrekta dimensioner.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-med-takkonstruktion/
Så får du korrekta dimensioner.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Börja med att reda ut hur kraftig bärlinan behöver vara.
Om jag inte misslyckades totalt med att peta in siffrorna så fick jag en 195mm hög bärlina i framkant, då i snözon 1.
Om jag inte misslyckades totalt med att peta in siffrorna så fick jag en 195mm hög bärlina i framkant, då i snözon 1.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag har inte koll på exakt hur det ser ut hos dig, men det är uppenbarligen en hel del som påverkar dimensioneringen.
Använd tjänsten, peta in dina siffror, och se vad den föreslår.
Använd tjänsten, peta in dina siffror, och se vad den föreslår.
Om man beräknar en bärlina eller takåsarna på ett tak vidbygdt en högre hyggnad måste man alltid räkna med att det bildas en snöficka tex vid snödrev ,alltså lite mer snölast än vad snözonen säger. Det är framför allt höjden på bärlinan inte tjockleken som avgör bärigheten. Om man tycker bärlinan blir för hög kan man sätta in en stolpe till.
Varför skulle du dubbla bredden? Men nej, såklart inte 2x45=90 inte har riktigt samma böjstyvhet som 95. Men för tillämpningen av ett altantak så har nog detta nära 0 praktisk skillnad då även kvistar etc påverkar.P pbh.e skrev:
Böjstyvheten på en bräda är en produkt av höjden i kubik och bredden i kvadrat. Så bättre med ”högre” brädor jämfört med breda, om man nu ska öka dimensionen.
Klicka här för att svara